Siirry suoraan sisältöön

Havaintoon perustuva maalausLaajuus (5 op)

Tunnus: 2021108

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa mallin osana tilaa
- verrata ja toteuttaa erilaisia sommitteluratkaisuja
- kehittää väririnnastuskykyään ja palettityöskentelyään
- valmistaa maalauspohjia eri maalaustarkoituksiin

Sisältö

Opiskelija perehtyy havaintoon perustuvan maalauksen historiaan sekä havaintoon maalauksen lähtökohtana. Mitä havainto tarkoittaa ja miten eri tavoin havainnoimansa voi ilmaista maalauksessa? Mitä voi havaita maalauksessa?
Opinnot suoritetaan ateljeetyöskentelynä käyttäen erilaisia havaintomateriaaleja, kuten asetelmaa tai alastonmallia toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Ilmoittautumisaika

04.03.2024 - 01.04.2024

Ajoitus

26.03.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

3 - 14

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Kati Immonen
Ryhmät
  • PKUVAS23
    Kuvataiteen koulutus S23

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa mallin osana tilaa
- verrata ja toteuttaa erilaisia sommitteluratkaisuja
- kehittää väririnnastuskykyään ja palettityöskentelyään
- valmistaa maalauspohjia eri maalaustarkoituksiin

Sisältö

Opiskelija perehtyy havaintoon perustuvan maalauksen historiaan sekä havaintoon maalauksen lähtökohtana. Mitä havainto tarkoittaa ja miten eri tavoin havainnoimansa voi ilmaista maalauksessa? Mitä voi havaita maalauksessa?
Opinnot suoritetaan ateljeetyöskentelynä käyttäen erilaisia havaintomateriaaleja, kuten asetelmaa tai alastonmallia toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Opetusmenetelmät

Opettaja: kuvataiteilija Kati Immonen, kati.immonen@turkuamk.fi, 041-5477686
Työskentelypisteet: Ykkösten luokka, Taideakatemia, Aurajokiranta, kaupunkitila, Ruissalo.
Opintojaksolla työskennellään havaintoja tehden ulkona ja ykkösten luokassa. Koulu tarjoaa akryylivärit, halutessasi voit tuoda mukana ja työskennellä omilla vesiväreillä tai esimerkiksi pastelliliiduilla. Öljyväri ei tällä opintojaksolla ole mahdollinen tekniikka sisätiloissa. Jaksolla pohditaan havaintojen tekemistä ja tulkintaa, maalataan asetelmia, pikamuotokuvia, näkymiä, maiseman yksityiskohtia ja kaupunkilaisia.
Opella keskiviikkoisin opekokous klo 9-11 – silloin itsenäistä työskentelyä ellei ohjelmassa lue toisin.

tarvitset: Vesikuppeja, siveltimiä, maalarinteippiä, maalausalustan tai lehtiön jonka voit kuljettaa mukanasi, luonnosteluvälineitä, halutessasi esimerkiksi vesivärit tai pastelliliidut. Jos edelliseltä opintojaksolta jäi pohjia – hyvä niin, tälle opintojaksolle ei ole aikataulutettu maalauspohjien tekoa. Voit halutessasi maalata myös paperille. Koulu tarjoaa jonkun verran peruspaperia käyttöön.

Sisällön jaksotus

viikko 18
ti 30.4. aloitus klo 9, ykkösten luokka: Luento: Havainto maalauksen perustana. Opintojakson tehtävät ja aikataulu, pohjat ja materiaalit kuntoon. Nopea havaintolämmittely ja katselmus.
ke 1.5. Iloista vappua!
to 2.5. 9-15, Oman asetelman aloitus. Tuo mukanasi materiaalia, josta voit tehdä asetelman itsellesi.


viikko 19
ti 7.5. klo 9 luento, ykkösten luokka: Plain air -maalaus. Luennon jälkeen työskentelyä ulkona (huonolla säällä sisällä Taideakatemiassa), päivän teema: Pohjaväri. Tsekkaus klo 15 ykkösten luokassa.
ke 8.5. 9-11, jatka viime viikon asetelmamaalausta itsenäisesti. Klo 12-16, ope kiertää.
to 9.5. Helatorstai, vapaapäivä


viikko 20
ti 14.5. klo 11 kasvitieteellinen puutarha, Ruissalo, tehvänanto klo 11. Sisäänpääsy 6 euroa. Työskentelyä 11-16
ke 15.5. 9-16, työskentelyä ykkösten luokassa eilisten luonnosten pohjalta
to 16.5. klo 9-16 ykkösten luokka, Omakuva tai kaverimuotokuva havainnosta.


viikko 21
ti 21.5. Plain air maalausta kaupungilla – tehtävänanto Taiteen talon sisäpihalla (Nunnankatu 4) klo 10
ke 22.5. viimeistelyä
to 23.5. klo 9 alkaen katselmus ja palaute, ykkösten luokassa

Viestintäkanava ja lisätietoja

kati.immonen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin ensisijaisina kohteina omaan maalaustyöskentelyyn sitoutuminen, dialoginen osallistuminen yhteisiin opetustilanteiseen, läsnäolo opetuksessa. Arviointiin vaikuttaa myös kollegiaalinen osaaminen: Muiden samalla opintojaksolla olevien teoksista keskustelu, työskentelytilan turvallisuudesta ja mukavasta ilmapiiristä huolehtiminen.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole paikalla, tehtävät tekemättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija paikalla satunnaisesti, tehtäviä tekemättä, omaehtoinen maalaustyöskentely vähäistä. Opiskelutovereiden maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi vähäistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija paikalla säännöllisesti, tehtävät suoritettu, omaehtoinen maalaustyöskentely käynnissä. Opiskelutovereiden maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi vilkasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija paikalla säännöllisesti, tehtävät suoritettu, omaehtoinen maalaustyöskentely hyvässä vauhdissa. Opiskelutovereiden maalauksiin perehtyminen ja niiden kommentointi vilkasta.

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 15.03.2023

Ajoitus

02.05.2023 - 25.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 10

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
Ryhmät
  • PKUVAS22
    Kuvataiteen koulutus S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa mallin osana tilaa
- verrata ja toteuttaa erilaisia sommitteluratkaisuja
- kehittää väririnnastuskykyään ja palettityöskentelyään
- valmistaa maalauspohjia eri maalaustarkoituksiin

Sisältö

Opiskelija perehtyy havaintoon perustuvan maalauksen historiaan sekä havaintoon maalauksen lähtökohtana. Mitä havainto tarkoittaa ja miten eri tavoin havainnoimansa voi ilmaista maalauksessa? Mitä voi havaita maalauksessa?
Opinnot suoritetaan ateljeetyöskentelynä käyttäen erilaisia havaintomateriaaleja, kuten asetelmaa tai alastonmallia toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Oppimateriaalit

opettajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppilas tekee harjoitustyöt sekä osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin, mahdollisiiin ekskursioihin ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn. Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen.

Sisällön jaksotus

3.5.-25.5..2022 työskentely tapahtuu ulkona ja opettajan määrittelemissä tiloissa.
Opinnoissa syvennytään havainnon tutkimiseen osana maalausprosessia. Opetus toteutetaan interiööri- ja ulkoilmamaalauksena ja havaintomateriaaleja hyödyntävänä työskentelynä. Pohditaan havaintoon perustuvan maalauksen traditiota ja sen paikkaa nykymaalauksessa.
Aikataulu täsmentyy. Työskentelemme mm. Ruissalossa, joen rannalla, kasvitieteellisessä puutarhassa ja luonnossa (säävaraus). Sekä sisätiloissa, kuten Turun Linnassa, Tuomiokirkossa, keskustassa kauppakeskuksessa jne. Jokainen tekee lisäksi asetelman omaan työpisteeseensä, jonka pohjalta toteuttaa yhden maalaustehtävän. Havainnon tutkimisen lisäksi asetelmamaalauksessa tutkitaan maalauksen kerrontaa ja asetelma rakennetaan ja esineistö valitaan sen pohjalta, mitä taiteilija haluaa maalauksellaan viestiä.

Materiaalit: Akvarellit tai guassit ulkoilmamaalausta varten. Mikäli sinulla ei ole omaa akvarellipalettia, voit lainata koululta. Omat siveltimet ja paperia oltava sekä kyniä. Koululta saa lisäksi jonkin verran paperia ja akryylit edelleen yhteiskäytössä asetelmamaalausta varten.
-oman luokan työpisteet työskentelypaikkana sisällä
aikataulu:
ke 3.5. klo 13 aloitus luokassa ja tehtävänannot. Oman asetelman aloitus. Kerää materiaalia, josta voit tehdä asetelman itsellesi. Voimme hyödyntää myös puvustamon rekvisiittaa. Tapaaminen puvustaja Mervi Kuittisen kanssa relvisiittavarastossa.
Keskiviikkoisin asetelmamaalausta
tiistaisin ja torstaisin klo 9-16 työskentelemme eri kohteissa ja opetus tapahtuu näinä päivinä. Lisäksi itsenäistä työskentelyä maanantaisin ja perjantaisin.
HAVAINTOON PERUSTUVA MAALAUS 3.6. – 25.5. 5 OP /PERCEPTION-BASED PAINTING

Materials You need: Acquarell-colours or gouache, some pencils. Paper. Water bin. Materials should be easy to carry outside. Warm clothes. We work quite much outdoors.
Outdoor working: When we have an outdoor -day, we gather together to discuss about works at 12 and 15
Timetable:
-Homework: Paint/Draw a perception from your window. Bring painting/drawing to school 3.5.
Wed 3.5. at 13: Course start. Tasks
thu 4.5. at 9. We start to build a “natura morte”. by going to costume place at school (puvustamo)
at 13 Outdoor working near by school

tue 9.5. at 11 (bus number 8 from Puutori) in Ruissalo Botanical garden and outside in Ruissalo
wed 10.5. at 13 “natura morte” -working
thue 11.5. The content of the day will be announced later
tue 16.5. at 10 Turku Cathedral+ Suurtori + Cathedral park
wed 17.5. at 13 “Natura Morte”
tue 23.5. Free (Holiday) (Helatorstai)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tue 23.5. at 10 Turku Castle and Castle park
wed 24.5. at 13 “Natura morte”
thu 25.5. at 10 Critic, conversation, evaluation…

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia akvarellivärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä ja kyniä/liituja piirtämiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.
Mikäli poissaoloja kertyy luennoissa ja palautekeskusteluissa, opiskelija varautuu korvaamaan ne erillisillä kirjallisilla tehtävillä.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja

Ilmoittautumisaika

01.03.2022 - 04.04.2022

Ajoitus

03.05.2022 - 26.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

4 - 10

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Erika Adamsson
Ryhmät
  • PKUVAS21
    Kuvataiteen koulutus S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa mallin osana tilaa
- verrata ja toteuttaa erilaisia sommitteluratkaisuja
- kehittää väririnnastuskykyään ja palettityöskentelyään
- valmistaa maalauspohjia eri maalaustarkoituksiin

Sisältö

Opiskelija perehtyy havaintoon perustuvan maalauksen historiaan sekä havaintoon maalauksen lähtökohtana. Mitä havainto tarkoittaa ja miten eri tavoin havainnoimansa voi ilmaista maalauksessa? Mitä voi havaita maalauksessa?
Opinnot suoritetaan ateljeetyöskentelynä käyttäen erilaisia havaintomateriaaleja, kuten asetelmaa tai alastonmallia toteutussuunnitelman mukaisesti. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun.

Oppimateriaalit

opettajan antama materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt, luennot sekä ryhmäkeskustelut.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppilas tekee harjoitustyöt sekä osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin, mahdollisiiin ekskursioihin ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn. Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen.

Sisällön jaksotus

3.5.-26.5..2022 työskentely tapahtuu ulkona ja opettajan määrittelemissä tiloissa sekä etänä
Opinnoissa syvennytään havainnon tutkimiseen osana maalausprosessia. Opetus toteutetaan interiööri- ja ulkoilmamaalauksena ja havaintomateriaaleja hyödyntävänä työskentelynä. Pohditaan havaintoon perustuvan maalauksen traditiota ja sen paikkaa nykymaalauksessa.
Aikataulu täsmentyy. Työskentelemme mm. Ruissalossa, joen rannalla, kasvitieteellisessä puutarhassa ja luonnossa (säävaraus). Sekä sisätiloissa, kuten Turun Linnassa, keskustassa kauppakeskuksessa jne. Kotona jokainen tekee lisäksi asetelman, jonka kanssa työskentelee.
Materiaalit: Akvarellit. Mikäli sinulla ei ole omaa akvarellipalettia, voit lainata koululta. Omat siveltimet ja paperia oltava sekä kyniä. Koululta saa lisäksi jonkin verran paperia maalauksiin.

aikataulu:
ti 3.5. klo 9 aloitus zoomissa ja tehtävänannot. Oman asetelman aloitus. Kerää materiaalia, josta voit tehdä asetelman itsellesi kotiisi.
Keskiviikkoisin klo 13 luennot+ ryhmätapaaminen zoomissa
tiistaisin ja torstaisin klo 9-16 työskentelemme eri kohteissa ja opetus tapahtuu näinä päivinä. Lisäksi itsenäistä työskentelyä maanantaisin ja perjantaisin.
zoom-linkki kaikkiin tapaamisiin etänä ja luentoihin:

Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/61232568915?from=addon

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia akvarellivärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse siveltimensä ja kyniä/liituja piirtämiseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa menetelmän perusteet ja käsitteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa sijoittaa työskentelynsä laajempiin yhteyksiin ja nykytaiteen kentälle
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja