Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BZ01

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata markkinoinnillisen ajattelun lähtökohdat ja osa-alueet
- kuvata markkinoinnin keskeiset käsitteet, toimintatavat ja keinot
- määritellä markkinoinnin merkityksen ja tehtävät oman alansa toiminnassa
- määritellä asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnitteluelementit ja merkityksen
- ottaa huomioon kestävän kehityksen merkityksen markkinoinnin suunnittelussa

Sisältö

Opintojakso toimii perustana mainonnan suunnittelun opinnoille. Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat markkinoinnin peruskäsitteisiin, kohderyhmäajatteluun, tavoiteasetantaan sekä tärkeimpiin kilpailukeinoihin. Opiskelijat oppivat ymmärtämään asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua sekä tavoitteellista viestintää myös kestävän kehityksen teemat huomioiden. Opintojaksolla tehdään markkinoinnin analysointi- ja suunnitteluharjoituksia itsenäisesti sekä pienryhmissä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi ja ryhmätyötaitojen kehittämiseksi.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 22

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Minna Teittinen
Vastuuopettaja

Minna Teittinen

Ryhmät
  • PMEDIS23masu
    PMEDIS23 Mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS23tupr
    PMEDIS23 Tuotannon ja projektinhallinta

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata markkinoinnillisen ajattelun lähtökohdat ja osa-alueet
- kuvata markkinoinnin keskeiset käsitteet, toimintatavat ja keinot
- määritellä markkinoinnin merkityksen ja tehtävät oman alansa toiminnassa
- määritellä asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnitteluelementit ja merkityksen
- ottaa huomioon kestävän kehityksen merkityksen markkinoinnin suunnittelussa

Sisältö

Opintojakso toimii perustana mainonnan suunnittelun opinnoille. Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat markkinoinnin peruskäsitteisiin, kohderyhmäajatteluun, tavoiteasetantaan sekä tärkeimpiin kilpailukeinoihin. Opiskelijat oppivat ymmärtämään asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua sekä tavoitteellista viestintää myös kestävän kehityksen teemat huomioiden. Opintojaksolla tehdään markkinoinnin analysointi- ja suunnitteluharjoituksia itsenäisesti sekä pienryhmissä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi ja ryhmätyötaitojen kehittämiseksi.

Oppimateriaalit

Kurssikirjat:
* Markkinoinnin maailma (Bergström, Leppänen 2007)
* Kestävä markkinointi (Lillberg, Mattila 2020)

Muu materiaali jaetaan lähiopetuksessa

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksessa luentoja ja harjoituksia tehtäväperustaisesti ja vuorovaikutuksellisesti, tiimityöskentelyä ja itsenäisiä harjoituksia, itsenäinen tiedonhaku

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

tiimityöskentely, vertaisoppiminen, interaktiiviset luennot ja harjoitukset, työelämälähtöisyys, itsenäinen tiedonhaku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksessa harjoituksia pienryhmissä ja itsenäisesti, kurssikirjoihin perustuva itsenäinen etätehtävä
(tehtävät tarkemmin ItsLearningissä)

Sisällön jaksotus

Markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tärkeimmät kilpailukeinot, asiakaslähtöinen markkinoinnin suunnittelu


Opintojakso jakautuu kolmeen osaan:
* Markkinoinnin suunnittelun perusteet
* Mainostoimistotyöskentely
* Markkinointimix

Näkökulma markkinointiin on vahvasti mainonnan suunnittelun ja markkinointiviestinnän näkökulma.

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning, sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja harjoituksiin, tiimityöskentelyn aktiivisuus ja tehtävien suorittaminen ohjeistuksen mukaan, itsenäisten tehtävien ohjeistuksen mukainen suorittaminen

Arviointi media-alan koulutuksen arviointikehikon mukaisesti

Ilmoittautumisaika

29.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 01.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 22

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Minna Teittinen
Vastuuopettaja

Minna Teittinen

Ryhmät
  • PMEDIS22masu
    PMEDIS22 Mainonnan suunnittelu

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata markkinoinnillisen ajattelun lähtökohdat ja osa-alueet
- kuvata markkinoinnin keskeiset käsitteet, toimintatavat ja keinot
- määritellä markkinoinnin merkityksen ja tehtävät oman alansa toiminnassa
- määritellä asiakaslähtöisen markkinoinnin suunnitteluelementit ja merkityksen
- ottaa huomioon kestävän kehityksen merkityksen markkinoinnin suunnittelussa

Sisältö

Opintojakso toimii perustana mainonnan suunnittelun opinnoille. Opintojaksolla opiskelijat tutustuvat markkinoinnin peruskäsitteisiin, kohderyhmäajatteluun, tavoiteasetantaan sekä tärkeimpiin kilpailukeinoihin. Opiskelijat oppivat ymmärtämään asiakaslähtöistä markkinoinnin suunnittelua sekä tavoitteellista viestintää myös kestävän kehityksen teemat huomioiden. Opintojaksolla tehdään markkinoinnin analysointi- ja suunnitteluharjoituksia itsenäisesti sekä pienryhmissä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi ja ryhmätyötaitojen kehittämiseksi.

Oppimateriaalit

Kurssikirjat:
* Markkinoinnin maailma (Bergström, Leppänen 2007)
* Kestävä markkinointi (Lillberg, Mattila 2020)

Muu materiaali jaetaan lähiopetuksessa

Opetusmenetelmät

Lähiopetuksessa luentoja ja harjoituksia tehtäväperustaisesti ja vuorovaikutuksellisesti, tiimityöskentelyä ja itsenäisiä harjoituksia, itsenäinen tiedonhaku

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

tiimityöskentely, vertaisoppiminen, interaktiiviset luennot ja harjoitukset, työelämälähtöisyys, itsenäinen tiedonhaku

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

harjoituksia pienryhmissä ja itsenäisesti
kurssikirjoihin perustuva etätehtävä
tehtävät tarkemmin ItsLearningissä

Sisällön jaksotus

Markkinoinnin peruskäsitteet, kohderyhmäajattelu, tärkeimmät kilpailukeinot, asiakaslähtöinen markkinoinnin suunnittelu

Opintojakso jakautuu kolmeen osaan: Markkinoinnin suunnittelun perusteet, Mainostoimistotyöskentely ja Markkinointimix

Näkökulma markkinointiin on vahvasti mainonnan suunnittelun ja markkinointiviestinnän näkökulma

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja harjoituksiin, tiimityöskentelyn aktiivisuus ja tehtävien suorittaminen ohjeistuksen mukaan, itsenäisten tehtävien ohjeistuksen mukainen suorittaminen

Arviointi media-alan koulutuksen arviointikehikon mukaisesti