Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyön suunnitteluLaajuus (4 op)

Tunnus: TH00BU89

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 30.04.2023

Ajoitus

20.03.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Kati Lahtinen
Ryhmät
  • MSAISS20
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuoto, Salo

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Hyödynnetään tutkimusmetodiikan kirjallisuutta
- Messin ohjeet opinnäytetyön tekemisestä, It's -opinnäytetyön alusta.

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely, kehittämis- ja tutkimustyöskentely itsenäisesti sekä ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyö tehdään yksin, parityönä tai kahta useamman opiskelijan ryhmässä, jos kyseessä laajempi selkeästi eriteltävä kokonaisuus tai opinnäytetyö on osa laajempaa projektia (yksintekeminen on mahdollista vain erityistilanteissa).
Opintojakson laajuus on 4 op, ja liittyy edellä alkaneisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen verkko-opintoihin sekä myöhemmin alkavaan Opinnäytetyön raportointi- ja kypsyysnäyte- opintojaksoon.
Opinnäytetyön tekeminen etenee toteutusvaiheeseen seminaarissa ja ohjauskeskusteluissa saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyö esitetään ja opponoidaan suunnitelmaseminaarissa.
• itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely
• ohjauskeskustelut
• seminaarit (opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit sisältävät esitykset ja opponoinnit)
- info
- itsenäinen opiskelu, kirjallisuushaut sekä aiheen rajaus ja täsmentäminen
- henkilökohtainen tai ryhmäohjaus
- itsenäinen opiskelu ja opinnäytetyön suunnitelman työstäminen
- suunnitelmaseminaarit luokkatilassa

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa valmiutensa työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa hoitotyössä ja sen kehittämisessä. Opinnäytetyöt on kytketty ammattikorkeakoulun tutkimusryhmä- ja liiketoimintaan. Opinnäytetyön aihe liittyy johonkin hoitotyön kannalta merkittävään osa-alueeseen, mikä mahdollistaa opiskelijan ymmärryksen ja osaamisen syventämisen tällä alueella.
Aloitus ja info viikolla 12 (14).
Ryhmäohjaukset ja yksilöohjausajat ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Yhteistyö toimeksiantajan kanssa.
Viikolla 21 on opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit (OPSU).
Suunnitelmaseminaareissa on läsnäolo pakollista kaikille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työskentely opinnäytetyön prosessissa ja ohjaukseen osallistuminen.
Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma.
Hyväksytty opponointi.
Osallistuminen (pakollinen) opinnäytetyön suunnitelman seminaareihin.
Yksittäinen poissaolo seminaareista korvataan kirjallisella opponoinnilla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 09.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Nurmela
Ryhmät
  • PSHTS20C
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S20C

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Hyödynnetään tutkimusmetodiikan kirjallisuutta
- Messin ohjeet opinnäytetyön tekemisestä, ITS- opinnäytetyön alusta.

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely, kehittämis- ja tutkimustyöskentely itsenäisesti sekä ryhmässä ja parin kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 4 op, ja liittyy edellä alkaneesiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen verkko-opintoihin sekä myöhemmin alkavaan Opinnäytetyön raportointi- ja kypsyysnäyte- opintojaksoon.
Opinnäytetyö tehdään parityönä (erityistilanteessa yksilötyönä)
Opinnäytetyö esitetään ja opponoidaan suunnitelmaseminaarissa. Opinnäytetyön tekeminen etenee toteutusvaiheeseen seminaarissa ja ohjauskeskusteluissa saadun palautteen pohjalta.
• itsenäinen työskentely / ryhmätyöskentely
• ohjauskeskustelut
• seminaarit (opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit sisältävät esitykset ja opponoinnit)
- info 2 h
- itsenäinen opiskelu, kirjallisuushaut sekä aiheen rajaus ja täsmentäminen
- henkilökohtainen ja/tai ryhmäohjaus
- itsenäinen opiskelu ja opinnäytetyön suunnitelman työstäminen
- suunnitelmaseminaarit luokkatilanteessa viikolla 11 paikan päällä

Sisällön jaksotus

Kevät 2023
Opinnäytetyön aihe liittyy johonkin hoitotyön kannalta merkittävään osa-alueeseen, mikä mahdollistaa opiskelijan ymmärryksen ja osaamisen syventämisen tällä alueella.
Vko 4: Info + ryhmäohjaus
Vkot 4-10: Ohjauksia
Vko 11: Opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit (OPSU)
(OPSUn palautus 10.3.2023 klo 16.00 mennessä).
Suunnitelmaseminaareissa läsnäolo pakollista kaikille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työskentely opinnäytetyön prosessissa ja ohjaukseen osallistuminen.
Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
Hyväksytty opponointi
Osallistuminen (pakollinen) opinnäytetyön suunnitelman seminaareihin.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 07.04.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ryhmät
  • PSHTS20A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S20A

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Hyödynnetään tutkimusmetodiikan kirjallisuutta
- Messin ohjeet opinnäytetyön tekemisestä, It's -opinnäytetyön alusta.

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely, kehittämis- ja tutkimustyöskentely itsenäisesti sekä ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyö tehdään yksin, parityönä tai kahta useamman opiskelijan ryhmässä, jos kyseessä laajempi selkeästi eriteltävä kokonaisuus tai opinnäytetyö on osa laajempaa projektia (yksintekeminen on mahdollista vain erityistilanteissa).
Opintojakson laajuus on 4 op, ja liittyy edellä alkaneisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen verkko-opintoihin sekä myöhemmin alkavaan Opinnäytetyön raportointi- ja kypsyysnäyte- opintojaksoon.
Opinnäytetyön tekeminen etenee toteutusvaiheeseen seminaarissa ja ohjauskeskusteluissa saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyö esitetään ja opponoidaan suunnitelmaseminaarissa.
• itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely
• ohjauskeskustelut
• seminaarit (opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit sisältävät esitykset ja opponoinnit)
- info
- itsenäinen opiskelu, kirjallisuushaut sekä aiheen rajaus ja täsmentäminen
- henkilökohtainen tai ryhmäohjaus
- itsenäinen opiskelu ja opinnäytetyön suunnitelman työstäminen
- suunnitelmaseminaarit luokkatilanteessa viikolla 20.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa valmiutensa työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa hoitotyössä ja sen kehittämisessä. Opinnäytetyöt on kytketty ammattikorkeakoulun tutkimusryhmä- ja liiketoimintaan. Opinnäytetyön aihe liittyy johonkin hoitotyön kannalta merkittävään osa-alueeseen, mikä mahdollistaa opiskelijan ymmärryksen ja osaamisen syventämisen tällä alueella.
Aloitus ja info viikolla 14.
Ryhmäohjaukset ja yksilöohjausajat ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Yhteistyö toimeksiantajan kanssa.
Viikolla 20 on opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit (OPSU).
Suunnitelmaseminaareissa on läsnäolo pakollista kaikille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työskentely opinnäytetyön prosessissa ja ohjaukseen osallistuminen.
Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma.
Hyväksytty opponointi.
Osallistuminen (pakollinen) opinnäytetyön suunnitelman seminaareihin.
Yksittäinen poissaolo seminaareista korvataan kirjallisella opponoinnilla

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 02.04.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 02.06.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Kati Lahtinen
  • Mirka Toivonen
Ryhmät
  • PSHTS20B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S20B

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Hyödynnetään tutkimusmetodiikan kirjallisuutta
- Messin ohjeet opinnäytetyön tekemisestä, It's -opinnäytetyön alusta.

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely, kehittämis- ja tutkimustyöskentely itsenäisesti sekä ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyö tehdään yksin, parityönä tai kahta useamman opiskelijan ryhmässä, jos kyseessä laajempi selkeästi eriteltävä kokonaisuus tai opinnäytetyö on osa laajempaa projektia (yksintekeminen on mahdollista vain erityistilanteissa).
Opintojakson laajuus on 4 op, ja liittyy edellä alkaneisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen verkko-opintoihin sekä myöhemmin alkavaan Opinnäytetyön raportointi- ja kypsyysnäyte- opintojaksoon.
Opinnäytetyön tekeminen etenee toteutusvaiheeseen seminaarissa ja ohjauskeskusteluissa saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyö esitetään ja opponoidaan suunnitelmaseminaarissa.
• itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely
• ohjauskeskustelut
• seminaarit (opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit sisältävät esitykset ja opponoinnit)
- info
- itsenäinen opiskelu, kirjallisuushaut sekä aiheen rajaus ja täsmentäminen
- henkilökohtainen tai ryhmäohjaus
- itsenäinen opiskelu ja opinnäytetyön suunnitelman työstäminen
- suunnitelmaseminaarit luokkatilanteessa viikolla 20.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa valmiutensa työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa hoitotyössä ja sen kehittämisessä. Opinnäytetyöt on kytketty ammattikorkeakoulun tutkimusryhmä- ja liiketoimintaan. Opinnäytetyön aihe liittyy johonkin hoitotyön kannalta merkittävään osa-alueeseen, mikä mahdollistaa opiskelijan ymmärryksen ja osaamisen syventämisen tällä alueella.
Aloitus ja info viikolla 12 (14).
Ryhmäohjaukset ja yksilöohjausajat ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Yhteistyö toimeksiantajan kanssa.
Viikolla 20 on opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit (OPSU).
Suunnitelmaseminaareissa on läsnäolo pakollista kaikille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työskentely opinnäytetyön prosessissa ja ohjaukseen osallistuminen.
Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma.
Hyväksytty opponointi.
Osallistuminen (pakollinen) opinnäytetyön suunnitelman seminaareihin.
Yksittäinen poissaolo seminaareista korvataan kirjallisella opponoinnilla

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 27.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Pelander
Ryhmät
  • PSHSS20A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S20A

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Hyödynnetään tutkimusmetodiikan kirjallisuutta
- Messin ohjeet opinnäytetyön tekemisestä, It's -opinnäytetyön alusta.

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely, kehittämis- ja tutkimustyöskentely itsenäisesti sekä ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyö tehdään yksin, parityönä tai kahta useamman opiskelijan ryhmässä, jos kyseessä laajempi selkeästi eriteltävä kokonaisuus tai opinnäytetyö on osa laajempaa projektia (yksintekeminen on mahdollista vain erityistilanteissa).
Opintojakson laajuus on 4 op, ja liittyy edellä alkaneisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen verkko-opintoihin sekä myöhemmin alkavaan Opinnäytetyön raportointi- ja kypsyysnäyte- opintojaksoon.
Opinnäytetyön tekeminen etenee toteutusvaiheeseen seminaarissa ja ohjauskeskusteluissa saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyö esitetään ja opponoidaan suunnitelmaseminaarissa.
• itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely
• ohjauskeskustelut
• seminaarit (opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit sisältävät esitykset ja opponoinnit)
- info
- itsenäinen opiskelu, kirjallisuushaut sekä aiheen rajaus ja täsmentäminen
- henkilökohtainen tai ryhmäohjaus
- itsenäinen opiskelu ja opinnäytetyön suunnitelman työstäminen
- suunnitelmaseminaarit luokkatilanteessa viikolla 11.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa valmiutensa työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa hoitotyössä ja sen kehittämisessä. Opinnäytetyöt on kytketty ammattikorkeakoulun tutkimusryhmä- ja liiketoimintaan. Opinnäytetyön aihe liittyy johonkin hoitotyön kannalta merkittävään osa-alueeseen, mikä mahdollistaa opiskelijan ymmärryksen ja osaamisen syventämisen tällä alueella.
Aloitus ja info viikolla 2.
Ryhmäohjaukset ja yksilöohjausajat ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Yhteistyö toimeksiantajan kanssa.
Viikolla 11 on opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit (OPSU).
Suunnitelmaseminaareissa on läsnäolo pakollista kaikille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työskentely opinnäytetyön prosessissa ja ohjaukseen osallistuminen.
Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma.
Hyväksytty opponointi.
Osallistuminen (pakollinen) opinnäytetyön suunnitelman seminaareihin.
Yksittäinen poissaolo seminaareista korvataan kirjallisella opponoinnilla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.03.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ryhmät
  • PSHSS20B
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S20B

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Hyödynnetään tutkimusmetodiikan kirjallisuutta
- Messin ohjeet opinnäytetyön tekemisestä, It's -opinnäytetyön alusta.

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely, kehittämis- ja tutkimustyöskentely itsenäisesti sekä ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyö tehdään yksin, parityönä tai kahta useamman opiskelijan ryhmässä, jos kyseessä laajempi selkeästi eriteltävä kokonaisuus tai opinnäytetyö on osa laajempaa projektia (yksintekeminen on mahdollista vain erityistilanteissa).
Opintojakson laajuus on 4 op, ja liittyy edellä alkaneisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen verkko-opintoihin sekä myöhemmin alkavaan Opinnäytetyön raportointi- ja kypsyysnäyte- opintojaksoon.
Opinnäytetyön tekeminen etenee toteutusvaiheeseen seminaarissa ja ohjauskeskusteluissa saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyö esitetään ja opponoidaan suunnitelmaseminaarissa.
• itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely
• ohjauskeskustelut
• seminaarit (opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit sisältävät esitykset ja opponoinnit)
- info
- itsenäinen opiskelu, kirjallisuushaut sekä aiheen rajaus ja täsmentäminen
- henkilökohtainen tai ryhmäohjaus
- itsenäinen opiskelu ja opinnäytetyön suunnitelman työstäminen
- suunnitelmaseminaarit luokkatilanteessa viikolla 20.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa valmiutensa työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa hoitotyössä ja sen kehittämisessä. Opinnäytetyöt on kytketty ammattikorkeakoulun tutkimusryhmä- ja liiketoimintaan. Opinnäytetyön aihe liittyy johonkin hoitotyön kannalta merkittävään osa-alueeseen, mikä mahdollistaa opiskelijan ymmärryksen ja osaamisen syventämisen tällä alueella.
Aloitus ja info viikolla 14.
Ryhmäohjaukset ja yksilöohjausajat ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Yhteistyö toimeksiantajan kanssa.
Viikolla 20 on opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit (OPSU).
Suunnitelmaseminaareissa on läsnäolo pakollista kaikille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työskentely opinnäytetyön prosessissa ja ohjaukseen osallistuminen.
Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma.
Hyväksytty opponointi.
Osallistuminen (pakollinen) opinnäytetyön suunnitelman seminaareihin.
Yksittäinen poissaolo seminaareista korvataan kirjallisella opponoinnilla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 27.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Kati Lahtinen
  • Tuija Leinonen
Ryhmät
  • PSHSS20C
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S20C

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

Hyödynnetään tutkimusmetodiikan kirjallisuutta
- Messin ohjeet opinnäytetyön tekemisestä, It's -opinnäytetyön alusta.

Opetusmenetelmät

Projektityöskentely, kehittämis- ja tutkimustyöskentely itsenäisesti sekä ryhmässä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyö tehdään yksin, parityönä tai kahta useamman opiskelijan ryhmässä, jos kyseessä laajempi selkeästi eriteltävä kokonaisuus tai opinnäytetyö on osa laajempaa projektia (yksintekeminen on mahdollista vain erityistilanteissa).
Opintojakson laajuus on 4 op, ja liittyy edellä alkaneisiin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-opintojen verkko-opintoihin sekä myöhemmin alkavaan Opinnäytetyön raportointi- ja kypsyysnäyte- opintojaksoon.
Opinnäytetyön tekeminen etenee toteutusvaiheeseen seminaarissa ja ohjauskeskusteluissa saadun palautteen pohjalta.
Opinnäytetyö esitetään ja opponoidaan suunnitelmaseminaarissa.
• itsenäinen työskentely ja ryhmätyöskentely
• ohjauskeskustelut
• seminaarit (opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit sisältävät esitykset ja opponoinnit)
- info
- itsenäinen opiskelu, kirjallisuushaut sekä aiheen rajaus ja täsmentäminen
- henkilökohtainen tai ryhmäohjaus
- itsenäinen opiskelu ja opinnäytetyön suunnitelman työstäminen
- suunnitelmaseminaarit luokkatilanteessa viikolla 11.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa valmiutensa työskennellä itsenäisesti ja käyttää kriittisesti tutkimusperustaista tietoa hoitotyössä ja sen kehittämisessä. Opinnäytetyöt on kytketty ammattikorkeakoulun tutkimusryhmä- ja liiketoimintaan. Opinnäytetyön aihe liittyy johonkin hoitotyön kannalta merkittävään osa-alueeseen, mikä mahdollistaa opiskelijan ymmärryksen ja osaamisen syventämisen tällä alueella.
Aloitus ja info viikolla 2.
Ryhmäohjaukset ja yksilöohjausajat ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Yhteistyö toimeksiantajan kanssa.
Viikolla 11 on opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit (OPSU).
Suunnitelmaseminaareissa on läsnäolo pakollista kaikille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työskentely opinnäytetyön prosessissa ja ohjaukseen osallistuminen.
Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma.
Hyväksytty opponointi.
Osallistuminen (pakollinen) opinnäytetyön suunnitelman seminaareihin.
Yksittäinen poissaolo seminaareista korvataan kirjallisella opponoinnilla.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Pelander
  • Tuuli Paija
Ryhmät
  • PSHTS20V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S20A

Tavoitteet

Opinnäytetyön suunnittelu 4 op
Opintojakso sisältää 2 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija:
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun
- syventää osaamista tiedonhaussa ja osaa kriittisesti arvioida tietoa
• osaa laatia työelämälähtöisen tutkimus- ja kehittämishankkeen suunnitelman
• osaa laatia tutkimus- ja kehittämishankkeissa vaadittavia tiedotteita ja muita dokumenteja
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana erilaisissa työelämälähtöisissä kehittämis- ja tutkimushankkeissa
• tunnistaa ohjaustarpeen ja osaa hyödyntää ohjausta opinnäytetyötään edistävällä tavalla
• osaa esitellä työskentelynsä etenemistä sekä antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta
• esittää kirjallisen opinnäytetyön suunnitelman ja opponoi toisen työn sovitulla tavalla

Sisältö

Sisältö
• opinnäytetyöprosessiin tutustuminen
• työelämälähtöisen aiheen valinta ja rajaus
• teoreettisen taustan luominen
• tarkoituksen ja tavoitteen määrittely sekä ohjaavien kysymysten laatiminen
• toteutusmenetelmän valinta
• kirjallisen suunnitelman esittäminen ja toisen työn opponointi sovitulla tavalla

Oppimateriaalit

- Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen verkkokurssin hyödyntäminen, sisältää paljon ohjeita + hyviä lähteitä
- Hyödynnetään tutkimusmetodiikan kirjallisuutta
- Messin ohjeet opinnäytetyön tekemisestä
- Its ont pohjan lähtee

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely > tiimityöskentely, projektioppiminen, tutkimuksellinen lähestyminen verkkotapaamiset

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Viikottainen työpajatyöskentely oman kurssin sekä oman opinnäytetyöryhmän kanssa Zoomin ja/tai Teamsin kautta.
Oppimisalustana ITS, jossa koko ont prosessi sekä OneDrive.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos amk tasoinen opinnäytetyö ja/tai gradu tehtynä opiskelija voi hakea hyväksilukua tästä opintojaksosta ja tehdä vain opinnäytetyön raportoinnin ja kypsyysnäytteen ns. artikkelin muotoisena.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyö tehdään mieluiten parityönä tai useamman opiskelijan ryhmässä, jos kyseessä laajempi selkeästi eriteltävä kokonaisuus tai opinnäytetyö on osa laajempaa projektia. Vain erityisistä syistä opinnäytetyön voi tehdä yksin.

Opinnäytetyön suunnitelman tekeminen etenee kahden osatehtävän kautta. Opinnäytetyön tekeminen etenee toteutusvaiheeseen seminaarissa ja ohjauskeskusteluissa saadun palautteen pohjalta.

Opinnäytetyön suunnitelma esitetään ja opponoidaan suunnitelmaseminaarissa.
* tehtävät x 2
* työpajatyöskentely etänä noin viikottain
* itsenäinen työskentely / ryhmätyöskentely
* seminaarit (opinnäytetyön suunnitelmaseminaarit sisältävät esitykset ja opponoinnit)


Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus:
4 opintopistettä (108 h):
- info tammikuu
- työpajatyöskentely viikottain sisältäen ryhmäohjauksen
- itsenäinen opiskelu, kirjallisuushaut sekä aiheen rajaus ja täsmentäminen ja opinnäytetyön suunnitelman työstäminen
- suunnitelmaseminaarit

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty ont suunnitelma.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyön aihe liittyy johonkin hoitotyön kannalta merkittävään osa-alueeseen, mikä mahdollistaa opiskelijan ymmärryksen ja osaamisen syventämisen tällä alueella.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Edeltävyysehdot: Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen (KETUI) 3 op opinnot tehtynä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävien 1-2 hyväksytty suorittaminen
- Hyväksytty opinnäytetyön suunnitelma
- Hyväksytty opponointi
- Osallistuminen (pakollinen) opinnäytetyön suunnitelman seminaareihin.
- Poissaolot korvataan kirjallisella seminaarityön opponoinnilla.
- Tarvittavat lomakkeet viety Somaattiin (ont sopimus, opinnäytetyön suunnitelma + opinnäytetyön suunnitelma lomake= Messin lomake, koko amk:n yhteinen) TÄMÄ KESKEN PÄIVITETÄÄN 1-2/2023 uusien ohjeiden mukaisesti