Siirry suoraan sisältöön

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminenLaajuus (3 op)

Tunnus: TH00BV51

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 19.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.09.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ryhmät
  • PSHTK22B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan erikseen Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppiminen, tutkiva oppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan erikseen Itslearningissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yksilöllinen oppiminen
Yhteisöllinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus on kokonaan verkossa, jolloin itsenäistä työskentelyä on 81 t.
Verkkokurssi sisältää useita tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty periaatteella.
Lopuksi verkossa tehtävä tentti arvioidaan numeerisesti 0-K5.

Sisällön jaksotus

HUOM! Toteutussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen opintojakson alkua.

Opintojakso on verkkototeutus. Alkuinfo lähiopetustilanteena opinnäytetyön suunnitelmainfon yhteydessä
- Opintojakso toteutuu viikoilla 35-38.
• kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
• keskeiset käsitteet: kehittämistyö, kehittäminen ja kehittyminen, perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• kehittämishankkeen vaiheet
• tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
• tutkimusmenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 19.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.09.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ryhmät
  • PSHSK22A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K22A

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan erikseen Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppiminen, tutkiva oppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan erikseen Itslearningissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yksilöllinen oppiminen
Yhteisöllinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus on kokonaan verkossa, jolloin itsenäistä työskentelyä on 81 t.
Verkkokurssi sisältää useita tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty periaatteella.
Lopuksi verkossa tehtävä tentti arvioidaan numeerisesti 0-K5.

Sisällön jaksotus

HUOM! Toteutussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen opintojakson alkua.

Opintojakso on verkkototeutus. Alkuinfo lähiopetustilanteena opinnäytetyön suunnitelmainfon yhteydessä
- Opintojakso toteutuu viikoilla 35-38.
• kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
• keskeiset käsitteet: kehittämistyö, kehittäminen ja kehittyminen, perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• kehittämishankkeen vaiheet
• tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
• tutkimusmenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 28.03.2024

Ajoitus

28.03.2024 - 28.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Katri Mattsson
  • Tuuli Paija
Ryhmät
  • PSHSS21V
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, verkko, S21V
  • MSAISS21
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, monimuoto S21

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tenttipäivät ilmoitetaan opintojakson alkessa, ja tentti on kyseisinä päivinä tehtävissä klo 08.00-23.00. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa). Riittää, että yksi tenteistä on hyväksytysti suoritettu.

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen/päivän tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkko-oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

03.12.2023 - 01.03.2024

Ajoitus

18.03.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Nurmela
  • Tuija Leinonen
  • Riitta-Liisa Lakanmaa
Ryhmät
  • PSHTS21C
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S21C

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan erikseen Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppiminen, tutkiva oppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan erikseen Itslearningissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yksilöllinen oppiminen
Yhteisöllinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus on kokonaan verkossa, jolloin itsenäistä työskentelyä on 81 t.
Verkkokurssi sisältää useita tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty periaatteella.
Lopuksi verkossa tehtävä tentti arvioidaan numeerisesti 0-K5.

Sisällön jaksotus

HUOM! Toteutussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen opintojakson alkua.

Opintojakso on verkkototeutus. Alkuinfo lähiopetustilanteena opinnäytetyön suunnitelmainfon yhteydessä
- Opintojakso toteutuu viikoilla 12-15.
• kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
• keskeiset käsitteet: kehittämistyö, kehittäminen ja kehittyminen, perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• kehittämishankkeen vaiheet
• tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
• tutkimusmenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.09.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 09.02.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ryhmät
  • PSHSS21A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S21A
  • PSHSS21B
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, S21B

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tenttipäivä ilmoitetaan It'sissä. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa). Mahdollisesta lisäajasta tentin suorittamiseen tulee ilmoittaa opettajalle.

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen/päivän tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

25.09.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 09.02.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PSHTS21A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S21A
  • PSHTS21B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S21B
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tenttipäivä ilmoitetaan It'sissä. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa). Mahdollisesta lisäajasta tentin suorittamiseen tulee ilmoittaa opettajalle.

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen/päivän tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 10.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 03.03.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Minna Nurminen
  • Katri Mattsson
  • Tiina Pelander
Ryhmät
  • PSHTS21V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S21V

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suomeksi
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tenttipäivä on 9.2 klo 08.00-23.00. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa).

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen/päivän tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät ja
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä TAI jos haluat vapaasti valittaviin 2 op.
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Nurmela
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PSHTK21C
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K21C
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan erikseen Itslearningissa.

Opetusmenetelmät

Verkko-oppiminen, tutkiva oppiminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan erikseen Itslearningissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys
Yksilöllinen oppiminen
Yhteisöllinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus on kokonaan verkossa, jolloin itsenäistä työskentelyä on 81 t.
Verkkokurssi sisältää useita tehtäviä, jotka arvioidaan hyväksytty-hylätty periaatteella.
Lopuksi verkossa tehtävä tentti arvioidaan numeerisesti 0-K5.

Sisällön jaksotus

HUOM! Toteutussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen opintojakson alkua.

Opintojakso on verkkototeutus. Alkuinfo lähiopetustilanteena tai verkon kautta (täsmentyy vielä)
- Opintojakso toteutuu viikoilla 35-37.
• kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
• keskeiset käsitteet: kehittämistyö, kehittäminen ja kehittyminen, perustutkimus, soveltava tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• kehittämishankkeen vaiheet
• tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
• tutkimusmenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Minna Nurminen
  • Tiina Pelander
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PSHTK21A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K21A
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tenttipäivät ovat: TULOSSA viimeistään elokuussa klo 08.00-23.00. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa). Riittää, että yksi tenteistä on hyväksytysti suoritettu.

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen/päivän tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tuija Leinonen
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PSHTK21B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, K21B
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tenttipäivät ovat: TULOSSA viimeistään elokuussa klo 08.00-23.00. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa). Riittää, että yksi tenteistä on hyväksytysti suoritettu.

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen/päivän tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 12.10.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Katri Mattsson
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • MSHTK21B
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K21B
  • MSHTK21A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K21A
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tenttipäivät ovat: TULOSSA viimeistään elokuussa klo 08.00-23.00. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa). Riittää, että yksi tenteistä on hyväksytysti suoritettu.

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen/päivän tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Minna Nurminen
  • Tiina Pelander
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PSHSK21A
    Sairaanhoitajakoulutus, Salo, K21A
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaaminen KEHI 3 op
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu tunnistamaan ammatillisen tehtäväkenttänsä keskeisiä kehittämistarpeita
• tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin, sekä projektityöskentelyn luonteen ja kulun
• osaa käyttää tavallisimpia tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
• osaa tulkita ja soveltaa kehittämis- ja tutkimustyössä tuotettuja tuloksia

Sisältö

Sisältö
• keskeiset käsitteet: terveydenhuollon ja hoitotyön kehittäminen, tieteellinen tutkimus, soveltava tutkimus, projektityö
• tutkivan kehittämisen eettiset ja juridiset lähtökohdat
• tutkimus- ja kehittämishankkeen vaiheet
• tutkimus- ja kehittämismenetelmät
• aineiston keruu, käsittely ja analysointi
• tutkimustulosten tulkinta ja soveltaminen
• tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
• kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Oppimateriaalit

Ojasalo, K.; Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. 3. uudistettu painos. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: Sanoma Pro Oy
Salonen, K.; Eloranta, S; Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Oppimateriaaleja 108. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/julkaisuhaku/31/
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/100802
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
Vilkka, H. & Airaksinen, T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu laajuudeltaan eri kokoisia tehtäviä sekä niiden työstämiseen ja ratkaisemiseen tarkoitettuja materiaaleja.
Materiaalit on usein liitetty suoraan tehtäviin tai tehtäväkuvauksiin.
Lähtökohtaisesti voit edetä oman mielenkiintosi mukaan, kunhan teet kaikki opintojakson tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5. Numero määräytyy tentin pistemäärän perusteella seuraavan asteikon mukaisesti:

alle 35p = Hylätty (0)
35-41 p = T1
42-48 p = T2
49-55 p = H3
56-62 p = H4
63-70 p = K5

Tentti perustuu eri teemojen välilehtien tehtäviin sekä alan menetelmäkirjallisuuteen Ojasalo ym. 2014, Vilkka 2015 ja Vilkka & Airaksinen 2003 soveltuvin osin.

Tenttipäiväon 1.12.2023 klo 08.00-23.00. Tenttiin on varattu aikaa 45 min ja se sisältää monivalintakysymyksiä (huom. tentti sulkeutuu kuitenkin klo 23.00, eli tentti tulee aloittaa riittävän ajoissa). Riittää, että yksi tenteistä on hyväksytysti suoritettu.

Opiskelija voi uusia hyväksytyn tenttisuorituksen yhden kerran korottaakseen opintojakson arvosanaa. Korotus tehdään joko saman toteutuksen/päivän tentissä tai seuraavan toteutuksen tentissä. Hylätyn tentin voi uusia kahdesti.

Opintojakson hyväksytty suoritus

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson tehtävät edellyttävät materiaaliin ja lähteisiin paneutumista ja tiedon prosessointia. Tämä puolestaan vaatii aikaa ja panostusta ajatteluun. Varaa siis aikaa ja suunnittele ajankäyttösi niin, ettei oppimisprosessisi keskeydy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus on laajuudeltaan 3 op (81 tuntia)
Aikataulutuksen helpottamiseksi tehtävät on pisteytetty tähdillä vaativuuden mukaan: *, ** tai ***.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on verkkototeutus 3 op
Opintojakso koostuu ItsLearningissa seuraavista osioista:
1) Tervetuloa KETUI opintojaksolle: yleistietoa opintojaksosta
2) Orientaatio opintojaksoon: orientoivia tehtäviä
3) KETUI perusteet: määrälliset menetelmät, laadulliset menetelmät, kirjallisuuskatsaus, kehittäminen ja innovointi sekä eettisyys ja luotettavuus
4) KETUI syventävät: tarkoitettu niille opiskelijoille, joilla opintojakso on 5 opintopistettä
5) Opintojakson materiaalia
6) Tentti ja palaute: opintojakson tentti, reflektiotehtävä ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its pulmanurkka/yleiskatsaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintokonaisuuden hyväksytty suorittaminen edellyttää hyväksytyn tenttisuorituksen lisäksi, että olet suorittanut hyväksytysti KAIKKI teemojen alta löytyvät tehtävät
olet täyttänyt reflektiotehtävän.

Hylätty (0)

alle 35p = Hylätty (0)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

35-41 p = T1
42-48 p = T2

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

49-55 p = H3
56-62 p = H4

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

63-70 p = K5