Siirry suoraan sisältöön

Terapian toteutuksen perusteetLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BF48

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.

Sisältö

Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi

Ilmoittautumisaika

14.12.2022 - 05.03.2023

Ajoitus

06.03.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Heli Arokki
  • Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.

Sisältö

Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivinä. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op
5opx27t= 135t, josta lähi-/etäpäivät on 35t sekä itsenäistä työskentelyä 99t. Itsenäinen työskentely käsittää esseet/muistiinpanot ennen tiimityöskentelyä ja tiimireflektion tekemisen

Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä

Sisällön jaksotus

2t Info, etänä
6t Teema 1: Toimintaterapiaprosessi CPPF:n mukaan, Ankku
6t Teema 2: Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla, Ankku
6t Teema 3: Terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan, Heli
4t Teema 4: Näyttöön perustuva käytäntö, Ankku
4t Teema 5: Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio, Heli

7t Näyttöpäivä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Muistiinpanot ennen tiimipäiviä => hyväksytty/ hylätty
Tiimireflektio skaalalla 0-5 ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi (vaikutus +/- 1 numero)
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
Näyttö +/- 1 numero

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy KOTE-kansiosta

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Heli Arokki
  • Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
  • MTOIMK23
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.

Sisältö

Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy ITSLearningista

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ITSLearning-verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(lähipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy ITSLearning tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op. 5op= 135h, josta
Lähipäivät 18h ja itsenäinen työskentely 117h.

Itsenäinen työskentely käsittää:
Esseet/muistiinpanot kaikista teemoista ennen tiimipäiviä.
Tiimireflektion tekeminen koko opintojakson sisällöstä ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi
Motorola tiimeittäin.
Itse- ja vertaisarviointi opintojakson aktiivisuudesta.

Tarkempi ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä

Sisällön jaksotus

Opintojakson teemat ja ajoitus:
2t Info, etänä
4t Teema 1. Kanadalainen terapiaprosessin kehys CPPF ja terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan, Ankku ja Heli
4t Teema 2. Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla, Ankku
4t Teema 3. Näyttöön perustuva käytäntö, Ankku
4t Teema 4. Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio, Heli

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn. Arvioinnin kohteet ovat:
Muistiinpanot ennen tiimipäiviä => hyväksytty/ hylätty
Tiimireflektion arviointi skaalalla 0-5 ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi (vaikutus +/- 1numero)
Aktiivisuus lähiipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero.
Arvionti tapahtuu arviointikehikon mukaisesti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Heli Arokki
  • Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
  • PTOIMS21
    Toimintaterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.

Sisältö

Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itsistä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivinä. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op
5opx27t= 135t, josta lähi-/etäpäivät on 5x 6t= 30t ja näyttöpäivä 7t sekä itsenäistä työskentelyä 99t. Itsenäinen työskentely käsittää muistiinpanot ennen tiimityöskentelyä ja reflektion tekemisen

Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy verkkoympäristöstä

Sisällön jaksotus

10.1. 2t Info
13.1. 6t Teema 1: Toimintaterapiaprosessi CPPF:n mukaan, Ankku
18.1. 6t Teema 2: Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla, Ankku
20.1. Teema 3: Terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan, Ankku ja Heli
25.1. Teema 4: Näyttöön perustuva käytäntö, Ankku
27.1. Teema 5: Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio, Heli

3.2. Näyttöpäivä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Muistiinpanot ennen tiimipäiviä => hyväksytty/ hylätty
Reflektio skaalalla 0-5
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
Näyttö +/- 1 numero

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy KOTE-kansiosta

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 14.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Heli Arokki
  • Mary-Ann Kaukinen
Ryhmät
  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä,
• kuvata, miten asetetaan asiakkaan kanssa tavoitteita toiminnallisuu-den edistämiseksi tai ylläpitämiseksi,
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimin-taterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.

Sisältö

Asiakaslähtöiset toimintaterapiaprosessit
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy ITSLearningista

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua ITSLearning-verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(lähipäivät). Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy ITSLearning tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op. 5op= 135h, josta
Lähipäivät 20h ja itsenäinen työskentely 115h.

Itsenäinen työskentely käsittää:
Esseet/muistiinpanot ennen tiimipäiviä.
Reflektiopaperin teko ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi
Motorola tiimeittäin
Itse- ja vertaisarviointi opintojakson aktiivisuudesta.

Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy ITSLearningista

Sisällön jaksotus

Opintojakson teemat ja ajoitus:
Info etänä
28.4 Teema 1. Kanadalainen terapiaprosessin kehys CPPF ja terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan, Ankku ja Heli
23.5. Teema 2. Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla, Ankku
23.5. Teema 3. Näyttöön perustuva käytäntö, Ankku
24.5 Teema 4. Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio, Heli

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
Esseet/muistiinpanot=> hyväksytty/ hylätty
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero
Reflektiopaperi H-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.