Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutusLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BF49

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.

Sisältö

Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä

Ilmoittautumisaika

08.12.2022 - 01.02.2023

Ajoitus

31.01.2023 - 27.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

16 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.

Sisältö

Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä (lähipäivät).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta tehdään videoreflektio, vain hylätyn videoreflektion voi uusia, hyväksyttyä videoreflektiota ei voi korottaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135
lähipäivät
MONIA päivä
tsenäistä työskentelyä esseiden/muistiinpanojen työstämiseen ja reflektioon
Esseet/ muistiinpanot ennen lähipäivän tiimitreenejä.
Videoreflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson info 31.1.2023 Teams PTOIMS22 general kanava

Teema: Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Teema: Oma persoona - käyttö työvälineenä
Teema: Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit (eettisyys, kulttuurisuus ja seksuaalisuus käsitellään 2.-3.2.2022)
Teema: Kulttuurisesti pätevä toimintaterapeutti (eettisyys, kulttuurisuus ja seksuaalisuus käsitellään 2.-3.2.2022)
Teema: Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä (eettisyys, kulttuurisuus ja seksuaalisuus käsitellään 2.-3.2.2022)
MONIA päivä 9.3.2023 (työskentely tapahtuu yleiset luennot Zoom, pienryhmä työskentely Teams (molempiin ohjeistus ja Teams pienryhmäkutsut sosionomi opiskelijoiden kautta). Tarkemmat tiedot Itslearningissä.

Videoreflektion palautus 27.3.23 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Viestintä Itslearningin kautta, josta löytyy ohjeistus Opintojaksoon perehtyminen suunnitelmasivulta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti. Opintojakson arvioinnin kohteet ovat:
Ajallaan paalutetut tehtävät, tiimityöhön valmistautuminen. Aktiivisuus lähipäivissä, motorola, itse- ja vertaisarviointi vaikutus arvosanaan +/-1 numero
Videoreflektio arvioidaan asteikolla 0-5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TASO 1 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
- vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita.
- dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TASO 3 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- etsiä tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
Ammattitaito
- työskennellä ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
- organisoida omaa toimintaa
- ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- huomioi dialoogisuuden
- arvioida omaa osaamistaan kriittisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TASO 5 opiskelija osaa:
Ammatillinen tieto ja tiedonhallinta
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- etsiä tietoa asiantuntevasti
- käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
Ammattitaito
- työskennellä itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen
- organisoida ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
- ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- olla dialogissa
- raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa
- arvioida omaa osaamistaan realistisesti

Ilmoittautumisaika

01.05.2022 - 27.10.2022

Ajoitus

26.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Anu Kuikkaniemi
Vastuuopettaja

Anu Kuikkaniemi

Ryhmät
  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.

Sisältö

Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivissä.
Poissaolot ja niihin liittyvä osaamisen näyttö suunnitellaan yksilöllisesti vastuuopettajien kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t

Itsenäistä työskentelyä verkkotehtävien, kirjallisten tuotosten tekemiseen ja videoreflektion kokoamiseen
Kirjalliset tuotokset ennen lähiopiskelupäivää
Parin kanssa videoreflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.

Sisällön jaksotus

Vk 43 26.10 Info (etä, Teams MTOIMK22 general)

Vk 44-46 Verkkotehtävät / muistiinpanot
Teema 1. Muistiinpanot: Eettiset ongelmat toimintaterapiassa (jatkokäsittely 23.11 lähipäivässä)
Teema 2. Muistiinpanot: Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia (jatkokäsittely 23.11 lähipäivässä)
Teema 3. Muistiinpanot: Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä (jatkokäsittely 23.11 lähipäivässä)
Teema 4. Verkkotehtävä ja tiimikeskustelu (verkossa) Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat (21.11 mennessä)


Vk 47 22.11 Teema 5. Tiimipäivä (lähi) Oma persoona - käyttö työvälineenä
Vk 47 23.11Teema 6. Lähipäivä / PEDA XR pelipäivä: Eettisyys + kulttuurisuus + seksuaalisuus
Vk 47 25.11 Näyttöpäivä (lähi)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
Verkkotehtävät ja kirjalliset tuotokset=> hyväksytty/ hylätty
Aktiivisuus (läsnäolo, osallistumisen aktiivisuus lähipäivissä) osaamisen osoittaminen arviointikehikon mukaisesti työskentelyssä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Videoreflektio pareittain skaalalla 0-5
Näyttö +/- 1 numero

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 10.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Irina Katajisto-Korhonen
  • Anu Kuikkaniemi
Ryhmät
  • PTOIMS21
    Toimintaterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää terapeuttisen vuorovaikutuksen menetelmiä ja strategioita,
• tunnistaa asiakkaan kulttuuriseen kohtaamiseen liittyviä tekijöitä,
• tunnistaa omia terapeuttisia vuorovaikutustaitojaan ja voimavarojaan sekä kehittymisen tarpeensa,
• tunnistaa terapiatyössä esiintyviä eettisiä ongelmia ja tarkoituksen-mukaisia toimintatapoja asian ratkaisemiseksi,
• kuvailla asiakkaan seksuaalisuutta osana asiakkaan toiminnallisuut-ta ja tunnistaa keinoja sen tukemiseksi.

Sisältö

Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja terapeuttiset strategiat
Oma persoona käyttö työvälineenä
Kulttuurisesti pätevä toimintaterapia
Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit
Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaleista löytyy Itslearningistä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua Itslearning -verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä treeneissä(lähipäivät). Poissaolot tiimitreeneistä osoitetaan osaamisen näyttöinä ja suunnitellaan yksilöllisesti vastuuopettajien kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op; 5x27t =135t, josta lähiopetusta 35t + MONIA päivä 8t eli yhteensä 43t. Itsenäistä työskentelyä esseiden/muistiinpanojen työstämiseen ja reflektioon 92t.
Esseet/ muistiinpanot ennen tiimitreenejä.
Videoreflektio kokonaisuudesta.
Ohjeistus oppimistehtävistä löytyy Itslearningistä.

Sisällön jaksotus

17.1.2022 Opintojakson info klo 10-11.30, etä (Anu ja Irina)
8.2.2022 Teema 1. Toimintaterapeutin mahdollistamisen taidot ja strategiat (Irina)
10.2.2022 Teema 2. Eettinen ongelma ja sen ratkaisumallit, (Anu)
15.2.2022 Teema 3. Oma persoona - käyttö työvälineenä (Anu ja Irina)
17.2.2022 Teema 4. Kulttuurisesti pätevä toimintaterapeutti, (Anu)
1.3.2022 Teema 5. Seksuaalisuuden kohtaaminen terapiatyössä (Irina)

8.3. MONIA päivä, Anu (toimii näyttöpäivänä)

Videoreflektion palautus 15.3.2022
(15.3 varattu klo 8-10 kalenteriin aikaa motorolaa ym. varten, mutta tiimi voi tehdä tämän tätä ennen muunakin haluamanaan ajankohtana.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
Esseet/ muistiinpanot / muistikartta (palautus) => hyväksytty/ hylätty
Aktiivisuus tiimitreeneissä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Videoreflektio pareittain skaalalla 0-5, palautus 15.3
Näyttö +/- 1 numero

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Arviointikehikko löytyy Itslearningistä.