Siirry suoraan sisältöön

Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminenLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BF59

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.

Sisältö

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 12.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Mary-Ann Kaukinen
  • Tuija Suominen-Romberg
  • Heidi Hämäläinen
Ryhmät
  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.

Sisältö

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia

Oppimateriaalit

- Oppiportti (Neurologia ja Kliininen neuropsykologia)
- Terveyskylä
- Neuropsychology for Occupational Therapist
- Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.
- TOIMIA
- Käypä hoito

Sisällön jaksotus

5.3. Neurologiset sairaudet ja niiden vaikutuksen toiminnallisuuteen. Neuropsykologisten oireiden vaikutus toiminnallisuuteen.

8.3. Neuropsykologia jatkuu: aivojen plastisuus, kuntoutuminen. Kehitysvamma. Neuropsykologian tentti.

15.3. Arvioinnin merkitys ja arviointimenetelmät. Toimintakeskeinen, toimintaan kohdistuva arviointi sekä taitojen ja valmiuksien arviointi.

19.3. ja 21.3. Toimintaterapian menetelmät. Terapian suunnitteluun ja kuntoutujan ohjaamiseen vaikuttavat tekijät. Valmiuksien ja taitojen sekä arkipäivän toimintojen uudelleen oppiminen ja niiden tukeminen.

26.3. Toimintaterapian menetelmät. Kompensointi, toimintojen harjoittelu ja elämänlaatu.


4.4. koko opintojakson tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Neuropsykologian tentti (hks/hyl)
Kokonaisuuden tentti/näyttö (1-5 )

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 24.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 05.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Mary-Ann Kaukinen
  • Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.

Sisältö

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia

Oppimateriaalit

Jehkonen, M., Saunamäki, T. & Hokkanen, L. Kliininen neuropsykologia. 2019. Duodecim. Kappaleet: 3. Aivojen keskeiset rakenteet kognitiivisissa ja psyykkisissä toiminnoissa. 5. Tarkkaavuuden häiriöt ja neglect-oire eli huomiotta jättäminen. 6. Toiminnanohjauksen häiriöt. 7. Muistihäiriöt. 8. Näköhavainnon häiriöt. 9. Kielelliset häiriöt. 11. Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat. 12. Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset. 13. Aivoverenkiertohäiriöt. 14. Aivovammat. 16. MS-tauti. 17. Parkinsonin tauti. 18. Epilepsia. 19. Kallonsisäiset kasvaimet. 20. Tulehdukselliset aivosairaudet. 21. Päihdehäiriöt ja keskushermostomyrkyt. 22. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. 24. Kehitysvammaisuus aikuisiällä.

Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.

Sisällön jaksotus

keskiviikkona 27.9.2023 klo 15-16 info opintojaksoon liittyen, referaattitehtävien jako

maanantaina 23.10.2023 klo 9-16 neurologisten sairauksien/ vammojen vaikutus toiminnallisuuteen

tiistaina 24.10.2023 klo 9-16 neuropsykologian tentti, toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia, strategiat arkeen

keskiviikkona 25.10.2023 klo 9.00 - 15 MS-tautia sairastavan kokemusasiantuntijan vierailu, sensomotoriikka, spastisen yläraajan kuntoutus, yläraajan kuntoutus toiminnallisin harjoittein

torstaina 26.10.2023 klo 9-15 toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia, strategiat arkeen, toiminnalliset keinot tukea asiakkaan toiminnanohjausta, palvelujärjestelmä ja tukimuodot

vko 44 koko opintojakson tentti verkkotenttinä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Neuropsykologian tentti (HKS/Hyl)
Kokonaisuuden Tentti (1-5 )

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
  • Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
  • PTOIMS21
    Toimintaterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.

Sisältö

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia

Oppimateriaalit

Jehkonen, M., Saunamäki, T. & Hokkanen, L. Kliininen neuropsykologia. 2019. Duodecim. Kappaleet: 3. Aivojen keskeiset rakenteet kognitiivisissa ja psyykkisissä toiminnoissa. 5. Tarkkaavuuden häiriöt ja neglect-oire eli huomiotta jättäminen. 6. Toiminnanohjauksen häiriöt. 7. Muistihäiriöt. 8. Näköhavainnon häiriöt. 9. Kielelliset häiriöt. 11. Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat. 12. Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset. 13. Aivoverenkiertohäiriöt. 14. Aivovammat. 16. MS-tauti. 17. Parkinsonin tauti. 18. Epilepsia. 19. Kallonsisäiset kasvaimet. 20. Tulehdukselliset aivosairaudet. 21. Päihdehäiriöt ja keskushermostomyrkyt. 22. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. 24. Kehitysvammaisuus aikuisiällä.

Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neuropsykologian referaatti ja tentti 27 h
Lähiopetus 33 h
itsenäistä opiskelua 73 h
Koko kurssin lopputentti 3 h

Sisällön jaksotus

perjantaina pe 13.1. 6h. Neurologisten sairauksien/ vammojen vaikutus toiminnallisuuteen, referaattitehtävien jako

maanantaina 16.1. 6h MS-tautia sairastavan kokemusasiantuntijan vierailu, sensomotoriikka, spastisen yläraajan kuntoutus

tiistaina 24.1. 6h neuropsykologian tentti, toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia, strategiat arkeen

perjantaina 27.1. 6h toiminnallisia harjoituksia asiakkaan tukemiseen liittyen, Kunnonkoti

maanantaina 30.1. 6h toiminnalliset keinot tukea asiakkaan toiminnanohjausta, palvelujärjestelmä ja tukimuodot, yläraajan kuntoutus toiminnallisin harjoittein

tiistaina 7.2. 6h yläraajan kuntoutus toiminnallisin harjoittein

torstaina 16.2. 3h neurologian koko opintojakson tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Neuropsykologian tentti (HKS/Hyl)
Kokonaisuuden Tentti (1-5 )

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kirsi Kero
Vastuuopettaja

Mary-Ann Kaukinen

Ryhmät
  • PTOIMS20B
    Toimintaterapeutti, S20B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.

Sisältö

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia

Oppimateriaalit

Jehkonen, M., Saunamäki, T. & Hokkanen, L. Kliininen neuropsykologia. 2019. Duodecim. Kappaleet: 3. Aivojen keskeiset rakenteet kognitiivisissa ja psyykkisissä toiminnoissa. 5. Tarkkaavuuden häiriöt ja neglect-oire eli huomiotta jättäminen. 6. Toiminnanohjauksen häiriöt. 7. Muistihäiriöt. 8. Näköhavainnon häiriöt. 9. Kielelliset häiriöt. 11. Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat. 12. Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset. 13. Aivoverenkiertohäiriöt. 14. Aivovammat. 16. MS-tauti. 17. Parkinsonin tauti. 18. Epilepsia. 19. Kallonsisäiset kasvaimet. 20. Tulehdukselliset aivosairaudet. 21. Päihdehäiriöt ja keskushermostomyrkyt. 22. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. 24. Kehitysvammaisuus aikuisiällä.

Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neuropsykologian referaatti ja tentti 27 h
Lähiopetus 32 h
itsenäistä opiskelua 73 h
Koko kurssin lopputentti 3 h

Sisällön jaksotus

torstaina 1.9.2022 klo 12.30-16 Neurologisten sairauksien/ vammojen vaikutus toiminnallisuuteen, referaattitehtävien jako

tiistaina 6.9.2022 klo 9.00 - 15 MS-tautia sairastavan kokemusasiantuntijan vierailu, sensomotoriikka, spastisen yläraajan kuntoutus

perjantaina 9.9. klo 8-15 neuropsykologian tentti, toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia, strategiat arkeen

tiistaina 13.9. klo 9-12 käytännön harjoittelua Kunnonkodissa ja klo 12.30-15 toiminnallisia harjoituksia asiakkaan tukemiseen liittyen

perjantaina 16.9. klo 9-15 toiminnalliset keinot tukea asiakkaan toiminnanohjausta, palvelujärjestelmä ja tukimuodot

tiistaina 20.9. klo 9-15 yläraajan kuntoutus toiminnallisin harjoittein

perjantaina 30.9. klo 9-12 koko opintojakson tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Neuropsykologian tentti (HKS/Hyl)
Kokonaisuuden Tentti (1-5 )

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Kero
Vastuuopettaja

Mary-Ann Kaukinen

Ryhmät
  • MTOIMK21
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.

Sisältö

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia

Oppimateriaalit

Jehkonen, M., Saunamäki, T. & Hokkanen, L. Kliininen neuropsykologia. 2019. Duodecim. Kappaleet: 3. Aivojen keskeiset rakenteet kognitiivisissa ja psyykkisissä toiminnoissa. 5. Tarkkaavuuden häiriöt ja neglect-oire eli huomiotta jättäminen. 6. Toiminnanohjauksen häiriöt. 7. Muistihäiriöt. 8. Näköhavainnon häiriöt. 9. Kielelliset häiriöt. 11. Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat. 12. Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset. 13. Aivoverenkiertohäiriöt. 14. Aivovammat. 16. MS-tauti. 17. Parkinsonin tauti. 18. Epilepsia. 19. Kallonsisäiset kasvaimet. 20. Tulehdukselliset aivosairaudet. 21. Päihdehäiriöt ja keskushermostomyrkyt. 22. Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt. 24. Kehitysvammaisuus aikuisiällä.

Powell, T. 2016. Aivotyökirja: opas ja harjoituksia aivovaurion saaneelle, läheiselle sekä ammattilaiselle. Hogrefe Psykologien Kustannus Oy.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Neuropsykologian referaatti ja tentti 27 h
Lähiopetus 32 h
itsenäistä opiskelua 73 h
Koko opintojakson lopputentti 3h

Sisällön jaksotus

maanantaina 29.8 klo 9-14 ja tiistaina 30.8. klo 9-15
Neurologisten sairauksien/vammojen vaikutus toiminnallisuuteen
Sensomotoriikan ongelmat ja toimintaterapia, kokemusasiantuntijan vierailu

maanantaina 26.9. klo 9-15 ja torstaina 29.9. klo 8-14
Neuropsykologian tentti
Toiminnalliseen kognitioon liittyvät ongelmat ja toimintaterapia

tiistaina 25.10. klo 9-12 Päivittäiset toiminnot ja apuvälineet/ Kunnonkoti, klo 12-15 asiakkaiden tukemisen toiminnallista harjoittelua

torstaina 27.10. klo 9-11.15 opintojakson asioiden kertaus ja klo 12-14.30 opintojakson asioiden kertaus

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Neuropsykologian tentti (HKS/HYL.)
Koko opintojakson lopputentti (1-5 )

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mary-Ann Kaukinen
  • Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
  • PTOIMS20A
    Toimintaterapeutti, S20A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• tunnistaa neurologisten sairauksien ja vammojen vaikutusta yksilön sensomotoriikkaan, tiedonkäsittelyyn sekä tunteisiin ja käyttäytymiseen ja sitä kautta päivittäisistä tehtävistä selviytymiseen,
• arvioida ja edistää asiakaan osallistumismahdollisuuksia itsestä huolehtimisen, työn ja vapaa-ajan tehtäviin,
• tukea valmiuksien ja taitojen kehittymistä.

Sisältö

Aivojen plastisuus ja kuntoutuminen
Asiakkaan valmiuksien, taitojen sekä arkipäivän tehtävien oppimisen tukeminen
Kognitiivisten ja sensomotoristen valmiuksien uudelleen oppiminen
Yleisten toimintaa ohjaavien strategioiden oppiminen ja oman tilanteen tiedostaminen. Metakognition merkitys kuntoutumisessa
Strategioiden opettelu kompensoimaan valmiuksien ongelmia
Toimintojen harjoittelu
Sosiaalisten taitojen, tunteisiin ja käyttäytymisen liittyvä harjoittelu
Päivittäisten toimintojen ohjaaminen
Yksilön elämänlaadun tukeminen, uuden toiminnallisen identiteetin etsiminen.
Kehitysvammaisen toiminnallisuuden tukeminen
Neuropsykologia

Sisällön jaksotus

Neuropsykologia tentti ,Koko kurssin lopputentti
Neurologisten sairauksien/vammojen vaikutus toiminnallisuuteen
Motoriikan ongelmat ja toimintaterapia
Kognition ongelmat ja toimintaterpia (sisältää neuropsykologian)
Asentohoito ja siirtyminen
Päivittäiset toiminnot ja apuvälineet

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Neuropsykologian tentti (HKS/Hyl)
Kokonaisuuden Tentti (1-5 )