Siirry suoraan sisältöön

Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuusLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BF63

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.

Sisältö

Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia

Ilmoittautumisaika

09.12.2023 - 07.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 15.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Kuikkaniemi
  • Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
  • PTOIMS22
    Toimintaterapeutti (AMK), S22

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.

Sisältö

Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista

Opetusmenetelmät

Osa 2 Opiskelu toteutuu itsenäisesti yksilö- ja tiimityöskentelynä Itslearningissä ja lähitoteutuksessa
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti sekä yhdessä tiimin kanssa, sisältää yhden lähipäivän, jolloin työskennellään tiimimuotoisesti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Osa 2 Tiimioppinen toiminnan taustalla
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu tiimioppimisen periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 2 Ks. its
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelija valmistautuu lähipäivään työskentelemällä itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä olevien ohjeiden ja materiaaleiden mukaisesti. Lähipäivässä työskennellään itsenäisesti ja tiimin kanssa. Lähipäivän jälkeen tiimin kanssa yhteinen kiteytys.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.

Osa 2: Apuvälineet. Itsenäinen työskentely ja työskentely Kunnonkodissa (2op, tarkempi sisältö Itsleaning)
Osa 3: digitaaliset ratkaisut (1op, tarkempi sisältö Itslearning)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan. Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, hän sopii opettajan kanssa miten osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suoritusta ja osallistumista sovittuihin lähipäiviin.

Ilmoittautumisaika

14.06.2023 - 27.09.2023

Ajoitus

18.08.2023 - 22.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Kuikkaniemi
  • Tuija Suominen-Romberg
  • Kirsi Karlsson
Vastuuopettaja

Tuija Suominen-Romberg

Ryhmät
  • MTOIMK22
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.

Sisältö

Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista

Opetusmenetelmät

Osa 2 Apuvälineet 2op: Opiskelu totetetaan Kunnonkotiympäristössä lähipäivänä tiimissä toimien, its työskentelynä ja Supersenioripäivissä.
Osa 3 digitaaliset menetelmät 1op: Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti sekä yhdessä tiimin kanssa, sisältää yhden lähipäivän (4h), jolloin työskennellään tiimimuotoisesti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, kirjallisia tehtäviä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu tiimioppimisen periaatteiden mukaisesti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelija valmistautuu lähipäivään työskentelemällä itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä olevien ohjeiden ja materiaaleiden mukaisesti. Lähipäivässä työskennellään itsenäisesti ja tiimin kanssa. Lähipäivän jälkeen tiimin kanssa yhteinen kiteytys. Lähipäivä 4 h ja itsenäinen työskentely yksin ja tiimissä 23 tuntia. 1op on 27 tuntia opiskelijatyötä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset mentelmät / ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan. Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, hän sopii opettajan kanssa miten osoittaa osaamisensa.

Osa 1 Esteettömyys
28.8 12-16 julkisen ympäristön esteettömyys (ESKEH-menetelmä
Itsenäisenä esteettömyyskartoituksen tekeminen ja siitä raportointi
28-29.9 Superseniori päivään osallistuminen ja sitä ennen päivien suunnittelu

Osa 2 Apuvälineet
Its työskentely
Kunnonkodin toimeksiantoja, varmistuu syksyllä
28-29.9 Supersenioripäivään osallistuminen ja sitä ennen päivien suunnittelu

Osa 3: digitaaliset menetelmät (1op, tarkempi sisältö Its)
Its työskentely
Lähipäivä kokeilut
Tiimikeskustelun yhteenvedon palautus 29.9. 2023 mennessä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suoritusta ja osallistumista sovittuihin lähipäiviin.

Ilmoittautumisaika

10.12.2022 - 17.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Kuikkaniemi
  • Tuija Suominen-Romberg
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PTOIMS21
    Toimintaterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.

Sisältö

Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista

Opetusmenetelmät

Osa 2 Opiskelu toteutuu tiimeissä ja osin moniammatillisena yhteistyönä ft. opiskelijoiden kanssa. Lisäksi pari/ yksilötehtäviä.
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti sekä yhdessä tiimin kanssa, sisältää yhden lähipäivän, jolloin työskennellään tiimimuotoisesti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Osa 2 Tiimioppinen toiminnan taustalla
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelu toteutuu tiimioppimisen periaatteiden mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 2 Ks. its
Osa 3 digitaaliset menetelmät: Opiskelija valmistautuu lähipäivään työskentelemällä itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä olevien ohjeiden ja materiaaleiden mukaisesti. Lähipäivässä työskennellään itsenäisesti ja tiimin kanssa. Lähipäivän jälkeen tiimin kanssa yhteinen kiteytys. Lähipäivä 8 h ja itsenäinen työskentely 21 tuntia. 1op on 27 tuntia opiskelijatyötä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.

Osa 2: Apuvälineet. Työskentely Kunnonkodissa ja its työskentely
Osa 3: digitaaliset ratkaisut (1op, tarkempi sisältö Its)
Its työskentely
Lähipäivä Peda XR kokeilu 20.1.2022
Yhteenveto keskustelun palautus 29.1.2022 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan. Mikäli opiskelija joutuu olemaan opetuksesta pois, hän sopii opettajan kanssa miten osoittaa osaamisensa.

Osa 3 digitaaliset menetelmät: opiskelija sopii opettajan kanssa milloin testaa PedaXR menetelmät itsenäisesti ja tuottaa kiteytyksen itsenäisesti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä suoritusta ja osallistumista sovittuihin lähipäiviin.

Ilmoittautumisaika

30.07.2022 - 28.10.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Kuikkaniemi
  • Kirsi Karlsson
  • Tuija Suominen-Romberg
Vastuuopettaja

Tuija Suominen-Romberg

Ryhmät
  • MTOIMK21
    Toimintaterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.

Sisältö

Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia

Oppimateriaalit

Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.invalidiliitto.fi/liikkumisenapuvalineista
Esteettömyys
Esteettömyyskartoitusopas 2019. Invalidiliitto

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää kolme aihealuetta: esteettömyys, apuvälineet ja digitaaliset ratkaisut. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.

osa 1: Esteettömyys (Tarkempi sisältö ITSlearning)
Esteettömyyden ymmärtäminen
Erilaiset toimijat ympäristössä
Julkinenympäristö ja kotiympäristö
Oman kodin esteettömyys
Julkisen tilan esteettömyyskartoitusten esitykset

osa 2: Apuvälineet
Apuvälineet toiminnan tukena
Apuvälineprosessi ja saatavuusperusteet its työskentelynä
Lähipäivät Kunnonkodissa

Osa 3: digitaaliset ratkaisut (1op, tarkempi sisältö Its)
Its työskentely viikko 34-35
Lähipäivä viikko 35- käytännön kokeilut virtuaaliset ratkaisut
Yhteenveto keskustelun palautus viikko 36

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Opettaja
  • Tuija Suominen-Romberg
  • Kirsi Karlsson
Ryhmät
  • PTOIMS20B
    Toimintaterapeutti, S20B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
• tunnistaa terveysteknologian mahdollisuuksia asiakkaan toiminnallisuuden tukemisessa.

Sisältö

Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Terveysteknologia

Oppimateriaalit

Apuvälineet osion materiaali:
https://www.terveyskyla.fi/kuntoutumistalo
https://thl.fi/fi/web/vammaispalvelujen-kasikirja/tuki-ja-palvelut/apuvalineet
file:///C:/Users/kkarlsso/Downloads/1910apuvalinepalvelunimikkeisto.pdf
http://www.vsshp.fi/fi/toimipaikat/tyks/osastot-ja-poliklinikat/Sivut/alueellinen-apuvalinekeskus.aspx
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/kuntoutus-ja-terapiat/apuvalinepalvelut
Nevala, Nina 2014, Ikäteknologia, Julkaisija: Ympäristöministeriö 2019
www-sivut: Työterveyslaitoksen sivusto aiheeseen liittyen ja ErgocareBank
https://www.invalidiliitto.fi/liikkumisenapuvalineista

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää kaksi aihealuetta: esteettömyys ja apuvälineet. Opiskelu koostuu kontaktitunneista, itsenäisestä yksilöllisestä työskentelystä ja projekteista. Oppiminen edellyttää opiskelijalta molempiin aihealueisiin perehtymista, aktiivista osallistumista ja sisällön tuottamista.

osa 1: Eseettömyys (Tarkempi sisältö ITSlearning)
8.1 Esteettömyyden ymmärtäminen
11.1 Erilaiset toimijat ympäristössä
15.1 Julkinenympäristö ja kotiympäristö
1.2 Oman kodin esteettömyys
18.2 Julkisen tilan esteettömyyskartoitusten esitykset

osa 2: Apuvälineet
vi 6 Apuvälinepalvelut, etänä orientoiva keskusteleva luento, 3h
vi 7 Kunnonkodin apuvälineet, pienryhmätyöskentely, 6h
vi 10 RYHMÄ 1_ Siirron apuvälineet_Ft.opiskelijat ohjausvastuussa Kunnonkodissa, 3h.
klo 8-11
vi 10 RYHMÄ 2_Siirron apuvälineet_Ft.opiskelijat ohjausvastuussa Kunnonkodissa, 3h
klo 12-15
vi 19 Apuvälinemessut Tampere, pienryhmätyöskentely
vi 20 Apuvälinemessujen pienryhmätöiden purku, 8h

Pienryhmät selviävät kevään alussa. Apuvälinemessujen toteutuminen rippuvainen Koronatilanteesta, muutos mahdollista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty