Siirry suoraan sisältöön

Instrumenttipedagogiikka 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 2032196

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä perusasteen instrumentti- ja lauluopetuksen tavoitteet, peruskäsitteet ja -menetelmät
- tunnistaa oman instrumenttinsa/äänenkäytön perusteet ja ominaispiirteet
- rakentaa oppilaansa musiikkisuhdetta ja soittotekniikkaa
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- määritellä analyyttisen työtavan merkityksen ja perusperiaatteet opetuksessa
- määritellä keskeisen peruskurssitasoisen opetusmateriaalin ja harjoittaa sitä oppilaansa kanssa
- soveltaa käytännössä eri aikakausien ohjelmiston tyylipiirteitä ja esiintymiskäytäntöä
- tuntea perusasteella annettavan instrumenttiopetuksen erityisvaatimukset
- tuntea musiikkioppilaitosjärjestelmän piirissä annettavan opetuksen tavoitteet
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- soveltaa opetuksellista ja musiikillista osaamistaan opetustilanteessa
- suunnitella oppilaskonsertteja ja valmentaa oppilaan esiintymisiä eri tilanteissa

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- perusasteen keskeinen opetusmateriaali
- oman pääinstrumentin/laulun keskeiset opetusmenetelmät
- oman pääinstrumentin/laulun ominaispiirteet pedagogisesta näkökulmasta

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Timo Korhonen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä perusasteen instrumentti- ja lauluopetuksen tavoitteet, peruskäsitteet ja -menetelmät
- tunnistaa oman instrumenttinsa/äänenkäytön perusteet ja ominaispiirteet
- rakentaa oppilaansa musiikkisuhdetta ja soittotekniikkaa
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- määritellä analyyttisen työtavan merkityksen ja perusperiaatteet opetuksessa
- määritellä keskeisen peruskurssitasoisen opetusmateriaalin ja harjoittaa sitä oppilaansa kanssa
- soveltaa käytännössä eri aikakausien ohjelmiston tyylipiirteitä ja esiintymiskäytäntöä
- tuntea perusasteella annettavan instrumenttiopetuksen erityisvaatimukset
- tuntea musiikkioppilaitosjärjestelmän piirissä annettavan opetuksen tavoitteet
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- soveltaa opetuksellista ja musiikillista osaamistaan opetustilanteessa
- suunnitella oppilaskonsertteja ja valmentaa oppilaan esiintymisiä eri tilanteissa

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- perusasteen keskeinen opetusmateriaali
- oman pääinstrumentin/laulun keskeiset opetusmenetelmät
- oman pääinstrumentin/laulun ominaispiirteet pedagogisesta näkökulmasta

Opetusmenetelmät

Opetusharjoittelu, itsenäinen työskentely, luennot / seminaarit, opetuksen seuraaminen, vertaisarviointi, ryhmätyöt, videotyöskentely. Tarkemmat toimintatavat löytyvät oman instrumentin toteutuksesta.

Instrumenttipedagogiikan opetusnäytteet 1 ja 2

Instrumenttipedagogiikkaopintojen aikana annetaan kaksi arvioitua opetusnäytettä, joiden antamisajankohdat löytyvät instrumenttikohtaisesta toteutussuunnitelmasta.

Kaksi opettajaa arvioi näytteen sanallisesti sekä asteikolla hyväksytty-hylätty.

Opetusnäytetilanne eroaa normaalista opetustilanteesta. Se on työelämälähtöinen oppimistilanne, joka simuloi musiikkioppilaitoksen opettajan toimenhaun opetusnäytettä. Opetusnäytteen kesto on tavallista oppituntia lyhyempi ja paikalla on yleisöä (lautakunta, mahdollisesti muita opiskelijoita).

Opetusnäyte tulee suunnitella monipuoliseksi opetustuokioksi, joka sisältää kahden erilaisen teoksen opettamista. Opetuksen tulee olla taiteellisesti, teknisesti ja teoreettisesti korkeatasoista. Se voi sisältää myös muita oikeaan soitto/laulutuntiin kuuluvia elementtejä lämmittelyä, harjoituksia, musiikin perusteita, pelejä, leikkejä yms. Opetusnäytteessä opetusharjoittelija esittelee pedagogisia taitojaan ja valmiuksiaan lautakunnalle mahdollisimman kattavasti ja jäsennellysti omalla persoonallisella otteellaan. Opetustilanteen tulee olla vuorovaikutteinen ja ilmapiiriltään kannustava.

Harjoitusopetusnäytteessä harjoitellaan näytteen antamista. Tehtävänanto ja olosuhteet ovat samat kuin varsinaisessa opetusnäytteessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, etäopetus, vertaisoppiminen, opetuksen seuraaminen, itsenäinen työskentely, opetusharjoittelu

Sisällön jaksotus

Suoritettuaan instrumenttipedagogiikkaopintojaksot 1-4, opiskelija:
-tunnistaa ja hallitsee instrumenttinsa perustekniikat ja niiden opettamisen
-tuntee alkeis-, perustason ja syventävien opintojen keskeiset opetusmenetelmät, ohjelmiston, opetusmateriaalit, sisältäen yhteismusisoinnin
-osaa asettaa opetuksen tavoitteet oppijalähtöisesti ja suunnitella opetusta niiden mukaisesti
-osaa soveltaa opetuksessaan luovasti ja oppijakohtaisesti ergonomian periaatteita
-osaa ohjata oppijan harjoittelua sekä kykenee tukemaan oppijan taiteellisen ilmaisun ja esiintymisvalmiuksien kehittymistä
-on sisäistänyt kannustavan jatkuvan palautteen antamisen periaatteet ja osaa ohjata oppijoita myös itsearvioinnissa ja vertaisarvioinnissa
-osaa arvioida oppijan edistymistä ja valmentaa ja arvioida rakentavasti tasosuorituksia ja esitystilanteita
-osaa tukea ja ohjata eri-ikäisiä oppijoita sekä yksilö- että ryhmäopetuksessa
-kykenee luontevaan vuorovaikutukseen eri tasoisten, -ikäisten sekä eri taustoista tulevien oppijoiden kanssa (aikuisopiskelijat mukaan lukien) ja osaa opettaa sekä harrastetavoitteisia että ammattikoulutukseen suuntautuvia oppijoita
-osaa käyttää opetuksessaan verkkopedagogisia menetelmiä
-on perehtynyt musiikkipedagogin työtehtäviin erilaisissa ympäristöissä: taiteen perusopetusta antavissa musiikkioppilaitoksissa, musiikkialan ammatillisella toisella asteella, vapaan sivistystyön sektorilla ja yksityisten toimijoiden parissa
-osaa tarkastella ja esitellä omaa taiteenalaansa ja siihen liittyvää pedagogista toimintaa
-on muodostanut monipuolisen kuvan opettajuudestaan ja pystyy reflektoimaan omaa toimintaansa sekä kehittämään valmiuksia, joiden avulla voi kasvaa opettajana koko ammattiuran ajan

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kaisu Helminen
  • Lilia Varnas

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä perusasteen instrumentti- ja lauluopetuksen tavoitteet, peruskäsitteet ja -menetelmät
- tunnistaa oman instrumenttinsa/äänenkäytön perusteet ja ominaispiirteet
- rakentaa oppilaansa musiikkisuhdetta ja soittotekniikkaa
- suunnitella opetusta oppilaan tavoitteisiin sopivaksi
- määritellä analyyttisen työtavan merkityksen ja perusperiaatteet opetuksessa
- määritellä keskeisen peruskurssitasoisen opetusmateriaalin ja harjoittaa sitä oppilaansa kanssa
- soveltaa käytännössä eri aikakausien ohjelmiston tyylipiirteitä ja esiintymiskäytäntöä
- tuntea perusasteella annettavan instrumenttiopetuksen erityisvaatimukset
- tuntea musiikkioppilaitosjärjestelmän piirissä annettavan opetuksen tavoitteet
- toimia itsenäisesti ja pitkäjänteisesti opettajana
- kohdata oppilaan erilaisissa opetustilanteissa
- soveltaa opetuksellista ja musiikillista osaamistaan opetustilanteessa
- suunnitella oppilaskonsertteja ja valmentaa oppilaan esiintymisiä eri tilanteissa

Sisältö

Opintojakso sisältää instrumenttididaktiikan opiskelua (2,5 op)ja käytännön opetusharjoittelua (2,5 op) oman harjoitusoppilaan kanssa
- perusasteen keskeinen opetusmateriaali
- oman pääinstrumentin/laulun keskeiset opetusmenetelmät
- oman pääinstrumentin/laulun ominaispiirteet pedagogisesta näkökulmasta

Oppimateriaalit

Anne-Mari Laukkanen ja Timo Leino, Ihmeellinen ihmisääni

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• Aktiivinen osallistuminen luentoihin ja opetusdemonstraatioihin
• Viikoittainen itsenäinen laulun yksilöopetus, syksyllä 14 ja keväällä 16 viikkoa
• Näytetunteihin valmistautuminen ja säännöllinen osallistuminen 10t
• Opetuksen ja tutkintosuoritusten seuraaminen 20t
• Laulutaidon näyte: Saksankielinen lied

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- Tunnistaa äänenkäytön perusteet, sen anatomiaa ja lauluäänen fysiologiaa
- Osaa opettaa laulua ja sen perustekniikkaa alkeis- ja peruskurssitasolla
- Tuntee laulun peruskurssitasoista ohjelmistoa ja sen valintaperusteita
- Ymmärtää ääniharjoitusten ominaispiirteet ja valintaperusteet
- Osaa kommunikoida ja toimia joustavasti oppilaan kanssa
- Osaa arvioida oppilaan edistymistä ja antaa palautetta
- On tutustunut perusäänityyppeihin
- Tuntee italian ja saksan fonetiikan perusteet
- Ymmärtää artikulaation merkityksen laulunopetuksessa

Sisällön jaksotus

Kurssilla saa laulunopettajan perustiedot ja – taidot. Luennot, opetusdemonstraatiot ja ammattikirjallisuuteen tutustuminen antavat teoreettista tietoa ja ohjatussa opetusharjoittelussa taitoja harjoitellaan käytännössä.
Ajoitus: Lukuvuosi 2023-24

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty