Siirry suoraan sisältöön

YRITTÄJYYDEN PERUSOPINNOT Yrityspolun alkuopinnot (I)Laajuus (5 op)

Tunnus: YH00BF83

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- soveltaa sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassaan ja tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- tarkastella yrittäjyyskäsitettä laajasti ja oivaltaa yrittäjyyden yhtenä mahdollisuutena uravalinnoissaan ja työllistymisessään.
- oma-aloitteisesti hakeutua yrittäjyystapahtumiin ja yrittäjien pariin.
- tarkastella palveluita innovatiivisesti asiakkaan, palveluiden tuottajan ja järjestäjän näkökulmasta.

Sisältö

Opiskelija

- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan à muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.

Ilmoittautumisaika

31.07.2023 - 29.02.2024

Ajoitus

30.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Opettaja
  • Sari Asteljoki

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- soveltaa sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassaan ja tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- tarkastella yrittäjyyskäsitettä laajasti ja oivaltaa yrittäjyyden yhtenä mahdollisuutena uravalinnoissaan ja työllistymisessään.
- oma-aloitteisesti hakeutua yrittäjyystapahtumiin ja yrittäjien pariin.
- tarkastella palveluita innovatiivisesti asiakkaan, palveluiden tuottajan ja järjestäjän näkökulmasta.

Sisältö

Opiskelija

- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan à muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.

Aika ja paikka

Syksy 2018 - Kevät 2019

Oppimateriaalit

Oppimateriaalista keskustellaan ensimmäisellä tunnilla, jolloin suunnitellaan jokaisen omaa oppimispolkua.

Opetusmenetelmät

Työskentely tapahtuu mahdollisuuksien mukaan pienryhmissä. Opintojakson orientaatiotunnilla muodostetaan pienryhmät, tutustutaan opintojakson tavoitteisiin, sisältöön, toteutukseen sekä Itsin Yrittäjyyden perusopintojen -oppimisalustaan.
Opintojaksolla käytetään monipuolisia opetusmenetelmiä: omien lyhyiden videopätkien tekeminen, sähköinen käsitekartta, vertaispalautteet, keskusteluareenan käyttö, yrittäjävarjostus tai -haastattelu, yrittäjyystapahtumiin osallistuminen, yrittäjien tarinoihin tutustuminen (YouTube-videot) tai TALK-artikkeleihin tutustuminen, yrittäjyyskirjallisuuden lukeminen, blogin kirjoittaminen, hissipuheet, työajan seuranta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen. Kestävä kehitys huomioidaan opintojaksolla esim. yritysideoiden ja toteutuksen suhteen (verkko-opintojakso).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 10t kontaktia, 131t verkkototeutusta = 135t - opiskelija pitää itse tuntikirjanpitoa.
Opettaja käy sparraamassa opiskelijoita Raision lukiolla sovitusti - mukana myös Turun AMK:n opiskelijoita.
Oppimistehtävät kohdassa sisältö ja aikataulutus.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija:
- tekee yhteistoiminnalliset tehtävät hyväksytysti
- osallistuu keskusteluihin ja vertaisarvioinnin antamiseen
- tekee tehtävät: esim. liiketoiminta-ideaa ja sen jatkokehittelyä (canvas) sekä alustavaa rahoituslaskelmaa tai ei ole osallistunut yrittäjyystapahtumiin, yrittäjähaastatteluun/varjostukseen, ei ole lukenut kirjallisuutta tai katsonut yrittäjyysvideoita tai tehnyt hissipuhetta yritysideastaan.
Hylätty:
Opiskelija:
- ei ole suorittanut tehtäviä.
- ei ole osallistunut kusteluihin, eikä ole tehnyt niihin liittyviä korvaavia tehtäviä.
- ei ole osallistunut yritystapahtumaan, lukenut yhtä kirjaa, katsonut videoita tai haastatellut yrittäjää/tehnyt yrittäjävarjostusta.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan ja muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.
Opintojakso sisältää seuraavat osiot:
1. Sisäinen yrittäjyys
2. Yritystoimintaan tutustuminen
3. Liikeidean suunnittelu
4. Liikeidean jatkokehittely
5. Liikeidean esittely (The Business Model Canvas)
HUOM. OPINTOJAKSO ON TARKOITETTU VAIN RAISION LUKION YRITTÄJYYSLINJAN OPISKELIJOILLE! .
Oppimisalustana Its.
Aikataulu syksy 2023 - kevät 2024:
Yhteinen aloitus 2.10 klo 14.00-16.00. Paikka: Raision lukio

1. Sisäinen yrittäjyys: käsitekartta ja video palautetaan 2.11 klo 20.00 mennessä.
2. Yritystoimintaan tutustuminen: koko tehtävä palautetaan 16.5 klo 20.00 mennessä
3. Liikeidean suunnittelu: koko tehtävä palautetaan 30.11 klo 20.00 mennessä
- Tutustutaan toisten vastauksiin ja yhteinen tapaaminen Raision lukiossa 11.12 klo 14.00-15.20 yritysideat.
4. Liikeidean jatkokehittely: koko tehtävä palautetaan 8.2 klo 20.00 mennessä
Hissipuheet valmiiksi 29.2 klo 20.00 mennessä.
Vertaispalautteen anto 28.3 klo 20.00 mennessä. Valitaanko paras Hissipuhe!
5. Liikeidea (Cancas) valmis: 16.5 klo 20.00 mennessä.
Tuntikirjanpito 16.5 klo 20,00 mennessä
Palaute

Opintojaksolla kokoat pala palata oman todellisen yrityksesi suunnitelman!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hylätty, 1-5.
Arviointikriteerit (hylätty, 1, 2, 3, 4, 5) on esitetty oppimisalustalla osioihin
- Yritystoimintaan tutustumiseen
- Yritysideaan tutustuminen
- Liiketoimintasuunnitelma

Hylätty (0)

Blogin sisältö ei anna minkäänlaista kuvaa yritystoimintaan tutustumisesta.
Blogin esitystapa ei ole lainkaan annettujen ohjeiden mukainen.
Yritysidea on heikko. Suunnittelussa on puutteita. Yhteistyö tiimin kanssa ei toimi.
Lähteitä ei ole käytetty lainkaan.
Hissipuhetta ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan.
Ei kykene palautteen käsittelyyn, eikä vastaanottamiseen.
Liiketoimintasuunnitelma ei ole ohjeiden mukainen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kuvaukset arvosanoille 2 ja 1:
Blogin sisältö antaa jonkinlaisen kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on melko suppeaa ja yksipuolista.
Blogin sisältö antaa suppean kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on yksipuolista.
Blogin esitystapa on kohtalainen, mutta yksipuolinen. Blogin esitystapa on hajanainen ja yksipuolinen.
Yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu melko itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty melko suppeasti.
Hissipuhe on suppea, hieman sekava ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla.
Yritysidea on heikko. Suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö tiimin kanssa hankalaa..
Lähteitä on käytetty suppeasti.
Hissipuhe on suppea, sekava ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla
Palautetta on hyödynnetty melko rakentavasti.
Palautteen käsittely ja vastaanottaminen on vaikeaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kuvaukset arvosanoille 4-3:
Blogin sisältö antaa hyvän kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on monipuolista ja laajaa.
Blogin sisältö antaa jonkinlaisen kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on monipuolista.
Blogin esitystapa on hyvä ja monipuolinen. Blogin esitystapa on hyvä.
Yritysidea on luova. Sitä on suunniteltu ja kehitetty innokkaasti, vastuullisesti, itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty melko monipuolisesti.
Hissipuhe on selkeä, ymmärrettävä, myyvä ja luova.
Yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty asiaankuuluvasti.
Hissipuhe on melko selkeä, ymmärrettävä, myyvä ja luova.
Palautetta on hyödynnetty hyvin rakentavasti.
Palautetta on hyödynnetty rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Blogin sisältö antaa erittäin hyvän kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on erittäin monipuolista ja syvällistä.
Blogin esitystapa on erinomainen ja monipuolinen.
Yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu ja kehitetty innostavasti, kiitettävän vastuullisesti, itsenäisesti kiitettävässä yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty monipuolisesti.
Hissipuhe on selkeä, ymmärrettävä, erittäin myyvä ja luova.
Palautetta on hyödynnetty erittäin rakentavasti.
Liiketoimintasuunitelma realistinen.

Ilmoittautumisaika

30.08.2022 - 20.02.2023

Ajoitus

30.08.2022 - 09.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Opettaja
  • Sari Asteljoki

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- soveltaa sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassaan ja tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- tarkastella yrittäjyyskäsitettä laajasti ja oivaltaa yrittäjyyden yhtenä mahdollisuutena uravalinnoissaan ja työllistymisessään.
- oma-aloitteisesti hakeutua yrittäjyystapahtumiin ja yrittäjien pariin.
- tarkastella palveluita innovatiivisesti asiakkaan, palveluiden tuottajan ja järjestäjän näkökulmasta.

Sisältö

Opiskelija

- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan à muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.

Aika ja paikka

Syksy 2018 - Kevät 2019

Oppimateriaalit

Oppimateriaalista keskustellaan ensimmäisellä tunnilla, jolloin suunnitellaan jokaisen omaa oppimispolkua.

Opetusmenetelmät

Työskentely tapahtuu mahdollisuuksien mukaan pienryhmissä. Opintojakson orientaatiotunnilla muodostetaan pienryhmät, tutustutaan opintojakson tavoitteisiin, sisältöön, toteutukseen sekä Itsin Yrittäjyyden perusopintojen -oppimisalustaan.
Opintojaksolla käytetään monipuolisia opetusmenetelmiä: omien lyhyiden videopätkien tekeminen, sähköinen käsitekartta, vertaispalautteet, keskusteluareenan käyttö, yrittäjävarjostus tai -haastattelu, yrittäjyystapahtumiin osallistuminen, yrittäjien tarinoihin tutustuminen (YouTube-videot),yrittäjyyskirjallisuuden lukeminen, blogin kirjoittaminen, hissipuheet, työajan seuranta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 10t kontaktia, 131t verkkototeutusta = 135t - opiskelija pitää itse tuntikirjanpitoa.
Opettaja käy sparraamassa opiskelijoita Raision lukiolla sovitusti.
Oppimistehtävät kohdassa sisältö ja aikataulutus.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija:
- tekee yhteistoiminnalliset tehtävät hyväksytysti
- osallistuu keskusteluihin ja vertaisarvioinnin antamiseen
- tekee tehtävät: esim. liiketoiminta-ideaa ja sen jatkokehittelyä (canvas) sekä alustavaa rahoituslaskelmaa tai ei ole osallistunut yrittäjyystapahtumiin, yrittäjähaastatteluun/varjostukseen, ei ole lukenut kirjallisuutta tai katsonut yrittäjyysvideoita tai tehnyt hissipuhetta yritysideastaan.
Hylätty:
Opiskelija:
- ei ole suorittanut tehtäviä.
- ei ole osallistunut kusteluihin, eikä ole tehnyt niihin liittyviä korvaavia tehtäviä.
- ei ole osallistunut yritystapahtumaan, lukenut yhtä kirjaa, katsonut videoita tai haastatellut yrittäjää/tehnyt yrittäjävarjostusta.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan ja muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.
Opintojakso sisältää seuraavat osiot:
1. Sisäinen yrittäjyys
2. Yritystoimintaan tutustuminen
3. Liikeidean suunnittelu
4. Liikeidean jatkokehittely
5. Liikeidean esittely (The Business Model Canvas)
HUOM. OPINTOJAKSO ON TARKOITETTU VAIN RAISION LUKION YRITTÄJYYSLINJAN OPISKELIJOILLE! .
Oppimisalustana Its.
Aikataulu syksy 2022 - kevät 2023:
Yhteinen aloitus 3.10 klo 14.00-16.00. Paikka: Raision lukio

1. Sisäinen yrittäjyys: käsitekartta ja video palautetaan 3.11 klo 20.00 mennessä.
2. Yritystoimintaan tutustuminen: koko tehtävä palautetaan 17.5 klo 20.00 mennessä
3. Liikeidean suunnittelu: koko tehtävä palautetaan 1.12 klo 20.00 mennessä
- Tutustutaan toisten vastauksiin ja yhteinen tapaaminen Raision lukiossa 12.12 klo 14.00-15.20 aiheesta sisäinen yrittäjyys ja yritysideat.
4. Liikeidean jatkokehittely: koko tehtävä palautetaan 9.2 klo 20.00 mennessä
Hissipuheet valmiiksi 2.3 klo 20.00 mennessä.
Vertaispalautteen anto 30.3 klo 20.00 mennessä. Valitaanko paras Hissipuhe!
5. Liikeidea (Cancas) valmis: 17.5 klo 20.00 mennessä.
Tuntikirjanpito 17.5 klo 20,00 mennessä
Palaute

Opintojaksolla kokoat pala palata oman todellisen yrityksesi suunnitelman!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hylätty, 1-5.
Arviointikriteerit (hylätty, 1, 2, 3, 4, 5) on esitetty oppimisalustalla osioihin
- Yritystoimintaan tutustumiseen
- Yritysideaan tutustuminen
- Liiketoimintasuunnitelma

Hylätty (0)

Blogin sisältö ei anna minkäänlaista kuvaa yritystoimintaan tutustumisesta.
Blogin esitystapa ei ole lainkaan annettujen ohjeiden mukainen.
Yritysidea on heikko. Suunnittelussa on puutteita. Yhteistyö tiimin kanssa ei toimi.
Lähteitä ei ole käytetty lainkaan.
Hissipuhetta ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan.
Ei kykene palautteen käsittelyyn, eikä vastaanottamiseen.
Liiketoimintasuunnitelma ei ole ohjeiden mukainen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kuvaukset arvosanoille 2 ja 1:
Blogin sisältö antaa jonkinlaisen kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on melko suppeaa ja yksipuolista.
Blogin sisältö antaa suppean kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on yksipuolista.
Blogin esitystapa on kohtalainen, mutta yksipuolinen. Blogin esitystapa on hajanainen ja yksipuolinen.
Yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu melko itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty melko suppeasti.
Hissipuhe on suppea, hieman sekava ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla.
Yritysidea on heikko. Suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö tiimin kanssa hankalaa..
Lähteitä on käytetty suppeasti.
Hissipuhe on suppea, sekava ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla
Palautetta on hyödynnetty melko rakentavasti.
Palautteen käsittely ja vastaanottaminen on vaikeaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kuvaukset arvosanoille 4-3:
Blogin sisältö antaa hyvän kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on monipuolista ja laajaa.
Blogin sisältö antaa jonkinlaisen kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on monipuolista.
Blogin esitystapa on hyvä ja monipuolinen. Blogin esitystapa on hyvä.
Yritysidea on luova. Sitä on suunniteltu ja kehitetty innokkaasti, vastuullisesti, itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty melko monipuolisesti.
Hissipuhe on selkeä, ymmärrettävä, myyvä ja luova.
Yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty asiaankuuluvasti.
Hissipuhe on melko selkeä, ymmärrettävä, myyvä ja luova.
Palautetta on hyödynnetty hyvin rakentavasti.
Palautetta on hyödynnetty rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Blogin sisältö antaa erittäin hyvän kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on erittäin monipuolista ja syvällistä.
Blogin esitystapa on erinomainen ja monipuolinen.
Yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu ja kehitetty innostavasti, kiitettävän vastuullisesti, itsenäisesti kiitettävässä yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty monipuolisesti.
Hissipuhe on selkeä, ymmärrettävä, erittäin myyvä ja luova.
Palautetta on hyödynnetty erittäin rakentavasti.
Liiketoimintasuunitelma realistinen.

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 30.11.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 30

Opettaja
  • Sari Asteljoki

Tavoitteet

Opiskelija osaa

- soveltaa sisäistä yrittäjyyttä omassa toiminnassaan ja tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa.
- tarkastella yrittäjyyskäsitettä laajasti ja oivaltaa yrittäjyyden yhtenä mahdollisuutena uravalinnoissaan ja työllistymisessään.
- oma-aloitteisesti hakeutua yrittäjyystapahtumiin ja yrittäjien pariin.
- tarkastella palveluita innovatiivisesti asiakkaan, palveluiden tuottajan ja järjestäjän näkökulmasta.

Sisältö

Opiskelija

- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan à muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.

Aika ja paikka

Syksy 2018 - Kevät 2019

Oppimateriaalit

Oppimateriaalista keskustellaan ensimmäisellä tunnilla, jolloin suunnitellaan jokaisen omaa oppimispolkua.

Opetusmenetelmät

Työskentely tapahtuu mahdollisuuksien mukaan pienryhmissä. Opintojakson orientaatiotunnilla muodostetaan pienryhmät, tutustutaan opintojakson tavoitteisiin, sisältöön, toteutukseen sekä Itsin Yrittäjyyden perusopintojen -oppimisalustaan.
Opintojaksolla käytetään monipuolisia opetusmenetelmiä: omien lyhyiden videopätkien tekeminen, sähköinen käsitekartta, vertaispalautteet, keskusteluareenan käyttö, yrittäjävarjostus tai -haastattelu, yrittäjyystapahtumiin osallistuminen, yrittäjien tarinoihin tutustuminen (YouTube-videot),yrittäjyyskirjallisuuden lukeminen, blogin kirjoittaminen, hissipuheet, työajan seuranta.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijaa aktivoivat oppimismenetelmät, yrittäjyys, työelämälähtöisyys, joustavuus, monialaisuus, luovuus, monipuolinen kehittävä arviointi, kansainvälisyys, opinnollistaminen ja itsensä työllistäminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

noin 10t kontaktia, 131t verkkototeutusta = 135t - opiskelija pitää itse tuntikirjanpitoa.
Opettaja käy sparraamassa opiskelijoita Raision lukiolla sovitusti.
Oppimistehtävät kohdassa sisältö ja aikataulutus.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija:
- tekee yhteistoiminnalliset tehtävät hyväksytysti
- osallistuu keskusteluihin ja vertaisarvioinnin antamiseen
- tekee tehtävät: esim. liiketoiminta-ideaa ja sen jatkokehittelyä (canvas) sekä alustavaa rahoituslaskelmaa tai ei ole osallistunut yrittäjyystapahtumiin, yrittäjähaastatteluun/varjostukseen, ei ole lukenut kirjallisuutta tai katsonut yrittäjyysvideoita tai tehnyt hissipuhetta yritysideastaan.
Hylätty:
Opiskelija:
- ei ole suorittanut tehtäviä.
- ei ole osallistunut kusteluihin, eikä ole tehnyt niihin liittyviä korvaavia tehtäviä.
- ei ole osallistunut yritystapahtumaan, lukenut yhtä kirjaa, katsonut videoita tai haastatellut yrittäjää/tehnyt yrittäjävarjostusta.

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- tulee tietoiseksi omasta sisäisestä yrittäjyydestään.
- tutustuu oman alansa yritystoimintaan ja muiden alojen yritystoimintaan tutustuminen.
- osallistuu yrittäjyystapahtumiin.
- ideoi, suunnittelee ja kehittää liikeideaa (kuviteltu/todellinen) ja arvioi muiden liikeideoita yhteistoiminnallisesti.
Opintojakso sisältää seuraavat osiot:
1. Sisäinen yrittäjyys
2. Yritystoimintaan tutustuminen
3. Liikeidean suunnittelu
4. Liikeidean jatkokehittely
5. Liikeidean esittely (The Business Model Canvas)
HUOM. OPINTOJAKSO ON TARKOITETTU VAIN RAISION LUKION YRITTÄJYYSLINJAN OPISKELIJOILLE! .
Oppimisalustana Its.
Aikataulu syksy 2021 - kevät 2022:
Yhteinen aloitus 4.10 klo 14.00-16.00. Paikka: Raision lukio

1. Sisäinen yrittäjyys: käsitekartta ja video palautetaan 3.11 klo 20.00 mennessä.
2. Yritystoimintaan tutustuminen: koko tehtävä palautetaan 19.5 klo 20.00 mennessä
3. Liikeidean suunnittelu: koko tehtävä palautetaan 2.12 klo 20.00 mennessä
- Tutustutaan toisten vastauksiin ja yhteinen tapaaminen Raision lukiossa 14.12 klo 14.05-15.20 aiheesta sisäinen yrittäjyys ja yritysideat.
4. Liikeidean jatkokehittely: koko tehtävä palautetaan 10.2 klo 20.00 mennessä
Hissipuheet valmiiksi 3.3 klo 20.00 mennessä.
Vertaispalautteen anto 31.3 klo 20.00 mennessä. Valitaanko paras Hissipuhe!
5. Liikeidea (Cancas) valmis: 19.5 klo 20.00 mennessä.
Tuntikirjanpito 19.5 klo 20,00 mennessä
Palaute

Opintojaksolla kokoat pala palata oman todellisen yrityksesi suunnitelman!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hylätty, 1-5.
Arviointikriteerit (hylätty, 1, 2, 3, 4, 5) on esitetty oppimisalustalla osioihin
- Yritystoimintaan tutustumiseen
- Yritysideaan tutustuminen
- Liiketoimintasuunnitelma

Hylätty (0)

Blogin sisältö ei anna minkäänlaista kuvaa yritystoimintaan tutustumisesta.
Blogin esitystapa ei ole lainkaan annettujen ohjeiden mukainen.
Yritysidea on heikko. Suunnittelussa on puutteita. Yhteistyö tiimin kanssa ei toimi.
Lähteitä ei ole käytetty lainkaan.
Hissipuhetta ei ole tehty annettujen ohjeiden mukaan.
Ei kykene palautteen käsittelyyn, eikä vastaanottamiseen.
Liiketoimintasuunnitelma ei ole ohjeiden mukainen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kuvaukset arvosanoille 2 ja 1:
Blogin sisältö antaa jonkinlaisen kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on melko suppeaa ja yksipuolista.
Blogin sisältö antaa suppean kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on yksipuolista.
Blogin esitystapa on kohtalainen, mutta yksipuolinen. Blogin esitystapa on hajanainen ja yksipuolinen.
Yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu melko itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty melko suppeasti.
Hissipuhe on suppea, hieman sekava ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla.
Yritysidea on heikko. Suunnittelussa on tarvittu paljon ohjausta ja tukea. Yhteistyö tiimin kanssa hankalaa..
Lähteitä on käytetty suppeasti.
Hissipuhe on suppea, sekava ja sen avulla idean myynti ei onnistu toivotulla tavalla
Palautetta on hyödynnetty melko rakentavasti.
Palautteen käsittely ja vastaanottaminen on vaikeaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kuvaukset arvosanoille 4-3:
Blogin sisältö antaa hyvän kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on monipuolista ja laajaa.
Blogin sisältö antaa jonkinlaisen kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on monipuolista.
Blogin esitystapa on hyvä ja monipuolinen. Blogin esitystapa on hyvä.
Yritysidea on luova. Sitä on suunniteltu ja kehitetty innokkaasti, vastuullisesti, itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty melko monipuolisesti.
Hissipuhe on selkeä, ymmärrettävä, myyvä ja luova.
Yritysidea on melko luova. Sitä on suunnittelu itsenäisesti ja yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty asiaankuuluvasti.
Hissipuhe on melko selkeä, ymmärrettävä, myyvä ja luova.
Palautetta on hyödynnetty hyvin rakentavasti.
Palautetta on hyödynnetty rakentavasti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Blogin sisältö antaa erittäin hyvän kuvan yritystoimintaan tutustumisesta. Tutustuminen on erittäin monipuolista ja syvällistä.
Blogin esitystapa on erinomainen ja monipuolinen.
Yritysidea on innovatiivinen ja luova. Sitä on suunnittelu ja kehitetty innostavasti, kiitettävän vastuullisesti, itsenäisesti kiitettävässä yhteisymmärryksessä koko tiimin kanssa.
Lähteitä on käytetty monipuolisesti.
Hissipuhe on selkeä, ymmärrettävä, erittäin myyvä ja luova.
Palautetta on hyödynnetty erittäin rakentavasti.
Liiketoimintasuunitelma realistinen.