Siirry suoraan sisältöön

Opetusharjoittelu 2Laajuus (5 op)

Tunnus: 2011409

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opintojakso- tai kurssikurssikokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle tai ryhmille. Opiskelu tapahtuu työelämäyhteistyössä teatteri-ilmaisun ohjaamisen prosessina. Opetusharjoittelija hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan harjoittelussaan.

Sisältö

Teatteri-ilmaisun opetuksen suunnittelu ja toteutus. Työharjoittelusopimuksen ja -suunnitelman laatiminen. Harjoittelun presentoiminen muille opiskelijoille. Työharjoittelupäiväkirjan raportointi.

Ilmoittautumisaika

12.08.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 25

Opettaja
  • Minna Haapasalo

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa opintojakso- tai kurssikurssikokonaisuuden valitsemalleen kohderyhmälle tai ryhmille. Opiskelu tapahtuu työelämäyhteistyössä teatteri-ilmaisun ohjaamisen prosessina. Opetusharjoittelija hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan harjoittelussaan.

Sisältö

Teatteri-ilmaisun opetuksen suunnittelu ja toteutus. Työharjoittelusopimuksen ja -suunnitelman laatiminen. Harjoittelun presentoiminen muille opiskelijoille. Työharjoittelupäiväkirjan raportointi.

Oppimateriaalit

Katso Itslearning-työtilasta YLEISET OHJEET OPETUSHARJOITTELUSTA -> "Taustamateriaalia teatteriopettajalle"

Opetusmenetelmät

Opetusharjoittelu on työelämälähtöistä taidepedagogiikan oppimista ammattikentällä opiskelijan itse valitsemassa ja hankkimassa kohteessa, omalle ammatilliselle kehittymiselle sopivassa kontekstissa. Opetusharjoittelun valinnassa auttaa opetusharjoitteluseminaarien presentaatioiden kuuleminen, vertaiskokemusten jakaminen, tutoropettajan kanssa keskusteleminen sekä opetusharjoitteluohjaajan ohjaus. Opetusharjoittelu voi toteutua omassa oppilaitoksessa perustelluissa tilanteissa, joista voit keskustella ohjaajan kanssa, tällainen voi olla esim. oman kurssikonseptin pilotointi ennen sen myymistä asiakkaille.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetusharjoittelu 2 on taidepedagogisen prosessin itsenäistä suunnittelemista, toteuttamista, reflektointia ja presentointia vertaispalautteen sekä ohjaavan opettajan taustatuen avulla. Ohjaavan opettajan ohjausta saat pyytämällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op:n kokonaisuuteen kuuluu VÄHINTÄÄN 6 h (1 h = 60 min) kontaktiopetusta (eli opetettavia tunteja). Tämän lisäksi opiskelijan työhön kuuluu yhteydenpito opetusharjoittelutahoon, opetuskontekstiin tutustuminen, opetettavan ryhmän lähtötasoon ja mahdollisesti kehitysvaiheeseen tutustuminen (tarkastele: mitä tämä konteksti ja ryhmä tarvitsee oppiakseen ja kehittyäkseen), opetuskokonaisuuden suunnittelu ja reflektointi, yksittäisten tuntien suunnittelu ja reflektointi kirjallisesti, taidepedagogiseen tai kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen perehtyminen, vertaispalautteen saaminen ja antaminen, videointi reflektion välineenä, harjoittelun raportointi sekä presentointi opetusharjoitteluseminaarissa.

Palautettavat oppimistehtävät ovat siis: 1) työharjoittelusopimus 2) tuntisuunnitelmat ja ohjauskertojen reflektiot 3) video (15 min) 4) opetusharjoitteluraportti 5) seminaaripresentaatio (yleensä power point -esitys. Tarkemmat ohjeet löytyvät Itslearning -alustalta työtilasta Teatteri-ilmaisun ohjaajan opetusharjoittelu - opetusharjoittelu 2.

Useimmissa opetusharjoittelussa suurempi kontaktiopetusmäärä kuin 6 h on suositeltavaa. Esim. jos opetusta on 1,5 h viikossa ja kertoja on 8-10 kertaa, on kyseessä yhden harjoittelun kontaktiopetusmäärä. Tuntimäärä tarkoittaa opiskelijan yksin opettamaa määrää tunteja. Mikäli opiskelija toimii työparin kanssa tai tiimissä, täytyy jokaisen opetusmäärä olla eroteltavissa.

Opetusharjoittelussa tärkeämpää kuin kontaktituntien määrän laskeminen on opetuskokonaisuuden toimivuus ja osallistujien kannalta mielekkään kaaren luominen. Suunnittele siis opetusharjoitteittelua oppiminen ja ammatillinen kehittyminen edellä: millaisesta opetuksen suunnittelusta ja toteutukseksta haluat ja tarvitset harjoittelua, mikä on pedagogina kehittymisellesi hyvä askel tässä kohtaa?
Näistä kysymyksistä voit aina kysyä ja keskustella opetusharjoittelun ohjaajan kanssa.


Opetusharjoittelun kokonaisuudesta ja kontaktiopetuksen määrästä voi aina keskustella ohjaavan opettajan kanssa. Perustelluista syistä opetettava tuntimäärä voi vaihdella (esim. erityisryhmä, opetusmateriaalin luominen tilaustaholle tms.).

Sisällön jaksotus

Opetusharjoittelu 2 tehdään yleensä 4. opiskeluvuotena. Opetusharjoittelun voi tehdä aikaisemmin, mikäli OPetusharjoittelu1 ja sitä edeltävät vaaditut opinnot ovat tehtynä hyväksytysti.
Opetusharjoittelu etenee vaiheittain. 
 
1. 
Opetusharjoittelupaikan hankkiminen ja sen hyväksyttäminen opetusharjoittelun ohjaajalla (Minna: minna.haapasalo@turkuamk.fi). 
Työharjoittelusopimuksen tekeminen. ohjeet löytyvät Itslearning-työtilasta.


3. 
Aseta tavoitteita harjoittelulle (omaan työpäiväkirjaasi) sekä pedagogina kehittymisen että suunniteltavan/vedettävän toiminnan suhteen: Miten kehität osaamistasi taidepedagogisen opetussisällön tuottajana ja ohjaajana? 

Suunnittele toiminnan sisältö: millaisia osallistujakokemuksia ja oppimistilanteita pyrit tuottamaan?
(laajempi kaari kokonaisuudesta ennen opetusharjoittelun aloittamisen sekä 
jokainen opetuskerta ennen opetuskertaa). 
 
Valitse harjoittelua tukevaa taustamateriaalia, jota luet ja johon viittaat opetusharjoitteluraportissasi.1-3 lähdettä. Vinkkejä teoksista Itslearning-työtilan taustamateriaalissa.

4.
Opetuksen toteuttaminen ja refletio 

a) Tuntisuunnitelmien ja tuntireflektion palautus. (ohje ko. kohdassa) 
b) Vertaispalautteen antaminen ja saaminen:
-vertaiskollega käy katsomassa opetustasi ja käytte palautekeskustelun (katso yleisissä ohjeissa opastusta palautteen antamiseen)
Sinä käyt katsomassa (saman tai eri) kollegan opetusta ja käytte palautekeskustelun.

c) Videointi refletion välineenä (palautetaan n. 15 min. kooste), valitse jokin toteutustapa:

1) Kuvaa itseäsi opettamassa jonain opetuskertana.
Ota huomioon, että jos osallistujat näkyvät kuvassa, heiltä pitää olla lupa kuvaamiseen
ja tallenteen näyttöön opiskelijakollegoille sekä opettajalle, pyydä siis allekirjoitus
kirjalliseen kuvauslupaan. Alaikäisiltä osallistujilta pitää olla huoltajan antama kirjallinen lupa.
Kuvauslupalomakkeen ja ohjeet löydät videoinnin palautus -kohdasta.

2) Vertaispalautteen kuvaaminen, kuvaa keskustelu, jossa saat kollegan vertaispalautteen opettamisestasi.
3) Videoitu oppimispäiväkirja: tee videolle oppimispäiväkirjaa, jossa reflektoit tuntisuunnitelmiasi
ja niiden toteutumista, esim. aina ennen ja jälkeen opetuksen.
Katso tarkemmat ohjeet “videoiden palautus -kohdasta.

5.
Kokoava presentaatio ja reflektio:

Osallistut opetusharjoitteluseminaariin , jossa esittelet harjoittelusi ja tämän hetkisen pedagogisen näkemyksesi (syys-tai toukokuussa) muille opiskelijoille. 

Palautat kokoavan raportin opetusharjoittelusta (ohje tehtäväpalautuksen yhteydessä).

Viestintäkanava ja lisätietoja

opetusharjoittelun ohjaaja: minna.haapasalo@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opetusharjoittelussa arvioidaan opetusharjoitteluprosessin suunnittelua, toteutusta ja reflektointia oppimistehtävien kautta.

Hylätty (0)

Opiskelijan opetustyön suunnittelu, toteutus ja/tai reflektointi on puutteellista tai kesken.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään. Opiskelija käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä sujuvasti taiteellispedagogisessa toiminnassaan. Opiskelija osallistuu dialogisesti vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita ja välineistöä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelija tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen. Opiskleija itsearvioi perustellusti taidepedagogista osaamistaan. Opiskelija yhdistää ja soveltaa aiemmin opittuja luovasti työskentelyssään. Opiskelija kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti ja analysoi ja kehittää taidekasvatuksellista toimintaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelija hallitsee laajasti taidepedagogiikan ja taidekasvatuksen taidot ja tiedot ja soveltaa niitä luovasti. Opiskelija analysoi ja/tai kehittää teatteripedagogiikan työskentelytapoja.