YmpäristöviestintäLaajuus (3 op)
Tunnus: 5100BH87
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
- Opiskelija ymmärtää informaatio-ohjauksen merkityksen ympäristötyössä ja osaa toteuttaa sitä ammatillisesti ympäristöviestinnän, ja -tiedotuksen keinoin.
- Opiskelija osaa tuottaa ympäristö- ja yritysviestinnän asiakirjoja ja muuta materiaalia.
Sisältö
Kurssilla läpikäydään vaikuttavaan viestintään liittyviä keskeisiä asioita. Kurssilla tehdään populaarimpaan tekstilajiin liittyvä työ sekä harjoitelma IMRaD-rakennetta noudatavasti tutkimusraportista.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
80 - 100
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Marketta Virta
- Sami Lyytinen
Ryhmät
-
PEYTES23APEYTES23A
-
PEYTES23BPEYTES23B
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää informaatio-ohjauksen merkityksen ympäristötyössä ja osaa toteuttaa sitä ammatillisesti ympäristöviestinnän, ja -tiedotuksen keinoin.
- Opiskelija osaa tuottaa ympäristö- ja yritysviestinnän asiakirjoja ja muuta materiaalia.
Sisältö
Kurssilla läpikäydään vaikuttavaan viestintään liittyviä keskeisiä asioita. Kurssilla tehdään populaarimpaan tekstilajiin liittyvä työ sekä harjoitelma IMRaD-rakennetta noudatavasti tutkimusraportista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin keskisimmät tehtävät:
• Opiskelijakohtainen työ: Tutkimusraportti, joka tehdään ympäristöviestintäkurssilla. SuVi-kurssilla opitaan siinä käytettävä viittaustekniikka ja lähteiden merkitseminen. Tutkimusraporttia tukevia pienempiä oppimiskokonaisuuksia ja niihin liittyviä tehtäviä pitkin kevättä
• Opiskelijakohtainen työ: Tutkimusraporttiin pohjautuva blogiteksti, joka esitellään seminaarissa huhtikuun lopussa. Esiintymistekniikkaan ja esityksiin liittyvä osuus SuVissa.
• Kurssilla on pienempiä tehtäviä, jotka liittyvät kurssin muihin aihepiireihin, kuten vastuullisuusviestintään.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Toisen asteen väylään 3 paikkaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi:
• Kokonaisarvosana = Blogitekstin arvosana * 0,4 + pienoistutkimusraportin arvosana * 0,5 + Pikkutehtävien keskiarvo * 0,1
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Marketta Virta
- Sami Lyytinen
Ryhmät
-
PEYTES22APEYTES22A
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää informaatio-ohjauksen merkityksen ympäristötyössä ja osaa toteuttaa sitä ammatillisesti ympäristöviestinnän, ja -tiedotuksen keinoin.
- Opiskelija osaa tuottaa ympäristö- ja yritysviestinnän asiakirjoja ja muuta materiaalia.
Sisältö
Kurssilla läpikäydään vaikuttavaan viestintään liittyviä keskeisiä asioita. Kurssilla tehdään populaarimpaan tekstilajiin liittyvä työ sekä harjoitelma IMRaD-rakennetta noudatavasti tutkimusraportista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin keskisimmät tehtävät:
• Opiskelijakohtainen työ: Tutkimusraportti, joka tehdään ympäristöviestintäkurssilla, SuVi-kurssilla opitaan siinä käytettävä viittaustekniikka ja lähteiden merkitseminen. Tutkimusraporttia tukevia pienempiä oppimiskokonaisuuksia ja niihin liittyviä tehtäviä pitkin kevättä
• Pienryhmäkohtainen työ: Blogiteksti, joka esitellään seminaarissa huhtikuun lopussa, esiintymistekniikkaan ja esityksiin liittyvä osuus SuVissa. Blogitekstien teon yhteydessä tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutusta lähellä olevien kolmen tutkimusryhmän tutkimusprojekteihin
Sisällön jaksotus
Ympäristöohjaus-moduuliin kuuluvalla ympäristöviestinnän kurssilla perehdytään informaatio-ohjaukseen. Informaatio-ohjauksella tarkoitetaan erilaisia viestintään liittyviä tapoja, joilla tavoitellaan asioiden tilan parantamista tai muuttamista tiedon tuottamisella, tiedon välittämisellä ja viestinnällä.
Ympäristöviestinnän kurssi koostuu yksilötyönä kirjoitettavasta pienoistutkimusraportista ja pienryhmissä kirjoitettavista blogiteksteistä.
Ympäristöviestinnän kurssi toteutetaan yhteistyössä suomen kieli ja viestintä -kurssin kanssa. Osa tehtävistä on kurssikohtaisia ja osa linkittyy tiiviisti molempiin kursseihin.
Kurssin ajoitus kuvataan tarkasti kurssin alussa, ja se on oppituntikohtaisesti sisällytetty myös toteutuksen lukujärjestykseen, niin, että kunakin kertana läpikäytävä asia tai tehtävä näkyy lukjärjestyksessä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimeen 3 paikkaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi:
• Blogitekstistä ryhmäkohtainen arvosana (opettajan arviointi ja vertaisarviointi)
• Pienoistutkimusraportista arvosana (opettaja- ja vertaisarviointi)
• Kokonaisarvosana = Blogitekstin arvosana * 0,4 + pienoistutkimusraportin arvosana * 0,6
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiateollisuus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Marketta Virta
- Sami Lyytinen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijat (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
PEYTES22BPEYTES22B
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijat
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää informaatio-ohjauksen merkityksen ympäristötyössä ja osaa toteuttaa sitä ammatillisesti ympäristöviestinnän, ja -tiedotuksen keinoin.
- Opiskelija osaa tuottaa ympäristö- ja yritysviestinnän asiakirjoja ja muuta materiaalia.
Sisältö
Kurssilla läpikäydään vaikuttavaan viestintään liittyviä keskeisiä asioita. Kurssilla tehdään populaarimpaan tekstilajiin liittyvä työ sekä harjoitelma IMRaD-rakennetta noudatavasti tutkimusraportista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin keskisimmät tehtävät:
• Opiskelijakohtainen työ: Tutkimusraportti, joka tehdään ympäristöviestintäkurssilla, SuVi-kurssilla opitaan siinä käytettävä viittaustekniikka ja lähteiden merkitseminen. Tutkimusraporttia tukevia pienempiä oppimiskokonaisuuksia ja niihin liittyviä tehtäviä pitkin kevättä
• Pienryhmäkohtainen työ: Blogiteksti, joka esitellään seminaarissa huhtikuun lopussa, esiintymistekniikkaan ja esityksiin liittyvä osuus SuVissa. Blogitekstien teon yhteydessä tutustutaan energia- ja ympäristötekniikan koulutusta lähellä olevien kolmen tutkimusryhmän tutkimusprojekteihin
Sisällön jaksotus
Ympäristöohjaus-moduuliin kuuluvalla ympäristöviestinnän kurssilla perehdytään informaatio-ohjaukseen. Informaatio-ohjauksella tarkoitetaan erilaisia viestintään liittyviä tapoja, joilla tavoitellaan asioiden tilan parantamista tai muuttamista tiedon tuottamisella, tiedon välittämisellä ja viestinnällä.
Ympäristöviestinnän kurssi koostuu yksilötyönä kirjoitettavasta pienoistutkimusraportista ja pienryhmissä kirjoitettavista blogiteksteistä.
Ympäristöviestinnän kurssi toteutetaan yhteistyössä suomen kieli ja viestintä -kurssin kanssa. Osa tehtävistä on kurssikohtaisia ja osa linkittyy tiiviisti molempiin kursseihin.
Kurssin ajoitus kuvataan tarkasti kurssin alussa, ja se on oppituntikohtaisesti sisällytetty myös toteutuksen lukujärjestykseen, niin, että kunakin kertana läpikäytävä asia tai tehtävä näkyy lukjärjestyksessä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen kiintiö 3
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi:
• Blogitekstistä ryhmäkohtainen arvosana (opettajan arviointi ja vertaisarviointi)
• Pienoistutkimusraportista arvosana (opettaja- ja vertaisarviointi)
• Kokonaisarvosana = Blogitekstin arvosana * 0,4 + pienoistutkimusraportin arvosana * 0,6
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 07.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
70 - 100
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Marketta Virta
- Sami Lyytinen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
PEYTES21BPEYTES21B
-
PEYTES21APEYTES21A
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
- Opiskelija ymmärtää informaatio-ohjauksen merkityksen ympäristötyössä ja osaa toteuttaa sitä ammatillisesti ympäristöviestinnän, ja -tiedotuksen keinoin.
- Opiskelija osaa tuottaa ympäristö- ja yritysviestinnän asiakirjoja ja muuta materiaalia.
Sisältö
Kurssilla läpikäydään vaikuttavaan viestintään liittyviä keskeisiä asioita. Kurssilla tehdään populaarimpaan tekstilajiin liittyvä työ sekä harjoitelma IMRaD-rakennetta noudatavasti tutkimusraportista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin keskisimmät tehtävät:
• Opiskelijakohtainen työ: Tutkimusraportti, joka tehdään ympäristöviestintäkurssilla, SuVi-kurssilla opitaan siinä käytettävä viittaustekniikka ja lähteiden merkitseminen. Tutkimusraporttia tukevia pienempiä oppimiskokonaisuuksia ja niihin liittyviä tehtäviä pitkin kevättä
• Pienryhmäkohtainen työ: Blogiteksti, joka esitellään seminaarissa huhtikuun lopussa, esiintymistekniikkaan ja esityksiin liittyvä osuus SuVissa. Blogitekstien teon yhteydessä tutustutaan Energia- ja ympäristötekniikan koulutusta lähellä olevien kolmen tutkimusryhmän tutkimusprojekteihin
Sisällön jaksotus
Ympäristöohjaus-moduuliin kuuluvalla ympäristöviestinnän kurssilla perehdytään informaatio-ohjaukseen. Informaatio-ohjauksella tarkoitetaan erilaisia viestintään liittyviä tapoja, joilla tavoitellaan asioiden tilan parantamista tai muuttamista tiedon tuottamisella, tiedon välittämisellä ja viestinnällä.
Ympäristöviestinnän kurssi koostuu yksilötyönä kirjoitettavasta pienoistutkimusraportista ja pienryhmissä kirjoitettavista blogiteksteistä.
Ympäristöviestinnän kurssi toteutetaan yhteistyössä suomen kieli ja viestintä -kurssin kanssa. Osa tehtävistä on kurssikohtaisia ja osa linkittyy tiiviisti molempiin kursseihin.
Kurssin ajoitus kuvataan tarkasti kurssin alussa ja se on oppituntikohtaisesti sisällytetty myös toteutuksen lukujärjestykseen, niin, että kunakin kertana läpikäytävä asia tai tehtävä näkyy lukjärjestyksessä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
avoimeen 3 paikkaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi:
• Blogitekstistä ryhmäkohtainen arvosana (opettajien ja toimeksiantajan arviointi)
• Pienoistutkimusraportista arvosana (opettaja- ja vertaisarviointi)
• Kokonaisarvosana = Blogitekstin arvosana * 0,4 + pienoistutkimusraportin arvosana * 0,6