Siirry suoraan sisältöön

Valinnainen harjoittelu: asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoitteluLaajuus (20 op)

Tunnus: TH00BE21

Laajuus

20 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa ja kuntoutusta, kun asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintojen vajavuudet,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä asiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluorganisaatiot, hankkeet ja projektit.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 02.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Iida Laine
  • Annukka Myllymäki
  • Kati Naamanka
  • Afrisa Kapella
  • Satu Takala
Ryhmät
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa ja kuntoutusta, kun asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintojen vajavuudet,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä asiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluorganisaatiot, hankkeet ja projektit.

Oppimateriaalit

Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.

Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.

Opetusmenetelmät

- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa kirjalliset tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä suullisesti ja kirjallisesti sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
- Opiskelija tuottaa yhdessä valinnaisessa harjoittelussa kerran joko:
A) Kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
B) Työelämälähtöisen, arjen työstä nousevan kehittämistehtävän. Harjoittelu paikka antaa aiheen kehittämistyölle. Työnlaajuus hyväksytetään harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy ITSin Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoin.

Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille. Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita. Kirjalliset tavoitteet viedään myös SUN HARKKA -alustalle.

HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

Alkutavoitekeskustelu toteutetaan Teamsin välityksellä (1–2 viikolla), ja siihen osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen SUN HARKKAAN viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen asiakasraportti tai kehittämistehtävä on jo aloitettu. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa työn sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa työnluonnos mahdollisimman varhain oppimisalustalle (SUN HARKKA), jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis työ tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten, että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjalliseen itsearviointiinsa nojautuen.

Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Opiskelija pitää ohjaavan opettajan ja fysioterapeutin tietoisena harjoittelussa ja koulussa tapahtuvista asioista. Harjoittelun prosessista ja siihen liittyvistä käytännöistä.

- Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua ja täydentäminen loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)

- Opiskelija tuottaa yhdessä valinnaisessa harjoittelussa kerran joko:
A) Kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
B) Työelämälähtöisen, arjen työstä nousevan kehittämistehtävän. Harjoittelu paikka antaa aiheen kehittämistyölle. Työnlaajuus hyväksytetään harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.

- Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit SUN HARKKA -sovellukseen. Opiskelija varmistaa myös, että ohjaava fysioterapeutti on palauttanut täytettynä SUN HARKKAAN arviointilomakkeen.

- Opintopisteet määräytyy tehtyjen tuntien mukaisesti 1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä

- Esim: 9 op laajuisen harjoittelujakson kokonaiskesto on 243 h, josta 210 h (6x35 viikkotuntia) suoritetaan harjoittelupaikassa ja kirjataan järjestelmään työvuoroina. Loput 33 tuntia on varattu opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn (koululla tapahtuvat asiat, harjoittelupäiviin valmistautuminen, oppimistehtävien tekeminen jne.) ja tämän opettaja kuittaa tehdyksi arviointikeskusteluun harjoittelun päätteeksi.

Sisällön jaksotus

Harjoitteluajankohta syksyllä 2024: viikot 36–41 & viikot 43–48

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki poissaolot ilmoitetaan ohjaavalle opettajalle ja fysioterapeutille.

-Lähtökohtaisesti kaikki poissaolot korvataan (7 h/työpäivä). Huomioikaa tässä myös arkipyhät ja/tai mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne.

-Maksimissaan korvata voi 3 päivän poissalon (21 h).

-Jos mahdollista, ensisijaisesti poissalo korvataan käytännön työskentelynä harjoittelupaikassa, toissijaisesti kirjallisella tehtävällä, joka tukee opiskelijan osaamisen kehittymistä. Kirjallisen tehtävän ohjeet ovat Fysioterapeuttikoulutus, harjoittelut/ PT clinical practice -alustalla.

-Opiskelija, jolle on tulossa harjoittelun poissaolo, voi myös tiedustella ”opiskelijatyön” tarpeesta Liilabissa ja ilmoittautua suoraan Annukalle ja Milkalle ja korvata poissaolon siellä.

-Neljän (4) päivän, tai sitä useamman päivän poissaolot vähennetään tehtävistä harjoittelun opintopisteistä. Tässä tapauksessa opiskelija pyrkii tekemään puuttuvat harjoittelun tunnit tulevissa harjoitteluissaan. Tämä suunnitellaan ja sovitaan yhdessä oman opettaja tutorin kanssa

-Opiskelijan on myös mahdollista erikseen neuvotella ja sopia, harjoittelupaikan ja ohjaavan opettajan kanssa, harjoittelun korvattavien päivien takaisin tekeminen pidentämällä kyseistä harjoittelua. Jos harjoittelua pidennetään, opiskelijan pitää varmistaa, että harjoittelusopimus kattaa myös pidennetyn ajan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vallinnaiset harjoittelut arvioidaan: hyväksytty - hylätty

Arviointikriteerit ITSissä ja SUN HARKKA-sovelluksessa.

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa, asiakasraportti/kehittämistehtävä yhdessä valinnaisessa harjoittelussa sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen.

Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella (asteikkona hylätty – hyväksytty). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Asiakasraportin/kehittämistyön ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti. Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus SUN HARKKA -sovellukseen.

Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
  • Afrisa Kapella
Ryhmät
  • PFYSIS20
    Fysioterapeutti (AMK), S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa ja kuntoutusta, kun asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintojen vajavuudet,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä asiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluorganisaatiot, hankkeet ja projektit.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

30.03.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

22.08.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Satu Takala
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PFYSIS19
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa ja kuntoutusta, kun asiakkaan toimintakykyyn vaikuttaa hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintojen vajavuudet,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä asiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat palveluorganisaatiot, hankkeet ja projektit.

Oppimateriaalit

Opintomoduulin Asiakkaan vitaalitoimintoja tukeva fysioterapian materiaalit (Asiakkaan hengitys- ja verenkiertoelimistön tukeva fysioterapia, SIsätaudit) sekä harjoittelun ympäristön erikseen osoittava materiaali.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kliininen harjoittelu harjoittelu- ja oppimisympäristössö jossa on mahdollisuus syventää hengitys- ja verenkiertoelimistön fysioterapian osaamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija ylläpitää harjoittelutuntikirjanpitoaan SUn Harkka -sovelluksessa, 1op = 27h harjoittelua mukaan lukien itsenäisen työskentelyyn varatut 1h/ harjoittelupäivä.

Mahdolliset kehittämis- tai oppimistehtävät sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa, opiskelija keskustelee ohjaavan fysioterapeutin kanssa mahdollisista aiheista.

Opiskelija laatii oppimistavoitteet harjoitteluunsa ja käy ohjauskeskusteluita sopimalla tavallaan ohjaavan fysioterapeutin ja opettajan kanssa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Fysioterapeuttikoulutuksen ammatillinen harjoittelu, Hylätyn harjoittelun arviointikriteerit.

Harjoittelu on hylätty, mikäli opiskelija ei saavuta hyväksytyn harjoittelun kriteereitä ja osaamisen kehittymiselle asettamiaan tavoitteita.

Lisäksi harjoittelu arvioidaan hylätyksi jos:
Opiskelija
• ei ole määritellyt ja kirjannut tavoitteitaan, eikä ole esittänyt niitä ohjaajalle/ohjaavalle opettajalle sovitusti
• toimii epäeettisesti; toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna, o https://www.suomenfysioterapeutit.fi/wp-content/uploads/2018/01/Fysioterapeutin_Eettiset_Ohjeet_2014.pdf
• toimii vastoin työyksikön periaatteita ja ohjeita; esim. ei noudata vaatetuksesta ja aseptiikasta annettuja ohjeita, suunniteltuja työaikoja
• ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä esitä poissaoloa korvaavaa suunnitelmaa
• ei palautteen ja itsereflektion pohjalta muuta toimintaansa
• vaarantaa ohjauksesta huolimatta toiminnallaan oman, asiakas-/potilasturvallisuuden ja/tai työyhteisön turvallisuuden.
• ei tee/palauta oppimistehtäviä sovitusti
• ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa; opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Hylätty harjoittelu suoritetaan joko kokonaan uudestaan tai harjoittelua täydennetään sovitusti. Harjoittelun suorittamisen tavasta, harjoittelun määrästä ja ajankohdasta neuvottelee ohjaava opettaja harjoittelun ohjaajan ja opiskelijan kanssa.


(Suomen Fysioterapiakouluttajat ry:n, Harkka- harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä hanke ja Suomen ammattikorkeakoulujen fysioterapiaharjoittelun vastuuhenkilöiden verkosto)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoittelussa suoritetaan jatkuvaa arviointia sen aikana sekä ohjaavan fysioterapeutin että ohjaavan opettajan toimesta. Harjoittelu loppuarviointi suoritetaan yhteisessä palaverissa (opiskelija-ohjaava ft - ohjaava opettaja) harjoittelun lopussa.

Edellisen lisäksi, kaikki etukäteen sovitut tehtävät pitää olla hyväksytysti suoritetut ennen harjoittelujakson kokonaishyväksyntään Pepissä.