Siirry suoraan sisältöön

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomiaLaajuus (4 op)

Tunnus: TH00CL16

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot

Sisältö

Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

15.06.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PFYSIS24B
    PFYSIS24B
  • PFYSIS24
    Fysioterapeutti (AMK), S24
  • PFYSIS24A
    PFYSIS24A

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot

Sisältö

Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta

Oppimateriaalit

Opintojakson pääasiallinen oppimateriaali: Putz Reinhard; Pabst Reinhard (esim. 2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system ja Head, Neck and Neuroanatomy (myöhemmin fysiologian opintojaksolla hyödynnetään jossain määrin myös osaa Internal Organs).
• Huomioi, että painoksessa käytetään rakenteista niiden latinankielisiä nimiä.

Tukimateriaali oman oppimisen mukaan:
Esim. Moore, Dalley (2006 tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.

Fysioterapeuttikoulutuksen tutkinto-opinnoissa tuki- ja liikuntaelimistön teema jatkuu opintojaksolla Manuaalinen tutkiminen ja pehmytkudoskäsittelyn perusteet. Siellä käytössä on myös anatomian materiaalia, jossa on näkökulmana rakenteiden löytyminen. Nämäkin ovat hyviä materiaaleja anatomian opiskelemiseen
Muscolino 2019. Anatomia ja palpaatio
Andrew Biel (2002) Reittiopas ihmiskehoon


Muu omavalintainen tukimateriaali

ITS -alustalta löytyvä muu materiaali

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson varsinainen tentti toteutuu viikolla 46 lukujärjestyksen mukaisesti
I uusinta toteutuu viikolla 50 lukujärjestyksen mukaisesti
II uusinta toteutuu viikolla 3 lukujärjestyksen mukaisesti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning, sosiokonstruktivismi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson suorittaminen on mahdollista tehdä verkko -opintojakson tyyppisesti. Lähitapaamisiin osallistuminen ei siis ole opintojakson läpäisyn edellytys. Tässä vaihtoehtoisessa suoritustavassa oppimistehtävien ja tentin tekemistä edellytetään edellä kuvatun mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.

Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä monivalintatyyppisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.

Opintojakson arviointi perustuu essee-tyyppiseen, numeerisesti arvioitavaan tenttiin. Tentti tehdään valvotusti sähköisenä tenttinä ITSlearning -alustalla

Sisällön jaksotus

Tutustu Opintojakson tiedot -kohdassa kuvattuihin opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla opiskelija katsoo itsenäisesti teemaan liittyvän luentotallenteen, joka löytyy ITSlearning alustalta. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.

Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelija on itse vastuullinen etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.


Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää tässä ammatissa mielestäni / käsityksesi mukaan osata?
3. Miten minä opin? Mitä oppimisen ja osaamisen kehittämisen tietämys sanoo tästä?

Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.

Opintojakso etenee alustavan suunnitelman mukaan teemoittain seuraavasti: (muutokset lukkarityön jälkeen mahdollisia)
1. Orientaatio anatomian opiskeluun - viikot 35-36
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 36-38
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 39-41
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 43-44

Viestintäkanava ja lisätietoja

LISÄTIETOJA:

Opintojaksolla on avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 opiskelijalle

Opintojaksoa koskee Toisen asteen yhteistyö sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä. Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Muut oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti ennen tenttiä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin
Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija käyttää keskeisiä anatomian käsitteitä latinaksi sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelijan tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Hän muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla suhteessa ammattivaatimuksiin
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) osittain

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisen tason lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena (muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin) ja hän käyttää anatomian käsitteitä latinaksi systemaattisesti ja oikein
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) pääsääntöisesti oikein

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisen tason lisäksi:
- Opiskelija käyttää anatomian käsitteitä latinaksi asiantuntevasti, kuvailee tietoperustaansa kokonaisuuksina tietoa soveltenkin
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) täsmällisesti oikein

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 14.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 03.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja suun terveys

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • MFYSIK24
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot

Sisältö

Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta

Oppimateriaalit

Opintojaksolla voi olla käytössä monia eri anatomian materiaaleja. Huolehdi, että materiaali käyttää latinankielisiä nimiä rakenteista

Opettajan materiaaleissa käytössä
Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system

Manuaalinen tutkiminen ja pehmytkudoskäsittelyn perusteet -opintojaksolla loppukeväästä on käytössä myös
Muscolino 2019. Anatomia ja palpaatio tai
Biel 2022. Reittiopas ihmiskehoon (josta löytyy myös tehtäväkirja)


Tukimateriaali oman oppimistyylin ja -strategioiden mukaan:
Visible Body -tietokanta (Ovid-tietokannat)
Esim. Moore, Dalley 2006 (tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Hokkanen, Vierimaa 2019. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia, opiskelukirja. Helsinki, SanomaPro Oy.
Muu omavalintainen tukimateriaali

ITS -alustan oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyvät opintojakson ITS -alustalta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning, sosiokonstruktivismi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erityisesti kiintiö -opiskelijoiden (avoimen AMK:n ja toisen asteen yhteistyön opiskelijat) osalta opintojakso on mahdollilsta suorittaa verkkokurssimaisesti itsenäisesti edeten. Vain tentti pitää tehdä paikan päällä valvotusti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.

Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.

Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.

Sisällön jaksotus

Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla itsenäisesti opiskelija katsoo teemaan liittyvän luentotallenteen. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.

Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.


Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?

Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.

Opintojakso etenee teemoittain:
1. Orientaatio anatomian opiskeluun
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia

Viestintäkanava ja lisätietoja

LISÄTIETOJA:

Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 opiskelijalle

Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä valvottuna tenttinä (paikan päällä). Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Teemakohtaiset oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti ennen tenttiä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- pyrkii käyttämään anatomian käsitteistöä latinaksi
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot osittain

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- käyttää anatomian käsitteitä oikein
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot pääsääntöisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• käyttää anatomian käsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla tuki- ja liikuntaelimistön kokonaisuuksia
• osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot täsmällisesti

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 02.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • PFYSIS23B
    PFYSIS23B
  • PFYSIS23A
    PFYSIS23A
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot

Sisältö

Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta

Oppimateriaalit

Täydentyy kevään aikana

ITS -alustan oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyvät opintojakson ITS -alustalta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning, sosiokonstruktivismi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erityisesti kiintiö -opiskelijoiden osalta luentotallenteiden katsominen on mahdollista ajoittaa itse. Tutkinto-opiskelijoille aika luentotallenteiden katsomiseen sijoitetaan lukujärjestykseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.

Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.

Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.

Sisällön jaksotus

Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla itsenäisesti tai lukujärjestyksen mukaan opiskelija katsoo teemaan liittyvän luentotallenteen. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.

Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.


Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?

Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.

Opintojakso etenee teemoittain:
1. Orientaatio anatomian opiskeluun
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia

Viestintäkanava ja lisätietoja

LISÄTIETOJA:

Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 opiskelijalle

Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä. Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Muut oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti ennen tenttiä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- pyrkii käyttämään anatomian käsitteistöä latinaksi
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot osittain

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- käyttää anatomian käsitteitä oikein
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot pääsääntöisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• käyttää anatomian käsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla tuki- ja liikuntaelimistön kokonaisuuksia
• osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot täsmällisesti

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 23.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

19 - 35

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot

Sisältö

Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta

Oppimateriaalit

Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system ja Head, Neck and Neuroanatomy (myöhemmin fysiologian opintojaksolla hyödynnetään myös osaa Internal Organs).
• Huomioi, että painoksessa käytetään rakenteista niiden latinankielisiä nimiä.

Tukimateriaali oman oppimisen mukaan:
Esim. Moore, Dalley (2006 tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Muu omavalintainen tukimateriaali

ITS -alustalta löytyvä muu materiaali

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset oppimismenetelmät; vuorovaikutteinen luento, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; jokaiselle tunnille on ennakkotehtävä, joka käydään läpi tapaamisen aikana yhdessä, vuorovaikutuksellisesti. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyvät ITSin toteutussuunnitelmasta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Flipped learning

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä. Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena. Vuorovaikutteiset opetustilanteet tallennetaan niin, että kuvassa näkyy vain opettaja mutta opiskelijan ääni saattaa tallentua.

Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.

Opiskelussa edellytetään aktiivista jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskeluun kuuluu mm. ennakkotehtäviä tapaamisiin valmistautumiseksi, johdantotyyppisiä luentoja, pienryhmässä tapahtuvaa vuorovaikutuksellista opiskelemista, käytännön harjoituksia, erilaisia tehtäviä ja muita oppimista tukevia menetelmiä. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.

Opintojakso etenee teemoittain ja opiskelua tukevia materiaaleja löytyy mm. Itslearning -alustalta. Jokaiselle teemalle on omia itsenäisesti tehtäviä ennakkotehtäviä, jonka avulla teemaan perehdytään ja valmistaudutaan teeman käsittelemiseen johdantoluennolla ja pienryhmissä. Pienryhmien tapaamisten aikana teemaa käsitellään pienryhmien itse valitsemalla menetelmällä.

Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?

Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.

Opintojakso etenee teemoittain:
Orientaatio anatomian opiskeluun
Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 kappaletta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä. Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Muut oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti.

Hylätty (0)

Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- pyrkii käyttämään anatomian käsitteistöä latinaksi
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot osittain

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- käyttää anatomian käsitteitä oikein
- muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin
- osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot pääsääntöisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• käyttää anatomian käsitteitä asiantuntevasti
• osaa kuvailla tuki- ja liikuntaelimistön kokonaisuuksia
• osaa lihasten origot, insertiot ja funktiot täsmällisesti

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja