Siirry suoraan sisältöön

Valinnainen harjoittelu: lapsiasiakkaan toimintakykyä ja osallistumista tukeva fysioterapiaharjoitteluLaajuus (20 op)

Tunnus: TH00BF31

Laajuus

20 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa osana lapsiasiakkaan suoritusta ja osallistumista kehittävää ja/tai ylläpitävää kuntoutusta,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä lapsiasiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat organisaatiot, hankkeet ja projektit.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 20

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Iida Laine
  • Kati Naamanka
  • Annukka Myllymäki
  • Afrisa Kapella
  • Satu Takala
Ryhmät
  • PFYSIS21
    Fysioterapeutti (AMK), S21

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa osana lapsiasiakkaan suoritusta ja osallistumista kehittävää ja/tai ylläpitävää kuntoutusta,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä lapsiasiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat organisaatiot, hankkeet ja projektit.

Oppimateriaalit

Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.

Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.

Opetusmenetelmät

- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa kirjalliset tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä suullisesti ja kirjallisesti sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
- Opiskelija tuottaa yhdessä valinnaisessa harjoittelussa kerran joko:
A) Kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
B) Työelämälähtöisen, arjen työstä nousevan kehittämistehtävän. Harjoittelu paikka antaa aiheen kehittämistyölle. Työnlaajuus hyväksytetään harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy ITSin Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoin.

Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille. Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita. Kirjalliset tavoitteet viedään myös SUN HARKKA -alustalle.

HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

Alkutavoitekeskustelu toteutetaan Teamsin välityksellä (1–2 viikolla), ja siihen osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen SUN HARKKAAN viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen asiakasraportti tai kehittämistehtävä on jo aloitettu. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa työn sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa työnluonnos mahdollisimman varhain oppimisalustalle (SUN HARKKA), jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis työ tulee palauttaa oppimisalustalle viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten, että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjalliseen itsearviointiinsa nojautuen.

Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Teamsin tms. välityksellä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Opiskelija pitää ohjaavan opettajan ja fysioterapeutin tietoisena harjoittelussa ja koulussa tapahtuvista asioista. Harjoittelun prosessista ja siihen liittyvistä käytännöistä.

- Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua ja täydentäminen loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)

- Opiskelija tuottaa yhdessä valinnaisessa harjoittelussa kerran joko:
A) Kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
B) Työelämälähtöisen, arjen työstä nousevan kehittämistehtävän. Harjoittelu paikka antaa aiheen kehittämistyölle. Työnlaajuus hyväksytetään harjoittelua ohjaavan opettajan kanssa.

- Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit SUN HARKKA -sovellukseen. Opiskelija varmistaa myös, että ohjaava fysioterapeutti on palauttanut täytettynä SUN HARKKAAN arviointilomakkeen.

- Opintopisteet määräytyy tehtyjen tuntien mukaisesti 1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä

- Esim: 9 op laajuisen harjoittelujakson kokonaiskesto on 243 h, josta 210 h (6x35 viikkotuntia) suoritetaan harjoittelupaikassa ja kirjataan järjestelmään työvuoroina. Loput 33 tuntia on varattu opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn (koululla tapahtuvat asiat, harjoittelupäiviin valmistautuminen, oppimistehtävien tekeminen jne.) ja tämän opettaja kuittaa tehdyksi arviointikeskusteluun harjoittelun päätteeksi.

Sisällön jaksotus

Harjoitteluajankohta syksyllä 2024: viikot 36–41 & viikot 43–48

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki poissaolot ilmoitetaan ohjaavalle opettajalle ja fysioterapeutille.

-Lähtökohtaisesti kaikki poissaolot korvataan (7 h/työpäivä). Huomioikaa tässä myös arkipyhät ja/tai mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne.

-Maksimissaan korvata voi 3 päivän poissalon (21 h).

-Jos mahdollista, ensisijaisesti poissalo korvataan käytännön työskentelynä harjoittelupaikassa, toissijaisesti kirjallisella tehtävällä, joka tukee opiskelijan osaamisen kehittymistä. Kirjallisen tehtävän ohjeet ovat Fysioterapeuttikoulutus, harjoittelut/ PT clinical practice -alustalla.

-Opiskelija, jolle on tulossa harjoittelun poissaolo, voi myös tiedustella ”opiskelijatyön” tarpeesta Liilabissa ja ilmoittautua suoraan Annukalle ja Milkalle ja korvata poissaolon siellä.

-Neljän (4) päivän, tai sitä useamman päivän poissaolot vähennetään tehtävistä harjoittelun opintopisteistä. Tässä tapauksessa opiskelija pyrkii tekemään puuttuvat harjoittelun tunnit tulevissa harjoitteluissaan. Tämä suunnitellaan ja sovitaan yhdessä oman opettaja tutorin kanssa

-Opiskelijan on myös mahdollista erikseen neuvotella ja sopia, harjoittelupaikan ja ohjaavan opettajan kanssa, harjoittelun korvattavien päivien takaisin tekeminen pidentämällä kyseistä harjoittelua. Jos harjoittelua pidennetään, opiskelijan pitää varmistaa, että harjoittelusopimus kattaa myös pidennetyn ajan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vallinnaiset harjoittelut arvioidaan: hyväksytty - hylätty

Arviointikriteerit ITSissä ja SUN HARKKA-sovelluksessa.

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa, asiakasraportti/kehittämistehtävä yhdessä valinnaisessa harjoittelussa sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen.

Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella (asteikkona hylätty – hyväksytty). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Asiakasraportin/kehittämistyön ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti. Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus SUN HARKKA -sovellukseen.

Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
  • Afrisa Kapella
  • Taina Vahtera
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PFYSIS20
    Fysioterapeutti (AMK), S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa osana lapsiasiakkaan suoritusta ja osallistumista kehittävää ja/tai ylläpitävää kuntoutusta,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä lapsiasiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat organisaatiot, hankkeet ja projektit.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

07.02.2022 - 09.09.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 23.12.2022

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Iida Laine
  • Kati Naamanka
  • Satu Takala
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • PFYSIS19
    Fysioterapeutti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa osana lapsiasiakkaan suoritusta ja osallistumista kehittävää ja/tai ylläpitävää kuntoutusta,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä lapsiasiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat organisaatiot, hankkeet ja projektit.

Opetusmenetelmät

Suomeksi
- Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen.
- Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
- Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.

Opiskelija tuottaa valinnnaisissa harjoitteluissa yhden oppimistehtävän joka on joko:
- Kirjallinen asiakasraportti, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.
TAI
- Harjoittelupaikan kanssa sovittu kehittämistehtävä.Kehittämistehtävä voi olla esim. toimintaohjeiden, potilasohjeen tai muu harjoitteluapikkaa hyödyttävä työ. Työn tulee liittyä fysioterapeutin työn tai yksikön kehittämiseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
1 op = 27 h opiskelijan työtä

2 op tehdään Turun AMK:n oppimisympäristöissä
18 op opiskelija valitsee vapaasti

Harjoittelun jaksosuositus:
2x 9 op = 6 vko = 243 h / 210 H + (33 h itsenäistä opiskelua)
3x 6 op = 4 vko = 140 h / 162 h + (22 h itsenäistä opiskelua)


SunHarkkaan palautetaan:
-Harjoittelun tavoitteet (alku- ja lopputavoitteet)
-Valinnaisissa harjoitteluissa tehdään yksi asiakasraportti tai kehittämistehtävä

Lisäksi Sun Harkkaan palautetaan kaikki harjoittelun dokumentit:
-Työajanseuranta kuitattuna
-Ohjaavan fysioterapeutin arviointilomake
-Lopuksi opettaja kuittaa kommenttikenttään itsenäisen opiskelun osuuden tehdyksi

Päävastuu SunHarkan käytöstä on opiskelijalla.
Tarkemmat ohjeet: http://paivitykset.rediteq.fi/ohjeet/harjoittelun_ohjaus_opiskelija/

Sisällön jaksotus

ENNEN HARJOITTELUN ALKUA:
-Sovi tehtävien sekä tavoitteiden palauttamiseen liittyvistä toimintatavoista erikseen ohjaavan opettajan kanssa.

- Opiskelija perehtyy Itsin "Fysioterapian harjoittelu/ Physiotherapy Clinical practice" -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäksi harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.

- Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan ohjaavalle opettajalle kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita.

HARJOITTELUN AIKANA:
- Fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

- Toteutetaan TEAMSIN välityksellä alkutavoitekeskustelu (1.-2. viikko), johon osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja ohjaava opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa ohjaavan opettajan antamien aikataulujen puitteissa.

- Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen ohjaavan opettajan kanssa sovitulla tavalla.

VALINNAISISSA HARJOITTELUISSA TEHDÄÄN YKSI OPPIMISTEHTÄVÄ: asiakasraportti tai kehittämistehtävä

- Harjoittelun puoliväliin mennessä tehtävä on jo aloitettu. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa tehtävän sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa tehtävän luonnos mahdollisimman varhain ohjaavalle opettajalle, jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata tehtävän etenemistä. Valmis oppimistehtäväi tulee palauttaa SunHarkkaan viimeistään harjoittelun toiseksi viimeisellä viikolla, mutta viimeistään harjoittelun päätyttyä.

HARJOITTELUN LOPUKSI
- Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti TEAMSIN tms. välityksellä

-Opiskelija palauttaa kaikki tehtävät sekä harjoitteluun liittyvät dokumentit

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Suomeksi
Valinnaiset harjoittelut arvioideen hyväksytty - hylätty

Tarkemmat harjoittelun arviointikriteerit sekä myös hylätyn harjoittelun arviointikriteerit löytyvät Itsin "Fysioterapian harjoittelu/ Physiotherapy Clinical practice" -kansiosta

Ilmoittautumisaika

04.02.2022 - 14.01.2023

Ajoitus

01.01.2022 - 14.06.2023

Opintopistemäärä

6 - 20

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Afrisa Kapella
  • Pirjo Pennanen
Ryhmät
  • MFYSIK20
    Fysioterapeutti (AMK) monimuoto, K20

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• suunnitella ja toteuttaa asiakaslähtöistä fysioterapiaa osana lapsiasiakkaan suoritusta ja osallistumista kehittävää ja/tai ylläpitävää kuntoutusta,
• arvioida asiakkaan toimintakykyä suhteessa toimintaympäristöihin ja palvelutarpeeseen huomioiden yhteiskunnalliset resurssit,
• työskennellä osallistuvaa otetta käyttäen aktiivisesti ja vastuullisesti valitsemassaan työelämäverkostossa,
• työskennellä moniammatillisessa työryhmässä lapsiasiakkaan toimintakykyisyyden tukemiseksi ottaen huomioon yhteiskunnalliset säädökset,
• käyttää omaan toimintaansa liittyviä tietojärjestelmiä,
• arvioida ja kehittää eettistä osaamistaan.

Sisältö

Oppimisympäristönä erilaiset fysioterapia- ja kuntoutuspalveluita tuottavat organisaatiot, hankkeet ja projektit.

Arviointiasteikko

H-5