Soolon valmistusprosessiLaajuus (2 op)
Tunnus: 2011391
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa luoda vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija osaa perustella ilmaisullisia valintojaan. Hän pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija osaa arvioida ja mitoittaa tanssiteoksen valmistamisen vaatiman ajan.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija lisää tanssin taiteilija-opettajan ammattitaitoaan koreografisella harjoittelulla. Harjoittelu kehittää ja syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Sisältö
Koreografinen työskentely.
Koreografisen harjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti soolotyöstä ryhmäkoreografiaan: soolon valmistusprosessi, soolon esitysperiodi, ryhmäkoreografian valmistusprosessi, ryhmäkoreografian esitysperiodi.
Ilmoittautumisaika
23.08.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
22.11.2021 - 07.04.2022
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
6 - 8
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
- Katja Korpi
- David Yoken
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opiskelija osaa luoda vastuullisesti ja suunnitelmallisesti yleisölle esitettävän liikekokonaisuuden.
Opiskelija hallitsee liikkeen ja esityksen osatekijöiden yhdistämisen niin, että hänen valitsemistaan osatekijöistä kehittyy koreografiaprosessin kautta täysipainoinen tanssiteos.
Opiskelija osaa perustella ilmaisullisia valintojaan. Hän pystyy rakentavaan palautteen työstämiseen prosessinsa aikana sekä esitetyn teoksen palautteen käsittelyyn ja analyysiin.
Opiskelija ottaa vastuun tanssijoidensa ja tuotantoryhmänsä työskentelystä sekä toimii yhteistyössä valo- ja äänisuunnittelun, puvuston sekä tuotannon opetuksesta vastaavien kanssa esityskokonaisuuden aikaansaamisessa, toteuttamisessa ja markkinoinnissa.
Opiskelija osaa arvioida ja mitoittaa tanssiteoksen valmistamisen vaatiman ajan.
Opiskelija suoriutuu teoksensa digitaalisesta dokumentoinnista ja levityksestä.
Opiskelija lisää tanssin taiteilija-opettajan ammattitaitoaan koreografisella harjoittelulla. Harjoittelu kehittää ja syventää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Sisältö
Koreografinen työskentely.
Koreografisen harjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti soolotyöstä ryhmäkoreografiaan: soolon valmistusprosessi, soolon esitysperiodi, ryhmäkoreografian valmistusprosessi, ryhmäkoreografian esitysperiodi.
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen, itsenäinen työskentely, vertaispalaute, henkilökohtaiset palautteet.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Projektityö, tutorointi.
Jokainen opiskelija on itse vastuussa siitä, että varaa henkilökohtaisen tutorajan opettajalta sooloprosessin aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Soolokoreografian valmistusprosessi on laajuudeltaan 2 opintopistettä ja vastaa 53 tuntia opiskelijan työtä. 53 tuntia sisältää itsenäistä studiotyöskentelyä 43 tuntia. Loput ajasta on varattu yhteisiin näyttöihin ja henkilökohtaisiin näyttöihin.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Ei osallistumista yhteisiin välipalautteisiin ja/tai henkilökohtaisiin tutorointeihin.
Sisällön jaksotus
Soolokoreografia opintokokonaisuuden ensimmäinen osa, Soolokoreografian valmistusprosessi 2 op, toteutetaan opintojen ensimmäisenä vuonna. Loppusyksyn 2021 ja alkukevään 2022 aikana itsenäinen studiotyöskentely soolomateriaalin kokoamiseksi.
Opiskelija luo ja työstää soolokoreografian. Tehtävänannon jälkeen itsenäinen työskentely liikemateriaalin kehittämiseksi. Opiskelija valitsee äänimaailman teokselleen joko äänitetystä musiikista tai työskentelee yhdessä muusikon kanssa. Koreografiassa painottuu äänimaailman ja liikkeen yhteyden määrittely. Työprosessin aikana opiskelija saa henkilökohtaista palautetta sekä ryhmäpalautetta opettajilta ja työryhmältä. Soolon keston tulee olla enemmän kuin kolme minuuttia eikä sen tule ylittää kymmentä minuuttia. Opiskelija suunnittelee valaistuksen/visuaalisen ilmeen sooloonsa valosuunnittelun opettajan johdolla sekä puvustaa soolonsa itse.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot: improvisaatio ja kompositio 1 jakson hyväksytty suoritus ja osallistuminen improvisaatio ja kompositio 2 opintoihin.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena oppimisprosessi, koreografinen työskentely, kyky keskustella ja sanallistaa työskentelyään, kyky antaa vertaispalautetta näkemästään.
Opintojakson läpäisy edellyttää hyväksytyn soolomateriaalin esittämistä jaksopalautteessa ja henkilökohtaista/-sia tutorointeja sekä aktiivista osallistumista keskusteluihin ja palautteeseen.