Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden tutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BJ41

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tutustuu tulevaisuudentutkimuksen taustaan sekä sen keskeisiin käsitteisiin ja suuntauksiin.

Opiskelija
• saa valmiudet soveltaa tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä, erityisesti skenaariotekniikkaa,
osana tulevaisuuden palvelualan ja liiketoiminnan kehittämistä
• oppii jäsentämään tiedon tarpeitaan, kokoamaan ja soveltamaan tietoa omassa
toimintaympäristössään
• oppii arvioimaan ja ohjaamaan tiedonhankintaprosessia
• ymmärtää, omaksuu ja hallitsee tulevaisuudentutkimuksen käsitteistön ja periaatteet
• tuntee tulevaisuudentutkimuksen välineitä ja menetelmiä

Sisältö

• Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja suuntaukset
• Menetelmät: skenaariolähestymistavat, tulevaisuuspyörät ja erilaiset aivo riihimetodit kuten
tulevaisuusstudiot ja -verstaat.

Ilmoittautumisaika

15.11.2021 - 14.02.2022

Ajoitus

15.02.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Marita Antikainen
Ryhmät
  • YLIKES21
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Opiskelija tutustuu tulevaisuudentutkimuksen taustaan sekä sen keskeisiin käsitteisiin ja suuntauksiin.

Opiskelija
• saa valmiudet soveltaa tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä, erityisesti skenaariotekniikkaa,
osana tulevaisuuden palvelualan ja liiketoiminnan kehittämistä
• oppii jäsentämään tiedon tarpeitaan, kokoamaan ja soveltamaan tietoa omassa
toimintaympäristössään
• oppii arvioimaan ja ohjaamaan tiedonhankintaprosessia
• ymmärtää, omaksuu ja hallitsee tulevaisuudentutkimuksen käsitteistön ja periaatteet
• tuntee tulevaisuudentutkimuksen välineitä ja menetelmiä

Sisältö

• Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja suuntaukset
• Menetelmät: skenaariolähestymistavat, tulevaisuuspyörät ja erilaiset aivo riihimetodit kuten
tulevaisuusstudiot ja -verstaat.

Oppimateriaalit

ItsLearning oppimisalustalla

Opetusmenetelmät

Verkkopedagogiikka

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Verkkopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät 1-3
Tarkempi kuvaus ItsLearning oppimisalustalla

Sisällön jaksotus

Tavoite:
Opintojakson suorittanut opiskelija on tutustunut tulevaisuudentutkimukseen sekä sen keskeisiin käsitteisiin ja suuntauksiin. Opiskelija saa valmiudet soveltaa tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä osana tulevaisuuden toimintaympäristöjen ja liiketoiminnan kehittämistä.
Opintojakson suorittanut opiskelija
•ymmärtää, omaksuu ja hallitsee tulevaisuudentutkimuksen käsitteistön ja periaatteet
•tuntee tulevaisuudentutkimuksen välineitä ja menetelmiä
•saa valmiudet tulevaisuudentutkimuksen soveltamiseen oman alansa kehittämisessä
Opintojakson sisältö
•Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja suuntaukset
•Menetelmät: teemahaastattelu, skenaariolähestymistavat,
Opintojakso avautuu oppimisalustalla (ItsLearning) 15.2.2022 ja päättyy 31.5.2022. Opintojakso on itsenäinen verkko-opintojakso, jossa ei ole lähilontakteja eikä verkossa tapahtuvia kontakteja.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Marita Antikainen / marita.antikainen@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 1-3

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1
Tietoperusta: Välttävä aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua tai niiden käsittely huonoa.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Niukka aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Analysointi: Yritys valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittämiseen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa niukasti pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja aktiivisuutta.
2
Tietoperusta: Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Jonkin verran aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Analysointi: Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3
Tietoperusta: Aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
4
Tietoperusta: Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.
Asioiden ymmärtäminen, soveltaminen: Monipuolinen ja kriittinen aiheeseen sopivan lähdemateriaalin valinta ja käyttö.
Analysointi: Selkeä ja looginen keskeisten asioiden, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointi: Kirjallinen tuotos osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.