Siirry suoraan sisältöön

OpinnäytetyöLaajuus (30 op)

Tunnus: 5171003

Laajuus

30 op

Osaamistavoitteet

Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).

Sisältö

Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.05.2023

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

30 op

Virtuaaliosuus

18 op

TKI-osuus

30 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 35

Opettaja
  • Markku Lindell
Ryhmät
  • YTEJOS22
    Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YTEJOTS22
    Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen

Tavoitteet

Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).

Sisältö

Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto. Tutkimus-ja kehittämismenetelmät opintojakson kirjallisuus ja materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämishanke, johon liittyy sidosryhmätyöskentelyä, itsenäistä ja itseohjautuvaa työskentelyä, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistumista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelija tulee osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijan toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla. Toimeksiantajan sidosryhmäkumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän tyypillisesti työnantajalleen (toimeksiantaja) On myös mahdollista toteuttaa opinnäytetyö Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa muissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.

Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy opintojaksolla MS00BP42 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät, jonka aikana opiskelija kehittää oman opinnäyteyönsä ideaa ja toteuttamisen suunnitelman.

Opinnäytetyö alkaa aiheen ideoinnilla ja työn suunnittelulla. Työstä tehdään sopimus Turun AMK:n, toimeksiantajan ja opiskelijan välillä. Toteutustyöhön liittyy tutkimuksellista tiedonhankintaa ja työskentelyn dokumentointia alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla. Työn aikana opiskelija osallistuu ryhmä- ja yksilöohjauksiin. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla. Opiskelija kirjoittaa opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäytteen, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Jokainen opinnäytetyö tarkistetaan plagioinnintarkastusjärjestelmällä.

Opinnäytetyön tarkempi sisältö, työn vaiheet raportointi tehdään ItsLearning oppimisalustalla tai ont:n ohjaajan antamien ohjeiden mukaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavan Turun AMK:n opettajan vastuulla. Toimeksiantajan ohjaaja antaa valmistuneesta opinnäytetyöstä lausunnon.

Tarkemmat opinnäytetyön YAMK-arviointikriteerit löytyvät Messistä.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Opettaja
  • Heli Aramo-Immonen
  • Tuuli Lahti
  • Kaisa Sorsa
Ryhmät
  • YSPLIS21
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).

Sisältö

Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

30 op

Virtuaaliosuus

18 op

TKI-osuus

30 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Opettaja
  • Markku Lindell
Ryhmät
  • YTEJOS21
    Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YTEJOTS21
    Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen

Tavoitteet

Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).

Sisältö

Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto. Tutkimus-ja kehittämismenetelmät opintojakson kirjallisuus ja materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämishanke, johon liittyy sidosryhmätyöskentelyä, itsenäistä ja itseohjautuvaa työskentelyä, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistumista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelija tulee osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijan toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla. Toimeksiantajan sidosryhmäkumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän tyypillisesti työnantajalleen (toimeksiantaja) On myös mahdollista toteuttaa opinnäytetyö Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa muissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.

Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy opintojaksolla MS00BP42 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät, jonka aikana opiskelija kehittää oman opinnäyteyönsä ideaa ja toteuttamisen suunnitelman.

Opinnäytetyö alkaa aiheen ideoinnilla ja työn suunnittelulla. Työstä tehdään sopimus Turun AMK:n, toimeksiantajan ja opiskelijan välillä. Toteutustyöhön liittyy tutkimuksellista tiedonhankintaa ja työskentelyn dokumentointia alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla. Työn aikana opiskelija osallistuu ryhmä- ja yksilöohjauksiin. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla. Opiskelija kirjoittaa opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäytteen, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Jokainen opinnäytetyö tarkistetaan plagioinnintarkastusjärjestelmällä.

Opinnäytetyön tarkempi sisältö, työn vaiheet raportointi tehdään ItsLearning oppimisalustalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavan Turun AMK:n opettajan vastuulla. Toimeksiantajan ohjaaja antaa valmistuneesta opinnäytetyöstä lausunnon.

Tarkemmat opinnäytetyön YAMK-arviointikriteerit löytyvät Messistä.

Ilmoittautumisaika

27.09.2020 - 31.12.2022

Ajoitus

27.10.2020 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

30 op

TKI-osuus

30 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Opettaja
  • Heli Aramo-Immonen
  • Tuuli Lahti
Ryhmät
  • YSPLIS20
    Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen

Tavoitteet

Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).

Sisältö

Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Soveltava TKI - toiminta yhdistetään työelämän kehittämistarpeisiin Innopedagogiikan ja kolmikantamallin avulla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.09.2020 - 31.08.2022

Ajoitus

01.09.2020 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

30 op

Virtuaaliosuus

18 op

TKI-osuus

30 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Opettaja
  • Marita Antikainen
  • Markku Lindell
Vastuuopettaja

Markku Lindell

Ryhmät
  • YTEJOS20
    Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YTEJOTS20
    Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen

Tavoitteet

Opinnäytetyön suoritettuaan opiskelijalla osaa soveltaa tutkimustietoa ja käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen. Hän pystyy itsenäiseen, vaativaan asiantuntijatyöhön (Asetus 423/2005).

Sisältö

Opinnäytetyö on projektiluontoinen työelämän käytäntöjä kehittävä hanke, joka on koko koulutuksen kestävä prosessi. Kehittämistehtävien aiheiden tulee olla työelämän näkökulmasta merkityksellisiä ja parhaimmillaan ne kehittävät olemassa olevia käytäntöjä myös laajemmin. Opinnäytetyö toteutetaan työelämäyhteistyönä suunniteltuna projektina, jota lähestytään tarkoituksenmukaisesti soveltavan tutkimuksen menetelmin. Edellytyksenä on oman kehittämisalueen tietoperustan ja uusimman kyseiseen alueeseen liittyvän tutkimustiedon tuntemus. Kokonaisuus sisältää suunnittelun, käytännön toteutuksen ja julkistamisen tarkoituksenmukaisella tavalla.
Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä alaan ja suomen tai ruotsin kielen taitoa (Asetus 423/2005).

Oppimateriaalit

Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto. Tutkimus-ja kehittämismenetelmät opintojakson kirjallisuus ja materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyö on tutkimus- ja kehittämishanke, johon liittyy sidosryhmätyöskentelyä, itsenäistä ja itseohjautuvaa työskentelyä, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistumista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opinnäytetyön ohjaajat toimivat sillanrakentajina niin, että opiskelija tulee osaksi kehittäjäyhteisöä. Opiskelijan toimijuutta ja vastuunottoa tuetaan esimerkiksi mentoroinnilla sekä vertaiskommentoinnilla. Toimeksiantajan sidosryhmäkumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kehittämishankkeen laajuus 30 opintopistettä vastaa työmääränä noin 810 tuntia eli noin 20 viikon kokopäiväistä työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän tyypillisesti työnantajalleen (toimeksiantaja) On myös mahdollista toteuttaa opinnäytetyö Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa muissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.

Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija perehtyy opintojaksolla MS00BP42-3006 Tutkimus- ja kehittämismenetelmät, jonka aikana opiskelija kehittää oman opinnäyteyönsä ideaa ja toteuttamisen suunnitelman.

Opinnäytetyö alkaa aiheen ideoinnilla ja työn suunnittelulla. Työstä tehdään sopimus Turun AMK:n, toimeksiantajan ja opiskelijan välillä. Toteutustyöhön liittyy tutkimuksellista tiedonhankintaa ja työskentelyn dokumentointia alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla. Työn aikana opiskelija osallistuu ryhmä- ja yksilöohjauksiin. Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla. Opiskelija kirjoittaa opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäytteen, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Jokainen opinnäytetyö tarkistetaan plagioinnintarkastusjärjestelmällä.

Opinnäytetyön tarkempi sisältö, työn vaiheet raportointi tehdään ItsLearning oppimisalustalla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5 soveltaen Turun AMK:n YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteereitä. Arviointi kohdistuu opiskelijan opinnäytetyöprosessin hallintaan ja opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisesti. Summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetyötä ohjaavan Turun AMK:n opettajan vastuulla. Toimeksiantajan ohjaaja antaa valmistuneesta opinnäytetyöstä lausunnon.

Tarkemmat opinnäytetyön YAMK-arviointikriteerit löytyvät Messistä.