Siirry suoraan sisältöön

Luovan idean kaupallistaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BR35

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• tunnistaa luovaan ideaan liittyvät ansaintamahdollisuudet ja valita soveltuvan ansainta- ja liiketoimintamallin
• hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
• esitellä liikeideansa potentiaalisille yhteistyökumppaneille tai rahoittajille
• laatia liiketoimintasuunnitelman

Sisältö

• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen

Ilmoittautumisaika

30.08.2021 - 18.01.2022

Ajoitus

18.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettaja
  • Jani Pihlajamaa
  • Markus Hatakka
Vastuuopettaja

Markus Hatakka

Ryhmät
  • YMEKUS21
    Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

• tunnistaa luovaan ideaan liittyvät ansaintamahdollisuudet ja valita soveltuvan ansainta- ja liiketoimintamallin
• hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
• esitellä liikeideansa potentiaalisille yhteistyökumppaneille tai rahoittajille
• laatia liiketoimintasuunnitelman

Sisältö

• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen

Opetusmenetelmät

Kontaktitapaamiset toteutuvat joko etäopetuksena Zoomissa tai lähitapaamisina Linnakadun kampuksella, alustavat tiedot näistä yllä, seuraa myös ryhmän ITS-kotipesää ja tiedonantoja.
Kontaktitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät kontaktijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.
Kontaktitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä

Sisällön jaksotus

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
********************************************
Kontaktijaksot ja niiden teemat:

TAMMIKUUN KONTAKTIJAKSO (online)
- Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
- tiistai 18.1.2022 klo 10.45 - 16

HELMIKUUN KONTAKTIJAKSO (kampuksella)
- Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
- keskiviikko 9.2.2022 klo 9-16

MAALISKUUN KONTAKTIJAKSO (online)
- Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
- keskiviikko 16.3.2022 klo 13-16

HUHTIKUUN KONTAKTIJAKSO (online)
- Kilpailuanalyysi ja markkinaselvitys
- keskiviikko 6.4.2022 klo 9-16

TOUKOKUUN KONTAKTIJAKSO (kampuksella)
- Liikeidean esittely ja markkinointi
- keskiviikko 11.5.2022 klo 9-12 ja 13-16

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen kontaktitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.