Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmät ja suunnitteluLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00CH90

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.

Sisältö

• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi


• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettaja
  • Ilona Tanskanen
  • Henni Syrjänen
  • Timo Korhonen
  • Tanja Vienonen
  • Ismo Luukkonen
Vastuuopettaja

Ilona Tanskanen

Ryhmät
  • YTAUKS23
    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit S23
  • YVALOS23
    Kulttuurialan ylempi AMK, Valokuvataide S23
  • YMUSIS23
    Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.

Sisältö

• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi


• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa

Oppimateriaalit

• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2023): Hyvä tieteellinen käytäntö https://tenk.fi/sites/default/files/2023-03/HTK-ohje_2023.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/, mukaan lukien Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

• Kontaktipäivät lähiopetuksena kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa: Opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset ja vuorovaikutteiset aktiviteetit.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
• Opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen alustavan suunnitelman laatiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuvat useimmiten yksilötöinä, minkä lisäksi kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään kontaktitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä ja annetaan vertaispalautetta toisten opinnäyteideoista. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Kontaktiopetukseen osallistuminen ja valmistautuminen vaatii noin 20 tunnin työpanoksen.

Opiskelijan työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op (= n. 27 tunnin työpanos)
• Oppimistehtävä: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta (syyskussa vaatii noin 16 tunnin työpanoksen)
• Essee oman tutkimus- ja/tai kehittämishakkeen keskeisistä käsitteistä (DL 5.10.2023, noin 30 h työpanos)
• Kontaktiopetus siihen liittyvine ennakko- ja jälkitehtävineen (22 h)
• Kokoava tehtävä: opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen alustava suunnitelma, jota rakennetaan opintojakson edetessä ja joka palautetaan 7.1.2024. Alustavista suunnitelmista annetaan vertaispalautetta hyödynnettäväksi suunnitelman valmistelemisessa. Suunnitelmat esitellään ja niitä kommentoidaan opintojaksolla Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi tammikuun kontaktijaksolla.(Vaatii noin 40 h työpanoksen)

Suunnitelma sisältää tutkimusasetelman, tietoperustan, menetelmät, aineistonhallinnan suunnitelman, hankkeen toteuttajat ja organisoitumisen, työsuunnitelman (projektisuunnitelman), resursoinnin, dokumentoinnin ja tiedottamisen sekä riskien hallinnan samoin kuin toiminnan arvioinnin ja laadun varmistamisen valmistelun sekä alustavan lähdeluettelon.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikien osatehtävien hyväksyttyä suorittamista. Osatehtävien hyväksytty suorittaminen puolestaan edellyttää, että tehtävät sisältävät asianmukaisesti toteutettuina kaikki ne sisällöt, jotka tehtävänannoissa on esitetty. Arviointikriteerit voidaan määritellä tarkemmin kunkin osatehtävän tehtävänannossa.

Sisällön jaksotus

• Opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa; oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen suunnitelmapohja ( 29.8.2023 klo 9 - 12 ensimmäinen kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (ensimmäisellä kontaktijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että Ohjaus-tapaaminen 3.10. klo 17-18 ja tehtävät suoritettuna 31.10.2023)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa, opinnäytetyönä toteutettavan tutkimus- ja/tai kehittämishankkeen suunnitelma (3.10.2023 klo 9 - 12 toinen kontaktijakso ja siihen liittyvät tehtävät)
• Projektinhallinnan työkalut (7.11.2023 klo 13 - 17 kolmas kontaktijakso ja siihen liittyvä oppimistehtävät)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (5.12.2023 klo 13 - 17 neljäs kontaktijakso ja siihen liittyvä oppimistehtävä)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla valmistellaan opinnäytetyöhön kuuluvan tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttamista. Opintojakson aikana opiskelija valmistelee oppimistehtävien tukemana tutkimus- ja kehittämishankettaan ja siihen liittyvää tutkimuksellista tiedonhankintaa sekä laatii tutkimus- ja kehittämissuunnitelmansa.

Opintojakso sisältää yhteisiä osioita muiden Taideakatemian Master School -koulutusten kanssa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojaksolla tehtäviin oppimistehtäviin. Tahtävät arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty. Koko opintojakson arviointi perustuu opintojakson tehtäviin, niiden hyväksyttyyn suorittamiseen.

Hylätty (0)

Suoritus on hylätty, mikäli jokin osatehtävistä puuttuu tai sitä ei ole suoritettu hyväksyttävällä tavalla.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

30.08.2022 - 16.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
  • Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi
Opettaja
  • Ilona Tanskanen
  • Pirita Juppi
  • Vesa Kankaanpää
  • Henni Syrjänen
  • Timo Korhonen
  • Eija Suikkanen
Vastuuopettaja

Ilona Tanskanen

Ryhmät
  • YTAUKS22
    Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
  • YMUSIS22
    Kulttuurialan ylempi AMK, musiikkipedagogi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.

Sisältö

• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi


• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa

Oppimateriaalit

• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2012): Hyvä tieteellinen käytäntö http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

• Kontaktipäivät lähiopetuksena kampuksella tai etäopetuksena Zoomissa: Opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset ja vuorovaikutteiset aktiviteetit.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään kontaktitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä ja annetaan vertaispalautetta toisten opinnäyteideoista. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen, eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä. Lähitapaamisiin osallistuminen ja valmistautuminen vaatii noin 20 tunnin työpanoksen.

Opiskelijan työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos
• Oppimistehtävä 1: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta (syyskuussa, vaatii noin 16 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 2: Kirjoittamisen ja viestinnän oppimistehtävä (lokakuussa, vaatii n. 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 3: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun (marraskuussa, vaatii noin 25 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 4: Aineistonhallinnan suunnitelma (joulukuussa, vaatii noin 25 tunnin työpanoksen)
Kokoavana tehtävänä opinnäytetyön suunnitelma, jota rakennetaan opintojakson edetessä ja joka palautetaan 7.1.2023. Suunnitelman palautus ja käsittely sijoittuu opintojaksoon Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikien osatehtävien (1 - 4) hyväksyttyä suorittamista. Osatehtävien hyväksytty suorittaminen puolestaan edellyttää, että tehtävät sisältävät asianmukaisesti toteutettuina kaikki ne sisällöt, jotka tehtävänannoissa on esitetty. Arviointikriteerit voidaan määritellä tarkemmin kunkin osatehtävän tehtävänannossa.

Sisällön jaksotus

• Opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa; oman kehittämishankkeen kontekstit (syyskuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (syyskuun kontaktijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että tehtävät suoritettuna 31.10.2022)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (lokakuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Projektinhallinnan työkalut (marraskuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (joulukuun kontaktijakso ja oppimistehtävä)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan tutkimus- ja kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana tutkimus- ja kehittämishankettaan ja siihen liittyvää tutkimuksellista tiedonhankintaa sekä kirjoittaa tutkimus- ja kehittämissuunnitelmansa.

Opetus toteutetaan yhteisesti Musiikkipedagogiikan (YMUSIS22) ja Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS22) -opiskelijoille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojaksolla tehtäviin oppimistehtäviin. Tahtävät arvioidaan asteikolla hylätty - hyväksytty.