Eettisyys vanhustyössäLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BQ11
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
Ilmoittautumisaika
18.09.2023 - 18.04.2024
Ajoitus
16.04.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
- Sini Eloranta
- Nina Rantalaiho
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YGEROK23VGerontologinen asiantuntijuus, K23 (verkko)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä (yksilötyö) ja verkkoseminaari. Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä ja seminaariesitys
5 op = 133t
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Opintojakson sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
EthCo - For better Ethical safety in future nursing environments
- Opintojaksolla myös TKI-integraatio kansainväliseen (Latvia, Malta, Espanja, Ruotsi ja Suomi), hankkeeseen, jossa kehitetään eettistä turvallisuutta tukevia menetelmiä hoitotyöhön. Mukana näkökulmia fysioterapeuttien ja sairaanhoitajien kautta moniammatilliseen yhteistyöhön ja sen kehittämiseen
- Osa tehtävistä englanninkielisiä
Opintojakson aikataulu
16.4.2024 klo 10-12 Opintojakson info
3.5.2024 klo 10-12 Teoria
15.5.2024 International discussion (EthCo-project)
21.5.2024 klo 10-14 Seminaari
Ohjausaikoja tarpeen mukaan. Vähintään 30min/ryhmä x 1.
Opintojakson esittely ja tehtäväksiannot 1h etänä
- Itsenäistä työskentelyä
Kirjallisen tehtävään liittyvät ohjausajat 20min/ryhmä etänä
-Itsenäistä työskentelyä
Ethical Challanges in nursing 4h Distance learning
Opiskelijoiden esitykset 4h etänä
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaariesitys ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun (hyl-hyv) sekä kirjallinen tehtävä (1-5)
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 30.06.2023
Ajoitus
01.10.2022 - 01.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
- Anne Merta
- Sini Eloranta
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YGEROK22VGerontologinen asiantuntijuus, K22 (verkko)
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu, oppimistehtävä (yksilötyö) ja verkkoseminaari. Tarkemmat ohjeet löytyvät ItsLearning oppimisalustalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä ja seminaariesitys
5 op = 133t
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Opintojakson sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
Aikataulu:
Opintojakson esittely ja tehtäväksianto löytyy videoluentona ItsLearning opppimisalustalta
Itsenäistä työskentelyä
3.4. 13-14 verkkotapaaminen
8.5.-9.5. verkkoseminaarit (opiskelijoiden esitykset)
linkki opetukseen; https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaariesitys ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun (hyl-hyv) sekä kirjallinen tehtävä (1-5)
Ilmoittautumisaika
20.09.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, gerontologinen asiantuntijuus
Opettaja
- Anne Merta
- Sini Eloranta
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YGEROK21Gerontologinen asiantuntijuus, K21
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan jakson ensimmäisellä kerralla. Tulee esille Itslearnig.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät. Tarkemmat ohjeet ilmoitetaan opiskelijalle jakson ensimmäisellä kerralla ja löytyvät Optima oppimisalustalta.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka, oppimista aktivoivat menetelmät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ilmoitetaan jakson ensimmäisellä lähikerralla.
5 op = 133t
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· syventää tietämystään vanhustyön eettisestä perusta
· arvioida eettisiltä lähtökohdiltaan erilaisia hoitokäytäntöjä
· arvioida arvopohjaista vanhustyötä muuttuvassa toimintaympäristössä
Opintojakson sisältö
· Haavoittuvat asiakasryhmät ja etiikka (mm. mielenterveys ja päihde, muistiasiakas, maahanmuutto, kehitysvamma)
· Eettisiltä lähtökohdiltaan erilaiset hoitokäytännöt
· Eettiset ongelmatilanteet työyhteisössä
· Digitalisaatio ja teknologia vanhustyössä
Aikataulu ja linkki; https://turkuamk.zoom.us/j/9303869041
24.1. 12-15 verkossa
14.2. 9-11 verkossa
14.3.-15.3. lähiopetus, seminaarit
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, Avoin AMK: max 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaariesitys ja aktiivinen osallistuminen keskusteluun (hyl-hyv) sekä kirjallinen tehtävä (1-5)