Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuusLaajuus (0 op)
Tunnus: TH00BQ02
Laajuus
0 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.
Sisältö
SOTE 2021–2030
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 06.03.2024
Ajoitus
12.03.2024 - 07.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Nasrin Jinia
- Anne Puuronen
- Kristiina Engblom-Pelkkala
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YERISOS23Erityissosiaaliohjaus
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.
Sisältö
SOTE 2021–2030
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ITSlearning-ympäristössä
Opetusmenetelmät
Tehtävät ITSissä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus
Yksilö- ja parityö
Esitykset
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät on eritelty tarkemmin ITSissä:
Paritehtävä (3 op)
Yksilötehtävä (1 op)
Opetus & esitykset (1 op)
Sisällön jaksotus
12.3.klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella
9.4. klo 12.30-15.45 lähiopetus kampuksella
6.5. klo 9.00-15.45 lähiopetus kampuksella
7.5. klo 9.00-11.30 lähiopetus kampuksella
(päivä jatkuu tuutoryhmissä)
Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Valtionhallinto-, hyvinvointialue- ja kuntatason tarkastelu
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Hyvinvoinnin tuottaminen kunnissa
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Paritehtävä (3 op) täydennettävä - K5
Yksilötehtävä (1 op) täydennettävä / hyväksytty
Opetus & esitykset (1 op) täydennettävä / hyväksytty
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 01.03.2023
Ajoitus
16.03.2023 - 10.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Kari Salonen
- Anne Puuronen
- Anne Rouhelo
- Eeva Timonen-Kallio
Ryhmät
-
YERISOS22Erityissosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.
Sisältö
SOTE 2021–2030
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Oppimateriaalit
Löytyvät Its-learning-kurssikortista
Opetusmenetelmät
Tehtävät ITSissä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät on eritelty tarkemmin ITSissä:
Jaksoraportti (3 op)
Verkkotehtävät & SWOT-analyysi (1 op)
Opetus & esitykset (1 op)
Sisällön jaksotus
16.3. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
12.4. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
19.4. klo 9-15.45 lähiopetus kampuksella
10.5. klo 8.15-11.30 lähiopetus kampuksella
Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Valtionhallinto-, hyvinvointialue- ja kuntatason tarkastelu
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Hyvinvoinnin tuottaminen kunnissa
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK opintoihin.
Avoin AMK:sta max. 5 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jaksoraportti 3 op - täydennettävä - K5
Verkkotehtävät 1 p - täydennettävä / hyväksytty
Opetus & esitykset 1 op - täydennettävä / hyväksytty
Hylätty (0)
Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä määräaikaan mennessä ja/tai osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon/tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy tutkiva ja pohtiva ote.
Ilmoittautumisaika
09.12.2021 - 17.03.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Marjo Harju
- Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
-
YERISOS21Erityissosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.
Sisältö
SOTE 2021–2030
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti
Sisällön jaksotus
Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto
17.3. 9.00-15.45
Opintojakson tavoitteet ja oppimistavoitteet.
Sote-palveluiden järjestäminen hyvinvointialueilla.
Maakuntavaalit ja niihin liittyvän järjestäytymisen ajankohtainen tilanne.
21.4. 8.15-14.00 Asiakasryhmäkohtaisten hyvinvointipalvelut ja niiden järjestäminen. Osallistava opetuskeskustelu.
17.5. 8.15-11.30 Tentti. Opintojakson lopetus ja yhteenveto.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen opintojen tarjontaa 5 opiskelijapaikkaa. YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu lyhyesti yleisellä tasolla.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi on nähtävissä ja oppimateriaalia on käytetty. Tarkastelu on osin luettelomaista ja yhteiskunnallinen taso puuttuu.
3. Yhteenveto on tehty, mutta oma osaamisen kehittyminen ja tiedon soveltaminen on vain osin nähtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi on kuvattu hyvällä tasolla ja tietoa analysoiden. Tarkastelussa on nähtävissä yhteiskunnallinen ja taloudellinen pohdinta.
3. Yhteenvedossa on esitetty oppimistulokset ja tiedon käyttöönotto.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu omiksi oppimistavoitteekseen.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi kuvattu monipuolisesti ja tietoa analysoiden. Tarkastelussa painottuu yhteiskunnallinen ja taloudellinen pohdinta tietoon perustuen.
3. Yhteenvedossa on esitetty oppimistulokset ja tiedon käyttöönotto ja soveltaminen omassa työssä.