Siirry suoraan sisältöön

Tiedon visualisointi ja data-tarinankerrontaLaajuus (5 op)

Tunnus: KU00BX56

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää tiedon visualisoinnin merkityksen ja tavoitteet
- visualisoida erilaisia tietoaineistoja
- käyttää kuvia, grafiikkaa, animaatioita ja videota presentaatiossa
- yhdistää yksittäisiä visualisointeja yhtenäiseksi tarinaksi/presentaatioksi

Sisältö

Opintokokonaisuudessa opiskelijat oppivat perustiedot tiedon hankinnasta ja sen valmistelusta visualisointia varten. Tarinoiden löytämistä data-aineistoista ja niiden visualisointia tarinankerronnan menetelmiä hyödyntäen. Opetuksessa tutustutaan useisiin erilaisiin ohjelmistoihin, joita voidaan työssä hyödyntää.

Ilmoittautumisaika

12.01.2022 - 28.02.2022

Ajoitus

01.02.2022 - 17.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Master's Degree Programme in Creative Design Management
Opettaja
  • Antti Alanko
Vastuuopettaja

Antti Alanko

Ryhmät
  • YCDMVS21
    Master of Culture and Arts, Creative Design Management

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- ymmärtää tiedon visualisoinnin merkityksen ja tavoitteet
- visualisoida erilaisia tietoaineistoja
- käyttää kuvia, grafiikkaa, animaatioita ja videota presentaatiossa
- yhdistää yksittäisiä visualisointeja yhtenäiseksi tarinaksi/presentaatioksi

Sisältö

Opintokokonaisuudessa opiskelijat oppivat perustiedot tiedon hankinnasta ja sen valmistelusta visualisointia varten. Tarinoiden löytämistä data-aineistoista ja niiden visualisointia tarinankerronnan menetelmiä hyödyntäen. Opetuksessa tutustutaan useisiin erilaisiin ohjelmistoihin, joita voidaan työssä hyödyntää.

Oppimateriaalit

jaetaan itslearning-kurssilla

Opetusmenetelmät

Opiskelu jakaantuu verkko-opetukseen ja itsenäisiin tehtäviin. Opetuksessa pääasiassa käytetään ilmaisia ohjelmia ja palveluita tai opiskelijoiden saatavilla olevia O365-ohjeimistoja. Tärkeää on vertaisoppiminen ja keskustelu muiden opiskelijoiden kanssa harjoitustöihin liittyvästä problematiikasta.

Sisällön jaksotus

Opintokokonaisuudessa opiskelijat oppivat perustiedot tiedon hankinnasta ja sen valmistelusta visualisointia varten. Tarinoiden löytämistä data-aineistoista ja niiden visualisointia tarinankerronnan menetelmiä hyödyntäen. Opetuksessa tutustutaan useisiin erilaisiin ohjelmistoihin, joita voidaan työssä hyödyntää.

wed 2.3. lecture I (14.00-16.00)
mon 7.3. lecture II (14.00-16.00)
thu 10.3. lecture III (14.00-16.00)
thu17.3. lecture IV (14.00-16.00)

wed 23.3. Q&A (14.00-16.00)

wed 30.3. PRESENTATIONS (13.00-16.00)
thu 31.3. PRESENTATIONS (13.00-16.00)
fri 1.4. PRESENTATIONS (13.00-16.00)
wed 6.4. PRESENTATIONS (13.00-16.00)
fri 8.4. PRESENTATIONS (13.00-16.00)
wed 13.4. PRESENTATIONS (13.00-16.00) if needed

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen verkko- ja lähiopetukseen. Oppimistehtävät, visuaaliset ja kirjalliset osa-alueet. Yksilö- ja ryhmätyöt. Palautteen antaminen ja saaminen, vuorovaikutus ryhmässä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.