Terveysteknologia työterveyden edistämisessäLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BY89
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työterveyden edistämisessä
• kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja työterveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• hahmottaa digitalisaatio ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja työterveyden edistämistä
• analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta
Sisältö
• terveysmedia ja terveyden lukutaito
• sosiaalinen media työterveyden edistämisessä
• kulttuurihyvinvointi osana työterveyden edistämistä
• digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
• innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
10.02.2022 - 17.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Sanna-Maria Nurmi
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YTEDS21VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S21
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työterveyden edistämisessä
• kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja työterveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• hahmottaa digitalisaatio ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja työterveyden edistämistä
• analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta
Sisältö
• terveysmedia ja terveyden lukutaito
• sosiaalinen media työterveyden edistämisessä
• kulttuurihyvinvointi osana työterveyden edistämistä
• digitalisaatio, sähköiset ja liikkuvat palvelut
• innovaatiopedagogiikka terveyden edistämisessä
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Ulla Järvi (toim), 2014: Tautinen media. Kustantaja Duodecim.
Matikainen ja Huovila, 2017: Sosiaalinen media terveyden edistämisessä https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/297786/duo13732.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Paakkari, L., Torppa, M., Paakkari, O., Välimaa, R., Villberg, J., Ojala, K., & Tynjälä, J. 2019. Does health literacy explain the link between structural stratifiers and adolescent health? European Journal of Public Health. https://academic.oup.com/eurpub/article-abstract/29/5/919/5308386?redirectedFrom=fulltext
Muu materiaali ilmoitetaan opintojaksolla.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti etä- ja verkko-opetuksen menetelmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi parityö ja tentti sekä osallistua etäopetustunneille.
Opintojakson työmäärä:
5op = 135tuntia
Sisällön jaksotus
Terveysteknologia työterveyden edistämisessä -opintojakson (5op) tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää hyvinvointiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työterveyden edistämisessä, kehittää innovatiivisia ongelmanratkaisuja työterveyden edistämiseen alueellisessa, kansallisessa ja kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa, hahmottaa digitalisaation ja sähköiset sekä liikkuvat palvelut osana sosiaali- ja terveyspalveluita ja työterveyden edistämistä, analysoi viestinnän ja median ajankohtaisia ilmiöitä terveyden edistämisen näkökulmasta.
Etöopetusta Zoomin välityksellä :
10.2.2022 klo 14.15-15.45 Jakson aloitus ja oppimistehtävien määrittely, tehtäväryhmän jako, avainluento.
16.3.2022 klo 10.00-15.45 Avainluento, tehtävän paritehtävän purku
21.4.2022 klo 14.15-16.00 Avainluento ja ryhmätyöskentelyä
17.5.2022 klo 10.00-14.00 Tentti
Huom! Ohjelma täsmentyy.
Opiskelijoilta edellytetään osallistumista kaikille etäopetustunneille.
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa mukaan.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatentti arvioidaan asteikolla 1-5.
Parityö arvioidaan asteikolla 1-5.
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu tehtävä- ja tenttiarvioista.
Sähköisessä oppimisympäristössä on kuvattuna paritehtävän ja kirjatentin arviointikriteerit.