Luovan idean kaupallistaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: KU00BR35
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa luovaan ideaan liittyvät ansaintamahdollisuudet ja valita soveltuvan ansainta- ja liiketoimintamallin
• hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
• esitellä liikeideansa potentiaalisille yhteistyökumppaneille tai rahoittajille
• laatia liiketoimintasuunnitelman
Sisältö
• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
Ilmoittautumisaika
30.08.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
18.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettaja
- Jani Pihlajamaa
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Markus Hatakka
Ryhmät
-
YMEKUS21Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa luovaan ideaan liittyvät ansaintamahdollisuudet ja valita soveltuvan ansainta- ja liiketoimintamallin
• hankkia tarkoituksenmukaisilla menetelmillä tietoa markkinatilanteesta
• esitellä liikeideansa potentiaalisille yhteistyökumppaneille tai rahoittajille
• laatia liiketoimintasuunnitelman
Sisältö
• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
Opetusmenetelmät
Kontaktitapaamiset toteutuvat joko etäopetuksena Zoomissa tai lähitapaamisina Linnakadun kampuksella, alustavat tiedot näistä yllä, seuraa myös ryhmän ITS-kotipesää ja tiedonantoja.
Kontaktitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät kontaktijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.
Kontaktitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä kontaktijaksojen välissä
Sisällön jaksotus
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
• Kilpailija-analyysi ja markkinaselvitys
• Liikeidean esittely ja markkinointi
• Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
• Liiketoimintasuunnitelman tekeminen
********************************************
Kontaktijaksot ja niiden teemat:
TAMMIKUUN KONTAKTIJAKSO (online)
- Liiketoiminta- ja ansaintamallit kulttuurialalla
- tiistai 18.1.2022 klo 10.45 - 16
HELMIKUUN KONTAKTIJAKSO (kampuksella)
- Luovan idean tuotteistaminen, skaalautuvuus ja kansainvälisyys
- keskiviikko 9.2.2022 klo 9-16
MAALISKUUN KONTAKTIJAKSO (online)
- Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
- keskiviikko 16.3.2022 klo 13-16
HUHTIKUUN KONTAKTIJAKSO (online)
- Kilpailuanalyysi ja markkinaselvitys
- keskiviikko 6.4.2022 klo 9-16
TOUKOKUUN KONTAKTIJAKSO (kampuksella)
- Liikeidean esittely ja markkinointi
- keskiviikko 11.5.2022 klo 9-12 ja 13-16
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.