Laskentatoimi sote-alan johtamisen tukenaLaajuus (5 op)
Tunnus: MS00BR53
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Laskentatoimen keinoja mitata toimintaprosesseja
- Analyyttisesti arvioida sote-palvelun kustannuksia, tuottoja, kannattavuutta
- Laskentatoimen tarjoamat mahdollisuudet sote-palvelun hallinnassa
Sisältö
- Laskentatoimi toiminnanohjauksessa
- Analyyttinen päätöksenteko
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
- Kustannuslaji, -paikka ja suoritekohtainen laskenta
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettaja
- Sami Nummela
- Heli Aramo-Immonen
Ryhmät
-
YSPLIS21Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Laskentatoimen keinoja mitata toimintaprosesseja
- Analyyttisesti arvioida sote-palvelun kustannuksia, tuottoja, kannattavuutta
- Laskentatoimen tarjoamat mahdollisuudet sote-palvelun hallinnassa
Sisältö
- Laskentatoimi toiminnanohjauksessa
- Analyyttinen päätöksenteko
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
- Kustannuslaji, -paikka ja suoritekohtainen laskenta
Oppimateriaalit
TEAMS-linkki ja muut materiaalit ovat kurssin oppimisalustan resursseissa. Soveltuva lähdekirjallisuus, esimerkiksi Laskentatoimi johtamisen tukena (Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. Itsenäisesti tai ryhmätyönä tuotettavat raportit, joita esitetään kurssin aikana ja jotka antavat erilaisia näkökulmia SOTE-alan nykytilanteeseen ja kehityssuuntauksiin.
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä ja kurssitehtävät. Etätapaamiset kurssin alussa ja lopussa. Opiskelijakeskeinen oppiminen. Työelämään soveltava oppiminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innopeda.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Etätapaamiset lukujärjestyksen mukaisina aikoina. Ei lähiopetusta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin aikana yksilö- tai ryhmätyönä tehdään tehtäviä, joissa laskentatoimen teoriaa sovelletaan SOTE-alan johtamisen tukena:
- Laskentatoimi toiminnanohjauksessa
- Analyyttinen päätöksenteko
- Mittarit ja tunnusluvut (mitä mitataan ja miten dataa käytetään)
- Kannattavuuslaskenta
- Kustannuslaji, -paikka ja suoritekohtainen laskenta
Soveltavat tehtävät voivat liittyä esimerkiksi oman työpaikan prosessien analysointiin ja kehittämiseen tai valitun SOTE-alan yhtiön toiminnan analysointiin.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Laskentatoimen keinoja mitata toimintaprosesseja
- Analyyttisesti arvioida sote-palvelun kustannuksia, tuottoja, kannattavuutta
- Laskentatoimen tarjoamat mahdollisuudet sote-palvelun hallinnassa
Viestintäkanava ja lisätietoja
Koska SOTE-ala on muutostilassa, on tärkeää tutustua mahdollisimman tuoreisiin lähdeaineistoihin. Esimerkiksi tilinpäätöksissä SOTE-alan yritykset kertovat näkymistään ja tieto on tuoreempaa kuin oppikirjoissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssityöskentely: itsenäinen opiskelu, oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus ovat perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Kurssitehtävien palautus on hyväksytyn suorituksen edellytys. Viimeisellä kurssikerralla voi esittää muille kurssin opiskelijoille kurssitehtäväänsä, jotta muutkin voivat siitä oppia. Opettaja arvoi opiskelijan suoritusta ja osaamista kokonaisuutena.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja tehtäviä tai suoritus on riittämätön.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, mutta suoritus on melko heikko.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija suorittaa annetut tehtävät, sekä suoritus on erinomainen.