Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstön ja osaamisen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00BX33

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia

Sisältö

henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.03.2024

Ajoitus

11.04.2024 - 23.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Maarit Laiho
Ryhmät
  • YTAIKUS23
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia

Sisältö

henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä

Oppimateriaalit

Kirjallisuus Itslearningissä sekä itse valitut materiaalit.

Opetusmenetelmät

Asiantuntija-alustukset, keskustelut ja pienrymäpohdinnat Zoomissa ja lähitapaamisessa, ryhmätyö ja itsenäinen opiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

ENNAKKOTEHTÄVÄ: Keskeiset käsitteet tutuiksi.
RYHMÄTEHTÄVÄ: Henkilöstön ja osaamisen johtamisen malli.
YKSILÖTEHTÄVÄ: Esihenkilön rooli työyhteisön henkilöstöongelmien selvittämisessä.

Opiskelijan työn mitoitus:
Online- ja lähiopetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Online-opetus (Zoom-verkkotapaamiset) sekä lähitapaaminen Turun kampuksella:

to 11.4.2024 9.00-13.00 (Zoom)
to 18.4.2024 16.00-18.00 (Zoom)
to 2.5.2024 9.00-13.00 (Zoom)
to 30.5.2024 11.00-16.00 (Kampus)

ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan Itslearningissä viikkoa ennen ensimmäistä verkkotapaamista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (3 kpl) suorittamista.
- Arvioinnin kohteena ovat ennakkotehtävä sekä ryhmä- ja yksilötehtävät.
- Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.

Arviointikriteerit

ENNAKKOTEHTÄVÄ: Opettaja arvioi tehtävän asteikolla HYV/HYL.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Valittua sisältöä perustellaan asianmukaisia lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo valitusta aiheesta selkeän ja kattavan kokonaiskuvan

RYHMÄTEHTÄVÄ: Opettaja arvioi esityksen, jonka arvosana (1-5/hyl) muodostaa 50 % koko kurssin arvosanasta.

Esityksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Suullinen ilmaisu on selkeää
- Esityksen visuaalinen ilme on havainnollinen
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Ideoita ja ajatuksia perustellaan lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
- Esityksestä välittyy jokaisen ryhmän jäsenen työpanos

Lisäksi vertaisarviointi, joka muodostaa 20 % koko kurssin arvosanasta.

YKSILÖTEHTÄVÄ: Opettaja arvioi tehtävän asteikolla 1-5/hyl. 30 % kurssin arvosanasta.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen reflektointi
- Kurssin sisältöä on käytetty pohdinnan tukena tai omien ajatusten jäsentämisen apuna

Ilmoittautumisaika

15.10.2022 - 12.03.2023

Ajoitus

13.04.2023 - 01.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Maarit Laiho
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YTAIKUS22
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia

Sisältö

henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä

Oppimateriaalit

Ks. itslearning-alustan materiaalit opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelmät
ryhmätyö, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa ja lähitapaamisessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävänpalautukset ja aikataulu (Suoritusaika 1.4.-1.6.2023):

ENNAKKOTEHTÄVÄ: Keskeiset käsitteet tutuiksi. Arviointi HYV/HYL

OPPIMISTEHTÄVÄ 1: Henkilöstön ja osaamisen johtamisen malli: työkalu ryhmälle. Arviointi 1-5/hyl

OPPIMISTEHTÄVÄ 2: Esihenkilön rooli työyhteisön henkilöstöongelmien selvittämisessä: Ratkaisuvaihtoehtojen tunnistaminen. Arviointi 1-5/hyl

Opiskelijan työn mitoitus:
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Online-opetus (Zoom-verkkotapaamiset) sekä 1.6.2023 lähitapaaminen:

13.4.2023 9.00-13.00 Henkilöstöhallinnon ydinkohdat (Zoom)
20.4.2023 16.00-18.00 Työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat (Zoom)
27.4.2023 9.00-13.00 Osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
Esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmien selvittämisessä
1.6.2023 11.00-16.00 Ryhmäpresentaatiot (EduCity)

Opintojakso alkaa ensimmäisellä verkkotapaamisella Zoomissa to 13.4.2023 klo 9.00-13.00 ja päättyy 1.6.2023. Opintojakso toteutetaan etänä, poislukien 1.6. lähitapaaminen (ryhmäpresentaatiot) EduCity-kampuksella Turussa. Oppimisalustana toimii itslearning, jonne aukeaa työtila tehtävineen ja materiaaleineen päivitettynä viimeistään 13.4.2023.

Zoom-linkki kaikkiin opintojakson verkkotapaamisiin:
https://turkuamk.zoom.us/j/67561867831

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimen AMK:n kiintiö 3 opiskelupaikkaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi:
- Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien Oppimistehtävien (3 kpl) suorittamista
- Arvioinnin kohteena ovat Ennakkotehtävä ja oppimistehtävät 1-2.
- Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty

Arviointiin vaikuttavat arviointikriteerit:

Ennakkotehtävä:
Opettajat arvioivat tehtävän asteikolla HYV/HYL.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Valittua sisältöä perustellaan asianmukaisia lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo valitusta aiheesta selkeän ja kattavan kokonaiskuvan

Oppimistehtävä 1:

Arviointi:
Opettajat arvioivat esityksen, jonka arvosana (1-5) muodostaa 50 % koko kurssin arvosanasta.

Esityksen arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Suullinen ilmaisu en selkeää
- Esityksen visuaalinen ilme on havainnollinen
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Ideoita ja ajatuksia perustellaan lähdeviittauksia käyttäen
- Tehtävä luo aiheesta selkeän kokonaiskuvan
- Esityksestä välittyy jokaisen ryhmän jäsenen työpanos

Ryhmäläisten vertaisarviointi muodostaa 20 % koko kurssin arvosanasta.

Oppimistehtävä 2:
Opettajat arvioivat tehtävän asteikolla 1-5/hyl. 30 % kurssin arvosanasta.

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin seikkoihin:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen reflektointi
- Kurssin sisältöä on käytetty pohdinnan tukena tai omien ajatusten jäsentämisen apuna

Opintojakson arviointi on valmis 9.6.2023.

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 14.03.2022

Ajoitus

14.04.2022 - 02.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Maarit Laiho
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YTAIKUS21
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista?
soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia

Sisältö

henkilöstöhallinnon ydinkohdat
osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä

Oppimateriaalit

Viitala, Riitta (2020). Henkilöstöjohtaminen: Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita.

Opetusmenetelmät

Ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu ja työskentely Zoomissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu.
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely.
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely / Itsenäinen työskentely 119 h

Yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- kehittää omaa ja toisten työhön liittyvää osaamista
- soveltaa henkilöstöhallinnon periaatteita työpaikalla
- soveltaa työsuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä työpaikoilla
- ratkaista työyhteisön henkilöstöongelmia

Opintojakson sisältö:

- henkilöstöhallinnon ydinkohdat
- osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
- työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
- esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä

Opetuksen aikataulu:

14.4.2021 klo 9.00-13.00 Online: Henkilöstöhallinnon ydinkohdat
21.4.2021 klo 16.00-18.00 Online: Työlainsäädännön ja työturvallisuuslainsäädännön ydinkohdat
28.4.2021 klo 9.00-13.00 Online: Osaamisen johtamisen infrastruktuuri ja menetelmät
2.6.2021 klo 11.00-16.00 Kampuksella, EduCity: Esimiehen rooli työyhteisön henkilöstöongelmia selvittämisessä

Tehtävänpalautukset ja aikataulu:

KOTITEHTÄVÄ 1: Työlainsäädännön ydinkohtiin perehtyminen kirjallisuuden pohjalta. Julkaistaan 21.4. DL 15.5.
KOTITEHTÄVÄ 2: Henkilöstön osaamisen kehittämiseen liittyvä tehtävä. DL 15.5.
KOTITEHTÄVÄ 3: Työyhteisön konfliktitilanteeseen / vaikeaan vuorovaikutustilanteeseen liittyvä kokemusperäinen essee. Tehtävää puretaan lähitapaamisessa 2.6. DL 15.5.

Opintojakso toteutetaan suurimmaksi osaksi etänä (Zoom-verkkotapaamiset poislukien viimeinen 2.6. kerta kampuksella). Oppimisympäristönä toimii Itslearning, josta näet Zoom-linkin kaikkiin verkkotapaamisiin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kiintiö Avoimen AMK:n opiskelijoille on 3 henkilöä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat kunkin kotitehtävän:

a) tehtävänannon mukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin käyttö (suppea-laaja)
d) analyyttisyys