Siirry suoraan sisältöön

Luovat konseptitLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00BX31

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
testata konseptia sidosryhmien kanssa
kuvata konseptisuunnittelun prosessin
soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla

Sisältö

konseptisuunnittelun prosessi
ideointimenetelmät
käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa
konseptikehityksen johtaminen

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 02.10.2023

Ajoitus

12.10.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Maarit Laiho
Ryhmät
  • YTAIKUS23
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
testata konseptia sidosryhmien kanssa
kuvata konseptisuunnittelun prosessin
soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla

Sisältö

konseptisuunnittelun prosessi
ideointimenetelmät
käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa
konseptikehityksen johtaminen

Oppimateriaalit

Opettajan erikseen ilmoittama alan materiaali

Opetusmenetelmät

ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Online-opetus ja ryhmätyöskentely 14 h
Itsenäinen työskentely 121 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
- kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
- tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
- testata konseptia sidosryhmien kanssa
- kuvata konseptisuunnittelun prosessin
- soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla

Opintojakson sisältö:

- konseptisuunnittelun prosessi
- ideointimenetelmät
- käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa

12.10. klo 9.00-13.00 Online
2.11. klo 9.00-13.00 Online
30.11. klo 9.00-13.00 Online
7.12. klo 9.00-13.00 Online

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät 1-3.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös vertaisarviointi tehtävän 3 osalta.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty ta hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

13.10.2022 - 08.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
  • Henni Syrjänen
  • Maarit Laiho
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
  • YTAIKUS22
    Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
testata konseptia sidosryhmien kanssa
kuvata konseptisuunnittelun prosessin
soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla

Sisältö

konseptisuunnittelun prosessi
ideointimenetelmät
käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa
konseptikehityksen johtaminen

Oppimateriaalit

Opettajan erikseen ilmoittama alan materiaali

Opetusmenetelmät

ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa tai Teamsissa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele opettajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Online-opetus ja ryhmätyöskentely 14 h
Itsenäinen työskentely 121 h

yhteensä 135 h (=5 op)

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:

- perehtyä luoviin ideointimenetelmiin ja ideoiden tunnistamiseen
- kehittää luovan idean esiteltäväksi ja toteuttamiskelpoiseksi konseptiksi
- tuottaa ja rakentaa käyttäjälähtöisiä tuote- ja palvelukonsepteja luovilla aloilla
- testata konseptia sidosryhmien kanssa
- kuvata konseptisuunnittelun prosessin
- soveltaa käyttäjälähtöisiä menetelmiä konseptisuunnittelussa tarkoituksenmukaisella tavalla

Opintojakson sisältö:

- konseptisuunnittelun prosessi
- ideointimenetelmät
- käyttäjälähtöiset menetelmät konseptin rakentamisessa

13.10.2022 klo 9.00-13.00 online
3.11.2022 klo 16.00-18.00 online
1.12.2022 klo 9.00-13.00 online
8.12.2022 klo 9.00-13.00 online

Viestintäkanava ja lisätietoja

Avoimelle amk:lle 3 paikkaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät 1-3.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös vertaisarviointi tehtävän 3 osalta.
Kaikki tehtävät arvioidaan numeraalisesti 1-5/hylätty.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus