Siirry suoraan sisältöön

Palvelu- tai tuotekonseptointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 3011604

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja.
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- kerätä asiakastarpeita
- laajentaa ideakuvauksen konseptiksi.

Sisältö

- Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?
- Miten ideoista kehitetään konsepti?
- Miten asiakastuntemusta lisätään?
- Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

17.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Arja Keltaniemi
  • Marianne Renvall
Ryhmät
  • MLIITS22
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2022

Tavoitteet

Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja.
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- kerätä asiakastarpeita
- laajentaa ideakuvauksen konseptiksi.

Sisältö

- Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?
- Miten ideoista kehitetään konsepti?
- Miten asiakastuntemusta lisätään?
- Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?

Oppimateriaalit

Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet.
Täydennetään opintojakson Its Learning-alustalle.

Opetusmenetelmät

- Työpajatyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omille tavoitteille.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op =noin 135 h opiskelijan työtä.
Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Essee, jossa otettu haltuun monipuolisten lähteiden avulla aihealueen käsitteitä ja tarkasteltu niitä myös käytännön esimerkkien avulla.
Itsenäinen työskentely ja valmistautuminen lähijaksoihin.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm. innovointi, asiakas-/käyttäjälähtöisyys, palvelut ja tuotteet, kohderyhmä, palvelumuotoilu ja konseptisuunnittelu. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, jota sovelletaan opintojaksossa Kehittämistehtävä 1.

Lähiopetuskerrat:
1.9. klo 13-16 Arja Keltaniemi ja Marianne Renvall
28.9. klo 9-16 Arja Keltaniemi ja Marianne Renvall
26.10. klo 12-16 Arja Keltaniemi ja Marianne Renvall
16.11. Arja Keltaniemi ja Marianne Renvall.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Osaamispolusta valitaan kaikki opintojaksot.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Essee 1-5.
Esseen tarkemmat arviointikohteet ja -kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä (plagiointi).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
• Opiskelija käsittelee tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoiden, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Tehtävät tehdään rutiininomaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Tehtävät ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia että hyödynnettävissä.
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tehtävissä on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
• Työskentely on dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.

Ilmoittautumisaika

01.06.2022 - 26.08.2022

Ajoitus

17.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Arja Keltaniemi
Ryhmät
  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opintojaksolla ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja.
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- kerätä asiakastarpeita
- laajentaa ideakuvauksen konseptiksi.

Sisältö

- Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?
- Miten ideoista kehitetään konsepti?
- Miten asiakastuntemusta lisätään?
- Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?

Oppimateriaalit

Opintojakson aihealueeseen liittyvät monipuoliset lähteet.
Täydennetään opintojakson alustalle.

Opetusmenetelmät

- Työpajatyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat omille tavoitteille.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Itsiä hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee osallistua ensimmäiselle lähijaksolle ja mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavan opettajaan viimeistään viikkoa kuluttua opintojakson ensimmäisestä lähijaksosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähijaksoilla toteutuvat harjoitukset, joihin ohjeistetaan opintojakson edetessä.
Essee, jossa otettu haltuun monipuolisten lähteiden avulla aihealueen käsitteitä ja tarkasteltu niitä myös käytännön esimerkkien avulla, joita itse on huomioinut.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Haltuun otettavia asioita mm. innovointi, asiakas-/käyttäjälähtöisyys, palvelut ja tuotteet, kohderyhmä, palvelumuotoilu ja konseptisuunnittelu. Opintojaksolla kasvatetaan ymmärrystä edellä olevista teemoista, jota sovelletaan opintojaksossa, Kehittämistehtävä 1.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso on osa Liiketoiminnan kehittämisen osaamispolkua 30 op. Osaamispolusta valitaan kaikki opintojaksot, mutta voit ennakkoon tiedustella tämän opintojakson mahdollisuutta suorittaa omana opintojaksonaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Essee, osallistuminen lähijaksojen työskentelyyn sekä pienryhmätyöskentelyyn.
Esseen tarkemmat arviointikohteet ja kriteerit on esitelty opintojakson Its-alustalla.

Hylätty (0)

Ei osallistumista lähijaksoille.
Tehtäpalautuksia tekemättä tai tehtävät eivät vastaa tehtäväantoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
• Opiskelija tietoperustaa puutteellisesti ja pääosin referoivaa, ilman soveltamisen näkökulmaa.
• Oppimistavoitteet noudattavat opetussuunnitelman ja asetettuja tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• Opiskelija toimii itsenäisesti, omat kehittymistavoitteet näyttäytyvät tuotoksessa.
• Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista että hyödyttävää.
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tuotoksen esittäminen on loogista ja selkeää.
• Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tuotos ja tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
• Työskentely on ollut dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.

Esitietovaatimukset

1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.