Siirry suoraan sisältöön

MenetelmäopinnotLaajuus (5 op)

Tunnus: KH00BZ22

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija saa itselleen tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee opinnäytetyötä tehdessään. Lisäksi opintojakso antaa valmiuksia omassa työyhteisössä tehtävään kehittämistoimintaan.

Opiskelija osaa
• Määritellä ja rajata aiheen / kehittämiskohteen
• Valita sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät sekä perustella tekemänsä valinnat
• Soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
• Yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
• Kerätä aineistoa ja analysoida sitä
• Esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
• Toimia eettisesti
• Käyttää erilaisia kehittämistyötä tukevia teknologioita

Sisältö

• Lähestymistapoihin ja kehittämismenetelmiin perehtyminen
• Tiedonhankinta, kirjallisuus
• Kyselyn suunnittelu ja toteutus
• Haastattelun suunnittelu ja toteutus
• Raportointi
• Eettisen toiminnan periaatteet

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.10.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 31.01.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus
  • MLIISK21
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo
  • PLIITS19
    Liiketalous S19
  • PLIITS20
    Liiketalous S20
  • MLIISK19
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2019
  • MLIISK20
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2020
  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
  • PLIITS21
    Liiketalous S21
  • MLIITS19
    Liiketalous, aikuiskoulutus
  • MLIISK22
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija saa itselleen tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee opinnäytetyötä tehdessään. Lisäksi opintojakso antaa valmiuksia omassa työyhteisössä tehtävään kehittämistoimintaan.

Opiskelija osaa
• Määritellä ja rajata aiheen / kehittämiskohteen
• Valita sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät sekä perustella tekemänsä valinnat
• Soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
• Yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
• Kerätä aineistoa ja analysoida sitä
• Esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
• Toimia eettisesti
• Käyttää erilaisia kehittämistyötä tukevia teknologioita

Sisältö

• Lähestymistapoihin ja kehittämismenetelmiin perehtyminen
• Tiedonhankinta, kirjallisuus
• Kyselyn suunnittelu ja toteutus
• Haastattelun suunnittelu ja toteutus
• Raportointi
• Eettisen toiminnan periaatteet

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavia teoksia (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2020). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. p.). Sanoma Pro.
Hakala, J. T. (2022). Hyvä, parempi, valmis: Opinnäyteopas ammattikorkeakouluille. Gaudeamus.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan itslearningsissä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä verkkoympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Kurssi suoritetaan ilmoittautumisen jälkeen seuraavien kolmen kuukauden aikana, jolloin kaikki tehtävät on oltava tehty ja palautettu.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan verkkokurssina itslearning-oppimisympäristössä.

Opintojaksolle on jatkuva ilmoittautuminen seuraavan mekanismin mukaisesti:

Jokaisen kuukauden viimeiseen päivään mennessä ilmoittautuneet hyväksytään opintojaksolle Pepissä seuraavana arkipäivänä. Opiskelija pääsee oppimisympäristöön tätä seuraavana päivänä. Opintojakson suorittaminen voi alkaa pääsääntöisesti ilmoittautumiskuukautta seuraavan kuukauden toisena arkipäivänä.

ESIMERKKI: Helmikuussa ilmoittautuneet hyväksytään 1.3. ja siirretään itslearning-ympäristöön 2.3.

Opintojakson suoritusaika on kolme kuukautta seuraavan aikataulun mukaisesti:
Tammikuun loppuun ilmoittautuneet: helmi-huhtikuu
Helmikuun loppuun ilmoittautuneet: maalis-toukokuu
Maaliskuun loppuun ilmoittautuneet: huhti-kesäkuu
Huhtikuun loppuun ilmoittautuneet: touko-heinäkuu
Toukokuun loppuun ilmoittautuneet: kesä-elokuu
Elokuun loppuun ilmoittautuneet: syys-marraskuu
Syyskuun loppuun ilmoittautuneet: loka-joulukuu
Lokakuun loppuun ilmoittautuneet: marras-tammikuu

ALOITUS
Opintojakso avautuu helmikuussa.
Opintojakson aloitusinfo on 2.2. klo 12-13 joulu-tammikuussa ilmoittautuneille. Aloitusinfosta tehdään tallenne, joka on katseltavissa koko opintojakson ajan.

Huomioithan, että ohjausta ei ole saatavilla 19.-25.2.2024, 17.6.-11.8.2024, 14.-20.10.2024 ja ??.12.2024-?.1.2025.

SISÄLTÖ
Opintojakso on itsenäistä opiskelua ja yksilötyönä palautettavia tehtäviä.

Opintojakson sisältö ja ohjeellinen kahden kuukauden suoritusaika
- Orientaatio kurssin sisältöön (viikko 1-2)
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus (viikko 1-2)
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen (viikko 1-4)
- Viitetietojen hallinta ja käyttö (viikko 3-4)
- Menetelmät (viikko 4-6)
- Vastuullinen opinnäytetyö (viikko 6-7)
- Opinnäytetyöpohjan käyttö ja työsuunnitelma (viikko 6-7)
- Palaute koko kurssista (viikko 7)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan jatkuvasti. Vastuuopettaja arvioi ja pisteyttää tehtävät viikoittain. Maksimipisteet ovat 41 p ja opintojakson läpipääsyyn tarvitaan 20 p.

Arvosanataulukko:
20-24 p = 1
25-29 p = 2
30-33 p = 3
34-37 p = 4
38-41 p = 5

Jos tehtäviä ei ole tehty hyväksyttyyn arvosanaan vaadittujen pisteiden verran kolmen kuukauden aikana, suoritusmerkinnäksi tulee Hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 31.10.2023

Ajoitus

01.02.2023 - 31.01.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • PLIITS18TWB
    PLIITS18TWB
  • MLIISK21
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo
  • PLIITS19
    Liiketalous S19
  • PLIITS18kiti
    PLIITS18kiti
  • MLIISK20
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2020
  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
  • MLIITS19
    Liiketalous, aikuiskoulutus
  • PLIITS18taha
    PLIITS18taha
  • PLIITS18mar
    PLIITS18mar

Tavoitteet

Opiskelija saa itselleen tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee opinnäytetyötä tehdessään. Lisäksi opintojakso antaa valmiuksia omassa työyhteisössä tehtävään kehittämistoimintaan.

Opiskelija osaa
• Määritellä ja rajata aiheen / kehittämiskohteen
• Valita sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät sekä perustella tekemänsä valinnat
• Soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
• Yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
• Kerätä aineistoa ja analysoida sitä
• Esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
• Toimia eettisesti
• Käyttää erilaisia kehittämistyötä tukevia teknologioita

Sisältö

• Lähestymistapoihin ja kehittämismenetelmiin perehtyminen
• Tiedonhankinta, kirjallisuus
• Kyselyn suunnittelu ja toteutus
• Haastattelun suunnittelu ja toteutus
• Raportointi
• Eettisen toiminnan periaatteet

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2020). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. p.). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan itslearningsissä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä verkkoympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Kurssi suoritetaan ilmoittautumisen jälkeen seuraavien kolmen kuukauden aikana, jolloin kaikki tehtävät on oltava tehty ja palautettu.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan verkkokurssina itslearning-oppimisympäristössä.

Opintojaksolle on jatkuva ilmoittautuminen seuraavan mekanismin mukaisesti:

Jokaisen kuukauden viimeiseen päivään mennessä ilmoittautuneet hyväksytään opintojaksolle Pepissä seuraavana arkipäivänä. Opiskelija pääsee oppimisympäristöön tätä seuraavana päivänä. Opintojakson suorittaminen voi alkaa pääsääntöisesti ilmoittautumiskuukautta seuraavan kuukauden toisena arkipäivänä.

ESIMERKKI: Helmikuussa ilmoittautuneet hyväksytään 1.3. ja siirretään itslearning-ympäristöön 2.3.

Opintojakson suoritusaika on kolme kuukautta seuraavan aikataulun mukaisesti:
Tammikuun loppuun ilmoittautuneet: helmi-huhtikuu
Helmikuun loppuun ilmoittautuneet: maalis-toukokuu
Maaliskuun loppuun ilmoittautuneet: huhti-kesäkuu
Huhtikuun loppuun ilmoittautuneet: touko-heinäkuu
Toukokuun loppuun ilmoittautuneet: kesä-elokuu
Elokuun loppuun ilmoittautuneet: syys-marraskuu
Syyskuun loppuun ilmoittautuneet: loka-joulukuu
Lokakuun loppuun ilmoittautuneet: marras-tammikuu

ALOITUS
Opintojakso avautuu helmikuussa.
Opintojakson aloitusinfo on 1.2. klo 12:30-14 joulu-tammikuussa ilmoittautuneille. Aloitusinfosta tehdään tallenne, joka on katseltavissa koko opintojakson ajan.

Huomioithan, että ohjausta ei ole saatavilla 20.-26.2.2023, 10.6.-6.8.2023, 16.-22.10.2023 ja 18.12.2023-1.1.2024.

SISÄLTÖ
Opintojakso on itsenäistä opiskelua ja yksilötyönä palautettavia tehtäviä.

Opintojakson sisältö ja ohjeellinen kahden kuukauden suoritusaika
- Orientaatio kurssin sisältöön (viikko 1-2)
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus (viikko 1-2)
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen (viikko 1-4)
- Viitetietojen hallinta ja käyttö (viikko 3-4)
- Menetelmät (viikko 4-6)
- Vastuullinen opinnäytetyö (viikko 6-7)
- Opinnäytetyöpohjan käyttö ja työsuunnitelma (viikko 6-7)
- Palaute koko kurssista (viikko 7)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan jatkuvasti. Vastuuopettaja arvioi ja pisteyttää tehtävät viikoittain. Maksimipisteet ovat 41 p ja opintojakson läpipääsyyn tarvitaan 20 p.

Arvosanataulukko:
20-24 p = 1
25-29 p = 2
30-33 p = 3
34-37 p = 4
38-41 p = 5

Jos tehtäviä ei ole tehty hyväksyttyyn arvosanaan vaadittujen pisteiden verran kolmen kuukauden aikana, suoritusmerkinnäksi tulee Hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.10.2022

Ajoitus

01.02.2022 - 31.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • MLIITS20MyMa
    MLIITS20MyMa
  • PLIITS20
    Liiketalous S20
  • PLIITS20mar
    PLIITS20mar
  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
  • MLIITS20LiKe
    MLIITS20LiKe
  • PLIITS20ba
    PLIITS20ba
  • PLIITS20MWL
    PLIITS20MWL
  • PLIITS20taha
    PLIITS20taha

Tavoitteet

Opiskelija saa itselleen tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee opinnäytetyötä tehdessään. Lisäksi opintojakso antaa valmiuksia omassa työyhteisössä tehtävään kehittämistoimintaan.

Opiskelija osaa
• Määritellä ja rajata aiheen / kehittämiskohteen
• Valita sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät sekä perustella tekemänsä valinnat
• Soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
• Yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
• Kerätä aineistoa ja analysoida sitä
• Esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
• Toimia eettisesti
• Käyttää erilaisia kehittämistyötä tukevia teknologioita

Sisältö

• Lähestymistapoihin ja kehittämismenetelmiin perehtyminen
• Tiedonhankinta, kirjallisuus
• Kyselyn suunnittelu ja toteutus
• Haastattelun suunnittelu ja toteutus
• Raportointi
• Eettisen toiminnan periaatteet

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan itslearningsissä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti oppimisympäristössä. Oppiminen perustuu tehtävien tekemiseen ja oman oppimisen arviointiin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä verkkoympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Kurssi suoritetaan ilmoittautumisen jälkeen seuraavien kolmen kuukauden aikana, jolloin kaikki tehtävät on oltava tehty ja palautettu.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan verkkokurssina itslearning-oppimisympäristössä.

Opintojaksolle on jatkuva ilmoittautuminen.

Jokaisen kuukauden viimeiseen päivään mennessä ilmoittautuneet hyväksytään opintojaksolle Pepissä seuraavana arkipäivänä, jonka jälkeisenä yönä avautuu pääsy oppimisympäristöön.
Opintojakson suorittaminen voi alkaa pääsääntöisesti ilmoittautumiskuukautta seuraavan kuukauden toisena arkipäivänä.
ESIMERKKI: Helmikuussa ilmoittautuneet hyväksytään 1.3. ja siirretään itslearning-ympäristöön 2.3.

Opintojakso on suoritettava ilmoittautumiskuukautta seuraavien kolmen kuukauden aikana.
ESIMERKKI: Helmikuussa ilmoittautuneilla on maalis-, huhti- ja toukokuu aikaa suorittaa kurssi.
Huomioi kesäajan ja loppuvuoden aikataulut.

ALOITUS
Opintojakso avautuu helmikuussa.
Opintojakson aloitusinfo on 2.2. klo 13-14:30 joulu-tammikuussa ilmoittautuneille. Aloitusinfosta tehdään tallenne, joka on katseltavissa koko opintojakson ajan.

KESÄKAUSI
Toukokuussa ilmoittautuneilla on aikaa suorittaa kurssi kesä-elokuussa.
Huomaathan, että jos suoritat opintojaksoa aikavälillä 18.6.-14.8, ohjausta ei ole saatavilla.
Kesä-, heinä- tai elokuussa ilmoittautuneet pääsevät oppimisympäristöön syyskuun alussa.

LOPPUVUOSI
Opintojaksolle ilmoittautuminen päättyy 31.10.2022.
Lokakuussa ilmoittautuneilla on aikaa suorittaa kurssi marras-tammikuussa.
Jouluksi saa arvosanan tekemällä kaikki tehtävät 4.12.2022 mennessä.
Huomaathan, että ohjausta ei ole saatavilla 15.-23.10.2022.
Huomaathan, että jos suoritat opintojaksoa aikavälillä 19.12.2022 - 1.1.2021, ohjausta ei ole saatavilla.

SISÄLTÖ
Opintojakso on itsenäistä opiskelua ja yksilötyönä palautettavia tehtäviä.

Opintojakson sisältö ja ohjeellinen kahden kuukauden suoritusaika
- Orientaatio kurssin sisältöön (viikko 1-2)
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus (viikko 1-2)
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen (viikko 1-4)
- Viitetietojen hallinta ja käyttö (viikko 3-4)
- Menetelmät (viikko 4-6)
- Vastuullinen opinnäytetyö (viikko 6-7)
- Opinnäytetyöpohjan käyttö ja työsuunnitelma (viikko 6-7)
- Palaute koko kurssista (viikko 7)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Tehtäviä tehdään ja palautetaan jatkuvasti. Vastuuopettaja arvioi ja pisteyttää tehtävät viikoittain. Maksimipisteet ovat 57 p ja opintojakson läpipääsyyn tarvitaan 28 p.

Arvosanataulukko:
28-33 p = 1
34-39 p = 2
40-45 p = 3
46-51 p = 4
52-57 p = 5

Jos tehtäviä ei ole tehty vaaditun kolmen kuukauden aikana, suoritusmerkinnäksi tulee Hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 19.11.2021

Ajoitus

05.10.2021 - 31.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Paula Savolainen
Ryhmät
  • PLIITS19
    Liiketalous S19
  • MLIISK19
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo, kevät 2019
  • MLIITS19
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija saa itselleen tietoja ja taitoja, joita hän tarvitsee opinnäytetyötä tehdessään. Lisäksi opintojakso antaa valmiuksia omassa työyhteisössä tehtävään kehittämistoimintaan.

Opiskelija osaa
• Määritellä ja rajata aiheen / kehittämiskohteen
• Valita sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät sekä perustella tekemänsä valinnat
• Soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
• Yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
• Kerätä aineistoa ja analysoida sitä
• Esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
• Toimia eettisesti
• Käyttää erilaisia kehittämistyötä tukevia teknologioita

Sisältö

• Lähestymistapoihin ja kehittämismenetelmiin perehtyminen
• Tiedonhankinta, kirjallisuus
• Kyselyn suunnittelu ja toteutus
• Haastattelun suunnittelu ja toteutus
• Raportointi
• Eettisen toiminnan periaatteet

Oppimateriaalit

Opintojaksolla käytetään seuraavaa teosta (saatavilla Finnassa myös e-kirjana):
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. (2014). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-6. painos). Sanoma Pro.
Muu opintojakson oppimateriaali kerrotaan itslearningsissä.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan itsenäisesti. Oppimisalustalla tarjotaan mahdollisuus vertaistukeen ja -oppimiseen.
Opintojakso etenee opintojakson viitekehyksen mukaisesti tarjoten itseopiskelumateriaalia ja tehtäviä. Itsearvioinnin perusteella ohjeistetaan tarvittaessa kertaamaan tai opiskelemaan lisää.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä verkkoympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op = 27 h). Opiskelijan tarvitsema aika riippuu muun muassa opiskelijan aiemmasta osaamisesta.
Opintojaksolla on ohjeellinen suoritusaikataulu. Opiskelija voi edetä omaan tahtiin nopeammin tai hitaammin, mutta kaikki tehtävät on palautettava itslearningissä ilmoitettuun päivämäärään mennessä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso suoritetaan verkkokurssina itslearning-alustalla.
Opintojakson aloitusinfo on 5.10 klo 14-16.

Opintojakso on itsenäistä opiskelua ja yksilötyönä palautettavia tehtäviä.

Opintojakson sisältö ja ohjeellinen suoritusaika.
- Orientaatio kurssin sisältöön (viikko 1-2)
- Aiheen valinta, määrittely ja rajaus (viikko 1-2)
- Kirjallisuuden haku, lukeminen ja tiivistäminen (viikko 1-4)
- Viitetietojen hallinta ja käyttö (viikko 3-4)
- Menetelmät (viikko 4-6)
- Vastuullinen opinnäytetyö (viikko 6-7)
- Raportointi (viikko 6-7)
- Palaute koko kurssista (viikko 7)

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelu opintojaksolla perustuu omaan aiheeseen, jonka kautta peilataan kutakin opiskeltavaa teemaa.
Opiskelijoita kannustetaan hankkimaan oma aihe omalta työnantajalta tai joltain muulta yritykseltä, julkisen sektorin organisaatiolta tai kolmannelta sektorilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Opintojakson lopussa tehdään raportti, joka arvioidaan ja josta muodostuu opintojakson arvosana.
Raportin arviointikriteerit kerrotaan itslearningsissä.