Siirry suoraan sisältöön

eBusinessLaajuus (5 op)

Tunnus: 3011615

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää digitaalisuutta yrityksen strategisena liiketoimintavaihtoehtona
- toteuttaa tuote- ja palvelukehitystä digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
- suunnitella urakehitystään digitaalisessa liiketoiminnassa.

Sisältö

- Strategiset ulottuvuudet digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
- Digitaalinen tuotekehitysprosessi
- Työnkuvat ja työkulttuuri digitaalisessa liiketoiminnassa

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 25.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 10.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Timo Luukka
Ryhmät
  • MLIISK21
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää digitaalisuutta yrityksen strategisena liiketoimintavaihtoehtona
- toteuttaa tuote- ja palvelukehitystä digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
- suunnitella urakehitystään digitaalisessa liiketoiminnassa.

Sisältö

- Strategiset ulottuvuudet digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
- Digitaalinen tuotekehitysprosessi
- Työnkuvat ja työkulttuuri digitaalisessa liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa jaettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöinen, monialainen ja tehtäväperustainen oppiminen, opitun omaksumisen syventämistä ja käyttöönottoa lähiopetuksessa sekä työpaikalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäinen verkko-opiskelu, aloitteelisuuteen perustuva luova ryhmätyöskentely, verkostoituminen sekä kriittistä ajattelua rohkaiseva tehtävien analysointi. Käänteinen opetus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvailla tekoälyn perusteet, toimintaperiaatteet sekä tekoälylle tyypillisiä sovellusalueita
- tuntee tietosuojan peruskäsitteet
- osaa kuvailla lohkoketjun rakenteen ja toimintaperiaatteet
- osaa arvioida uuden teknologian tuomia eettisiä kysymyksiä
- osaa hahmottaa digitaalisuuden suomia toimintavaihtoehtoja yrityksen strategiassa

Opintojakson sisältö:

1.12.2020 - 31.03.2022 Helsingin Yliopiston tekoäly kurssin suorittaminen oman aikataulun mukaisesti. https://www.elementsofai.com/fi/
18.01.2022 klo 09:15 - 12:15 Strategiset ulottuvuudet digitaalisessa liiketoimintaympäristössä
08.02.2022 klo 09:15 - 12:15 Tietoturva
08.03.2022 klo 09:15 - 12:15 Lohkoketju
05.04.2022 klo 09:15 - 12:15 Tekoäly ja eettiset kysymykset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti MLIISK21 opiskelijoille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteina ovat ryhmätyöt ja henkilökohtaiset tehtävät.

YLEISVAATIMUS TEHTÄVIEN ARVIOINNILLE
Tehtävät tulee tehdä yritysmaailman kontekstissa, eli opiskelijan työn tulee reflektoida työelämässä vaadittavaa tyyliä ja laatua.
Lisäksi, toimeksianto vastaa annettuja ohjeita. Tehtävä hyödyntää faktoja jotka esitetään tavalla,mikä tukee yrityksen johdon päätöksentekoa. Työskentely on kehittävää ja oppimista edistävää.

Lähiopetukseen osallistuminen ei ole pakollista. Koska lähiopetuksessa kuitenkin tapahtuu oleellista oppimista esillä olevan aihealueen käsittelyä laajentamalla ja syventämällä, vaikuttaa lähiopetuksesta poissaolo lineaarisesti alentavasti arvosanaan. Kaikilta lähiopetuskerroilta poissaolo johtaa suorituksen hylkäämiseen.

Kaikkien tehtävien arvosanat vaikuttava saman suuruisella painoarvollaan kurssin arvosanaan.
Myöhästyminen asetetuista takarajoista alentaa arvosanaa.

Hylätty (0)

Mikäli opiskelija ei ole osallistunut yhteenkään lähiopetuskertaan tai ryhmä- tai henkilökohtainen tehtävä on jäänyt tekemättä tai tehtävä on hylätty, kurssisuoritus hylätään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opiskelija hyödyntää faktatietoja puutteellisesti.
Oppimistavoitteet noudattavat ohjeiden ja toimeksiannon tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista ja hyödyllistä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää.
Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja sekä kehittämismenetelmiä ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Tuotos tai sen osat osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan, on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.