Siirry suoraan sisältöön

LEAN-ajattelu ja laatujohtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 5011165

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

LEAN on prosessijohtamisen filosofia, jossa yritystä ja toimitusketjua tarkastellaan kokonaisuutena. LEAN-periaatteet soveltuvat niin tuotanto- kuin palveluyritysten toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen. Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- LEAN-ajattelun perusteet

- hallitsee tärkeimmät LEAN-työkalut ja –menetelmät

- hyödyntää LEAN-ajatteluun liittyviä keskeisiä työkaluja päivittäisjohtamisessa sekä organisaatioiden kehittämistoiminnassa

- tulkita arvovirtakuvausta

- hahmottaa LEAN-ajattelun hyödyntämismahdollisuudet niin kuljetus- ja varastoalan toiminnassa kuin myös laajemmin koko toimitusketjun hallinnassa

- kertoa laatutyön keskeiset käsitteet ja viitekehykset

- hahmottaa mitä organisaation laadunhallintajärjestelmä sisältää ja kuinka se pääpiirteissään tulisi rakentaa

- kuvata keskeiset laatustandardit ja laatujohtamisen periaatteet

- kuvata laatuauditoinnin menettelytavat

- suunnitella toimintaa jatkuvan parantamisen periaatteiden mukaisesti

Sisältö

- LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
- LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. - 5S-tekniikka
- Toiminnallinen hukka, 7+1 hukkaa
- Ongelmanratkaisu, juurisyyt, 5 x Miksi-analyysi
- Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping)
- Imuohjaus / Kanban / JIT
- Visuaalinen ohjaus, seinätaulut ja ideoiden jatkuva kerääminen

- Laadun merkitys
- Laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja OHSAS 1800
- Laadun jatkuva kehittäminen
- Tilastollinen laadunohjaus
- Riskikartoitus, ennaltaehkäisevä laadun hallinta
- Auditointi
- Laatu logistiikka-alalla
- Toimitusketjun turvallisuus

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Veli-Matti Suominen
  • Marjo Kumpula
Ryhmät
  • MLILOK22
    Liiketoiminnan logistiikan koulutus

Tavoitteet

LEAN on prosessijohtamisen filosofia, jossa yritystä ja toimitusketjua tarkastellaan kokonaisuutena. LEAN-periaatteet soveltuvat niin tuotanto- kuin palveluyritysten toiminnan kehittämiseen ja johtamiseen. Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- LEAN-ajattelun perusteet

- hallitsee tärkeimmät LEAN-työkalut ja –menetelmät

- hyödyntää LEAN-ajatteluun liittyviä keskeisiä työkaluja päivittäisjohtamisessa sekä organisaatioiden kehittämistoiminnassa

- tulkita arvovirtakuvausta

- hahmottaa LEAN-ajattelun hyödyntämismahdollisuudet niin kuljetus- ja varastoalan toiminnassa kuin myös laajemmin koko toimitusketjun hallinnassa

- kertoa laatutyön keskeiset käsitteet ja viitekehykset

- hahmottaa mitä organisaation laadunhallintajärjestelmä sisältää ja kuinka se pääpiirteissään tulisi rakentaa

- kuvata keskeiset laatustandardit ja laatujohtamisen periaatteet

- kuvata laatuauditoinnin menettelytavat

- suunnitella toimintaa jatkuvan parantamisen periaatteiden mukaisesti

Sisältö

- LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
- LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. - 5S-tekniikka
- Toiminnallinen hukka, 7+1 hukkaa
- Ongelmanratkaisu, juurisyyt, 5 x Miksi-analyysi
- Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping)
- Imuohjaus / Kanban / JIT
- Visuaalinen ohjaus, seinätaulut ja ideoiden jatkuva kerääminen

- Laadun merkitys
- Laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja OHSAS 1800
- Laadun jatkuva kehittäminen
- Tilastollinen laadunohjaus
- Riskikartoitus, ennaltaehkäisevä laadun hallinta
- Auditointi
- Laatu logistiikka-alalla
- Toimitusketjun turvallisuus

Arviointiasteikko

H-5