Siirry suoraan sisältöön

Improvisaatio ja kompositio 6Laajuus (3 op)

Tunnus: 2011386

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija osaa sujuvasti rakentaa ja toteuttaa liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.

Sisältö

Improvisaation ja komposition käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot ja itsenäiset oppimistehtävät.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee läpi opintojen kuudessa osassa: improvisaatio ja kompositio 1 – 6.
Opintokokonaisuus kytkeytyy koreografiseen harjoitteluun.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 29.03.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS21
    Tanssinopettaja syksy 21

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija osaa sujuvasti rakentaa ja toteuttaa liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.

Sisältö

Improvisaation ja komposition käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot ja itsenäiset oppimistehtävät.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee läpi opintojen kuudessa osassa: improvisaatio ja kompositio 1 – 6.
Opintokokonaisuus kytkeytyy koreografiseen harjoitteluun.

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, fyysinen harjoittelu, liikkeen kehittely, analysointi, vertaispalaute, keskustelu.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, ryhmäopetus, fyysiset harjoitteet, keskustelut.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso-osa on laajuudeltaan 3 op ja vastaa 80h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 32 x 90min. Loput ajasta on varattu omatoimiseen työskentelyyn ja oman työskentelyn reflektointiin.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Improvisaatio ja kompositio 6 toteutetaan opintojen kolmantena kevätlukukautena. Kontaktitunnit järjestetään annetun työohjelman mukaan.
Jakso koostuu erilaisista improvisatorisista ja kompositionaalisista tehtävistä, joita tehdään eri kokoonpanoissa. 22.1.-18.3. Heidi Alppirinteen opettaman jakson teemana on kontakti-improvisaatio.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Palaute on erottamaton osa kontaktitunteja. Opiskelijaa rohkaistaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 28.02.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 7

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS20
    Tanssinopettaja syksy 20

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija osaa sujuvasti rakentaa ja toteuttaa liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.

Sisältö

Improvisaation ja komposition käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot ja itsenäiset oppimistehtävät.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee läpi opintojen kuudessa osassa: improvisaatio ja kompositio 1 – 6.
Opintokokonaisuus kytkeytyy koreografiseen harjoitteluun.

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, fyysinen harjoittelu, liikkeen kehittely, analysointi, vertaispalaute, keskustelu.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, etäopetus, ryhmäopetus, fyysiset harjoitteet, keskustelut.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Improvisaatio ja kompositio 6 toteutetaan opintojen kolmantena kevätlukukautena. Kontaktitunnit järjestetään annetun työohjelman mukaan.
Jakso koostuu erilaisista improvisatorisista ja kompositionaalisista tehtävistä, joita tehdään eri kokoonpanoissa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Palaute on erottamaton osa kontaktitunteja. Opiskelijaa rohkaistaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin. Opintojakson päätteeksi palautekeskustelu ryhmän ja vastuuopettajan kesken.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 28.02.2022

Ajoitus

01.02.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 6

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS19
    Tanssinopettaja syksy 19

Tavoitteet

Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija osaa sujuvasti rakentaa ja toteuttaa liikkeellisiä ratkaisuja niin soolo- kuin ryhmätilanteisiin kontaktissa ympäristöönsä ja toisiin liikkujiin.
Opiskelija osaa suunnitella, luoda ja muokata liikemateriaalia ja kehittää liikefraaseja. Opiskelijan liikkeen kehittelyä ja muuntelua leimaa helppous ja sujuvuus.
Opiskelija osaa analysoida tuottamaansa ja näkemäänsä liikemateriaalia ja keskustella siitä rakentavasti.
Opiskelija osaa toimia tarkoituksenmukaisesti ryhmätilanteissa.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään liikeilmaisullisissa taidoissa.

Sisältö

Improvisaation ja komposition käytännön harjoitukset, harjoitustyöt, demot ja itsenäiset oppimistehtävät.
Opetus toteutetaan ryhmäopetuksena.
Opintokokonaisuus etenee läpi opintojen kuudessa osassa: improvisaatio ja kompositio 1 – 6.
Opintokokonaisuus kytkeytyy koreografiseen harjoitteluun.

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, fyysinen harjoittelu, liikkeen kehittely, analysointi, vertaispalaute, keskustelu.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, etäopetus, ryhmäopetus, fyysiset harjoitteet, keskustelut.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Improvisaatio ja kompositio 6 toteutetaan opintojen kolmantena kevätlukukautena. Kontaktitunnit järjestetään annetun työohjelman mukaan.
Opintojakso suoritetaan osittain kansainvälisessä Dance Me Up hankkeessa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Palaute on erottamaton osa kontaktitunteja. Opiskelijaa rohkaistaan palautteen antamiseen niin opintojakson aikana kuin sen päätyttyäkin. Opintojakson päätteeksi palautekeskustelu ryhmän ja vastuuopettajan kesken.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, oppimisprosessi, tehtävien ja esiintymisten hyväksytty suoritus sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Arviointi jatkuvan arvioinnin periaatteella.
Opettajan tekemä arviointi.