Digitaaliset liiketoimintamallitLaajuus (5 op)
Tunnus: 3011616
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia digitaalisesti toteutettuja liiketoimintamalleja
- kehittää erilaisia liiketoimintamalleja verkkoympäristössä.
Sisältö
Liiketoimintamallit eri tapaustutkimusten valossa.
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 13.09.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Timo Luukka
Ryhmät
-
MLIISK21Liiketalouden monimuotokoulutus Salo
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa erilaisia digitaalisesti toteutettuja liiketoimintamalleja
- kehittää erilaisia liiketoimintamalleja verkkoympäristössä.
Sisältö
Liiketoimintamallit eri tapaustutkimusten valossa.
Oppimateriaalit
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur & Tim Clark: Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers.
Lisämateriaali jaetaan lähiopetuksen aikana.
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöinen, monialainen ja tehtäväperustainen oppiminen, opitun omaksumisen syventämistä ja käyttöönottoa lähiopetuksessa sekä työpaikalla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Aloitteelisuuteen perustuva luova ryhmätyöskentely, verkostoituminen sekä kriittistä ajattelua rohkaiseva tehtävien analysointi. Käänteinen opetus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaista suoritustapaa ei ole tarjolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Kurssin aikana käydään läpi seuraavat aihealueet:
06.09.2022 klo 09:15 - 12:00 Digitaalisten liiketoimintamallit
04.10.2022 klo 09:15 - 12:00 Kannattavuuden arviointi
25.10.2022 klo 09:15 - 12:00 Case-esimerkkien analysointi
15.11.2022 klo 09:15 - 12:00 Case-esimerkkien analysointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Excelin käyttö kannattaa muistuttaa mieliin ennen kurssin alkua.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteina ovat osallistuminen lähiopetukseen, ryhmätyöt sekä henkilökohtainen tehtävä.
YLEISVAATIMUS TEHTÄVIEN ARVIOINNILLE
Toimeksianto vastaa annettujen ohjeiden tavoitteita. Tehtävä hyödyntää faktoja jotka esitetään tavalla, joka tukee yrityksen johdon päätöksentekoa. Työskentely on kehittävää ja oppimista edistävää.
Lähiopetukseen osallistuminen ei ole pakollista. Koska lähiopetuksessa kuitenkin tapahtuu oleellista oppimista esillä olevan aihealueen käsittelyä laajentamalla ja syventämällä, vaikuttaa lähiopetuksesta poissaolo lineaarisesti alentavasti arvosanaan siten, että kaikilta lähiopetuskerroilta poissaolo johtaa suorituksen hylkäämiseen.
Kaikkien tehtävien arvosanat vaikuttava saman suuruisella painoarvollaan kurssin arvosanaan.
Hylätty (0)
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut yhteenkään lähiopetuskertaan tai ryhmä- tai henkilökohtainen tehtävä on hylätty, kurssisuoritus hylätään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opiskelija hyödyntää faktatietoja puutteellisesti.
Oppimistavoitteet noudattavat ohjeiden ja toimeksiannon tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista ja hyödyllistä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää.
Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa faktoja sekä kehittämismenetelmiä ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Tuotos tai sen osat osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan, on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.