Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminenLaajuus (2 op)

Tunnus: TH00CA11

Laajuus

2 op

Osaamistavoitteet

Sillä tarkoitetaan tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan
tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Tiedonhallinnassa pohditaan tiedon omistajuutta
ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin
kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen
tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen
saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että
tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.

Sisältö

Opiskeltuaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa, oppija on monialaisesta roolistaan
käsin asiantuntija ja osaa
- nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteen toimivuuden perusteet
- kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä
- kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen kirjaaminen periaatteet ja
menetelmät
- toimia sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön
erityspiirteiden mukaisesti
- arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin
- nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät
- soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan