Siirry suoraan sisältöön

Johtamis- ja tiimitaitovalmennusLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00BU18

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa ihmisten erilaisuuden ja erot motivaatiossa ja toimintatavoissa
• johtaa, valmentaa ja motivoida alaisiaan ja tiiminsä jäseniä heidän erilaisuutensa ja vahvuutensa huomioiden
• viestiä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille tehokkaasti heidän toimintatapansa huomioiden
• kehittää omaa toimintaansa huomioiden omat luontaiset vahvuutensa ja kehittämisalueensa

Sisältö

• Oman toimintatavan ja henkilökohtaisten vahvuuksien ja kehittämisalueiden tunnistaminen suhteessa omiin uratavoitteisiin
• Tunneäly ja sen merkitys työelämässä
• Asiakkaan erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen myyntityössä
• Ihmisten erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen johtamisessa ja tiimityöskentelyssä

Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 22.10.2021

Ajoitus

18.10.2021 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Mikko Niskanen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa ihmisten erilaisuuden ja erot motivaatiossa ja toimintatavoissa
• johtaa, valmentaa ja motivoida alaisiaan ja tiiminsä jäseniä heidän erilaisuutensa ja vahvuutensa huomioiden
• viestiä asiakkaille ja yhteistyökumppaneille tehokkaasti heidän toimintatapansa huomioiden
• kehittää omaa toimintaansa huomioiden omat luontaiset vahvuutensa ja kehittämisalueensa

Sisältö

• Oman toimintatavan ja henkilökohtaisten vahvuuksien ja kehittämisalueiden tunnistaminen suhteessa omiin uratavoitteisiin
• Tunneäly ja sen merkitys työelämässä
• Asiakkaan erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen myyntityössä
• Ihmisten erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen johtamisessa ja tiimityöskentelyssä

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus sovitaan opiskeljan kanssa sopivaksi hänen omaan kehittymissuunnitelmaansa. Siihen voi kuulua esim. henkilöarviointimentelmiin, ihmisten erilaisuuteen, tunneälyyn, motivaatioon, organisaatioilmapiiriin jne liittyvää kirjallisuutta.

Opetusmenetelmät

Opiskelija perehtyy hänen omaan kehittymissuunnitelmaansa liittyvään kirjallisuuteen ja materiaaliin
Oppimansa pohjalta hän kehittää omaa tai oman organisaationsa tai sen osan toimintaa.
Ohjausta saa sekä kontaktitunneilla että henkilökohtaisissa tapaamisissa opettajan kanssa
Kontaktitunneilla perehdytään muiden kurssilaisten tekemisiin sekä kuullaan aiheisiin liittyviä luentoja.

Opiskelijalla on mahdollisuus myös tehdä ja saada palautetta omasta toimintatavastaan ja sen kehittämistarpeista, tunneälystään, johtamistyylistään jne perustuen AMK:n käytössä oleviin työkaluihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöisyys korostuu vahvasti opiskelijan henkilökohtaisessa opsikelusuunnitelmassa, joka perustuu hänen omaan kehittymistarpeeseensa omassa työssään. Lisäksi suoritteet liittyvät suoraan hänen omaan työelämäänsä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelu on mahdollista sopia hyvin yksilölliseksi, ja myös pääosin etänä tehtäväksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät sovitaan yksilöllisesti opsikelijan työhön ja kehittymistavoitteisiin sopiviksi. Ne raportoidaan esim. esityksinä, kirjallisina seurantarportteina, oppimispäiväkirjoina tms. Mitoitus sovitaan kunkin opiskelijan kanssa.

Kurssin laajuus on 5 op eli n. 135h
Yhteisiä kontaktitunteja tulee 10-12 ryhmälle.
Yksilöohjaukseen käytetään noin 2h/opiskelija
Itsenäiseen työhön jää noin 120h.
Tämä sisältää kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin perehtymistä, kehittymissuunitelmien tekemistä ja toteuttamista työpaikalla sekä toimenpiteiden raportointia suorituksen todentamiseksi.

Sisällön jaksotus

Aloitus viikolla 42
Myöhemmät tapaamiset ilmoitetaan erikseen, kurssi jatkuu vuodenvaihteen yli

Opiskelija rakentaa oman henkilökohtaisen opiskelusuunnitelmansa kurssin alussa, perehtyy omaan kehittymisaiheeseensa liittyvään kirjallisuuteen ja rakentaa sen pohjalta oman ammatillisen kehittymissuunitelmansa yhdessä ohjaajan kanssa, tukenaan AMK:n työkaluilla tehdyt arvioinnit omasta toiminnastaan.

Kontaktipäivinä pidetään tietoiskutyyppisiä luentoja osasta aiheita.

Opiskelija osoittaa osaamisensa omalla työpaikalla tehtävällä, aiheeseen liityvällä materiaalilla tai suoritteella.
Esim.
- Oman toiminnan kehittämiseen liittyvällä arvioinnilla tai kehittämisen raportoinnilla
- Organisaation, sen osan, tiimien, ilmapiirin, yhteistoiminnan tms. kehittämiseen liittyvällä arvioinnilla tai raportoinnilla

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijan tuottamat raportit, esitykset jne.

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä, tai hyvä esitys

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ ja esitykset erittäin selkeitä ja loogisia.