Siirry suoraan sisältöön

TutkimusmenetelmätLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BQ69

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Asiakokonaisuudet:
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
- keskeiset käsitteet: kehittäminen, terveyden tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
- kehittämishankkeen vaiheet
- tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
- tutkimusmenetelmät
- aineiston keruu, käsittely ja analysointi
- tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
- tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
- kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Sisältö

Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien erityispiirteet
- osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä ja projekteissa
- tietää projektityöskentelyn perusteet ja ymmärtää projektityöskentelyn merkityk-sen terveydenhuollossa (TKI)

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Camilla Laaksonen
Vastuuopettaja

Camilla Laaksonen

Tavoitteet

Asiakokonaisuudet:
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
- keskeiset käsitteet: kehittäminen, terveyden tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
- kehittämishankkeen vaiheet
- tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
- tutkimusmenetelmät
- aineiston keruu, käsittely ja analysointi
- tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
- tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
- kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Sisältö

Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien erityispiirteet
- osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä ja projekteissa
- tietää projektityöskentelyn perusteet ja ymmärtää projektityöskentelyn merkityk-sen terveydenhuollossa (TKI)

Oppimateriaalit

Its Learning -ympäristö, erilaiset verkko-opiskelumateriaalit, alustuksissa käytetty materiaali, seminaarimateriaali

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan erikseen TAI:n aikataulujen mukaisesti.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kontaktiopetus, itsenäinen opiskelu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Kontaktiopetusta noin 30 tuntia sisältäen alustuksia ja seminaariopetusta yhteistyössä TAI opettajan kanssa. Lsiäksi itsenäistä opiskelua (seminaariin ja tenttiin valmistautuminen, sekä näiden suorittaminen)

Sisällön jaksotus

Tutkimusmetodiikan perusteet ja tutkimusettiika

Viestintäkanava ja lisätietoja

Camilla Laaksonen (TUAS), Marja-Liisa Gustafsson (TAI)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Seminaarityöskentely, tentti.

Hylätty (0)

Tenttivastauksista oikein alle 50%

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tenttivastauksista oikein yli 50-60%, seminaarityö tehty.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tenttivastauksista oikein yli 60-80%, seminaaritehtävä suoritettu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tenttivastauksista oikein yli 80%, seminaaritehtävä suoritettu.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Maika Kummel
Vastuuopettaja

Maika Kummel

Tavoitteet

Asiakokonaisuudet:
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
- keskeiset käsitteet: kehittäminen, terveyden tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
- kehittämishankkeen vaiheet
- tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
- tutkimusmenetelmät
- aineiston keruu, käsittely ja analysointi
- tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
- tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
- kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Sisältö

Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien erityispiirteet
- osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä ja projekteissa
- tietää projektityöskentelyn perusteet ja ymmärtää projektityöskentelyn merkityk-sen terveydenhuollossa (TKI)

Sisällön jaksotus

Erillinen TAI-polku toteutus, syksy 2022

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 31.08.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin ammattikorkeakoulu
Opettaja
  • Maika Kummel
Ryhmät
  • AVOTHS21
    TAI-polku, syksy 2021 (ei voimassa)

Tavoitteet

Asiakokonaisuudet:
- kehittämis- ja tutkimustoiminnan tavoitteet
- keskeiset käsitteet: kehittäminen, terveyden tutkimus, tutkiva kehittäminen, projekti, hanke
- kehittämishankkeen vaiheet
- tieto, näyttö ja näyttöön perustuva kehittäminen
- tutkimusmenetelmät
- aineiston keruu, käsittely ja analysointi
- tutkimuksen luotettavuus ja eettisyys
- tilastolliset menetelmät ja välineet hoitotyön ja terveydenhuollon aineistojen käsittelyssä ja kehittämistyössä
- kehittämis- ja tutkimustyön suunnittelu ja raportointi

Sisältö

Opiskelija
- tietää terveydenhuollon kehittämisen ja terveystieteellisen tutkimusprosessin luonteen ja kulun sekä osaa käyttää siihen liittyviä tiedonhankinta-, analyysi- ja raportointimenetelmiä
- osaa käyttää tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- ymmärtää laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien erityispiirteet
- osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä ja projekteissa
- tietää projektityöskentelyn perusteet ja ymmärtää projektityöskentelyn merkityk-sen terveydenhuollossa (TKI)

Arviointiasteikko

H-5