Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (1 op)

Toteutuksen tunnus: 1001019A-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 07.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 18.04.2021

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 40

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari

Opettaja

  • Jaana Kaartovuori

Vastuuopettaja

Jaana Kaartovuori

Ryhmät

  • PRAKMS20
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S20

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Opettajan laatiman monistemateriaali eri lähteistä (Itsissä).

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Suulliset esitykset sovitaan kurssin alussa/kuluessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suullinen osa: 1 op eli n. 27h opisklijan kokonaistyömäärä, josta
tunteja n. 8h (parikeskusteluja + suullinen esitys)
itsenäinen työskentely n. 19 h (suulliseen esitykseen ja puheharjoittelua yms.)

Sisällön jaksotus

Tunneilla erilaisia suullisia harjoituksia pareittain tai pienryhmissä. Jokainen opiskelija valmistautuu pitämään myös oman suullisen esityksen (esim. oman alan artikkelin tai yrityksen esittely, video-CV) ja keskustelemaan pienryhmissä sovittuna ajankohtana kurssin loppupuolella. Omasta esityksestä tehdään myös itsearviointi.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Tämä on suullinen osa Svenska i arbetslivet -opintojaksoa. Opiskelijan tulee ilmoittautua myös kirjalliseen osaan.
Käytännössä nämä ovat yksi ja sama opintojakso ja tunnit sekoittuvat kurssin kuluessa, mutta suullisesta (1 op) ja kirjallisesta (2 op) osaamisesta tulee omat arvioinsa.

Oppimisympäristönä käytetään Itsiä (itslearning) ja tunnit pidetään Teamsissa, johon tulee myös oma Teams-tila opintojaksolle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana käytetään valtakunnallisisa, korkeakouluille laadittuja ruotsin kielen taidon kriteerejä. Arviointiin vaikuttavat suullinen esitys, aktiivisuus keskusteluissa, läsnäolo (väh. 75% tunneista bonus) ja osallistuminen parikeskusteluihin. Opettajan on kuultava opiskelijan puhetta ruotsiksi. Edellytetään vähintään 50% läsnäoloa tunneista.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos on liian niukkaa ja/ tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisisssa kielenkäyttötialnateissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija selviytyy kohtalaisesti tai hyvin jokapäiväiseissä työelämän yleisissä ja alakohtisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää. Nelosen tasolla puhe on melko sujuvaa ja vaivatonta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija selviytyy erittäin hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa keilenkäyttötilanteissä. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.