Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, skriftlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 100115-3080

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sirpa Niittymäki

Vastuuopettaja

Sirpa Niittymäki

Ryhmät

  • PKONTS18A
    PKONTS18A
  • PKONTS18B
    PKONTS18B
  • PKONTS18
    Kone ja tuotantotekniikka

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida kirjallisesti tavallisissa työelämän viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Aika ja paikka

Sepänkatu syyslukukausi 2018

Oppimateriaalit

Jaetaan Optimassa.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, itsenäiset oppimistehtävät, lähituntien pari- ja pienryhmätehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtäväpohjainen opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit, verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit, osaa toimia esimiehenä ja asiakaspalvelijana, viestintätaidot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähitunnit 28 h, itsenäinen työskentely 53 h

Sisällön jaksotus

Vecka 37 Presentation av studieperioden: innehåll, deltagande, bedömning etc.
lektionerna 1-2 Text: Mikko berättar om sina studier, s.1
Vecka 38 Att studera till ingenjör, skriftliga och muntliga övningar, s.2-5
lektionerna 3-4 Testpunkt 1. Skriftlig uppgift, Mina ingenjörsstudier. Lämnas in i Optimas senast 25.9.klockan 23.00.
Vecka 39 Att arbeta som ingenjör: Du får ett problem och ska lösa det, s. 9-10, text och
distans övningar
Testpunkt 2. Muntlig uppgift, video: Mina arbetserfarenheter. Lämnas in i Optima senast 2.10. klockan 23.00.
Vecka 40 Text: Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes AB, s.11-13. Text och övningar
distans

Vecka 41 Text: Vad är ERP s.14-15?
lektionerna 5-6 Testpunkt 3. Referat av en finsk text. Temat ERP. Lämnas in i Optima senast 16.10. klockan 23.00.
Vecka 42 Varken kontakt- eller distansundervisning!
Vecka 43 I telefon, s. 16-20. Telefonfraser och muntliga övningar
lektionerna 7-8
Vecka 44 I telefon, muntliga övningar
distans Att skriva e-post s. 21-22, fraser
Testpunkt 4. E-post. Lämnas in i Optima senast 6.11. klockan 23.00.
Vecka 45 Testpunkt 5. Telefonfraser s. 16-20, skriftligt prov i klassrummet (45 min)
lektionerna 9-10 Text: Företaget Siipotec , s .23-25
Vecka 46 Text: Etteplan, s. 24
distans
Vecka 47 Text: Vindkraftverk, s.25-27
lektionerna 11-12
OBS! Därtill kommer det ett par texter som självstudier!
Vecka 48 Muntliga presentationer i smågrupper

Vecka 49 Testpunkt 6.Textförståelseuppgifter+uppsats
lektionerna 13-14
Vecka 50 Muntliga presentationer i smågrupper

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ARVIOINTI
Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Optimassa. Taitotasoja sovelletaan myös Testpunkt- tehtävien arvioinnissa.
Suoritusvaatimukset ja arviointi
Tehtäväpohjainen opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa (vähintään 75 % läh-i/etätunneista).
Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee.
Opiskelijan osaamisen arviointi tehdään kuuden arviointikohdan (ks. toteutussuunnitelma Testpunkter 1-6) sekä erillisen suullisen esittelyn (ks. toteutussunnitelma Muntliga presentationer) avulla.Lähi-etätunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50 %, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään Testpunkt-tehtävillä.
Testpunkter 1-6
• Opiskelijan on tehtävä kaikki kuusi arvioitavaa tehtävää.
• Tehtävät arvioidaan asteikolla 0 p.- 3 p. siten että
o 0 p.= tehtävä palautettu myöhässä tai hylätty. HUOM! myöhässä palautetusta tehtävästä saa aina 0 p. Myöhässä palautettavat tehtävät on kuitenkin tehtävä riittävän kattavasti. Huolimattomasti tehtyä, myöhässä palautettua tehtävää ei hyväksytä.
o 1 p.= tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanana taso 1-2)
o 2 p.= tehtävä suoritettu hyvin (arvosanana taso 3)
o 3 p.=tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanana taso 4-5)
• Testpunkt-tehtävien pisteistä opiskelija saa opintojakson Skriftlig kommunikation (2op) arvosanan seuraavasti:
5 = 17 p. – 18 p.
4 = 14 p. – 16 p.
3 = 10 p. – 13 p.
2 = 7 p. - 9 p.
1 = 4 p. - 6 p.
0 = 0 p. - 3 p.
HUOM! Edellytys on, että luokassa tehtävistä Testpunkt 4 (Telefonfraser) ja Testpunkt 6 (Textförståelse) –tehtävistä joka tapauksessa vähintään toinen on suoritettu hyväksytysti.

Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä tehtäviä uudelleen.
Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.
Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään Testpunkt 2:n, lähituntien suullisten harjoitusten sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Tarkat kriteerikuvaukset ovat nähtävillä Optimassa.
Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä

Hylätty (0)

(0)
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

(1)
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
(2)
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

(3)
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
(4)
Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

(5)
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta.