Siirry suoraan sisältöön

Svenska i arbetslivet, muntlig kommunikation (2 op)

Toteutuksen tunnus: 100116-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 30.04.2020

Ajoitus

16.04.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • roo.sv

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Degree Programme in International Business

Opettaja

  • Anniina Teittinen
  • Pia Lindgren

Ryhmät

  • PINBOS19
    International Business Online Autumn 2019

Tavoitteet

Opiskelija osaa kommunikoida suullisesti työelämän tavallisissa viestintätilanteissa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- kertoa itsestään, koulutuksestaan, työkokemuksistaan ja  –tehtävistään
- kertoa työympäristöstään ja oman alansa toiminnoista osana ympäröivää yhteiskuntaa
- viestiä asiakaslähtöisesti
- käyttää oman alan keskeistä terminologiaa

Oppimateriaalit

Läromaterial finns på Optima men alla möjliga andra studiematerial kan utnyttjas.

Opetusmenetelmät

Kursen baserar sig på aktivt självständigt arbete och grupparbete. Alla gruppmöten ska bandas. Läraren är med i två möten för hela gruppen samt två möten för studiegrupper.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kursen har ingen tent, utan utvärdering baserar på uppgifter som bandas/filmas och returneras på Optima.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Enligt Innopeda: arbetslivets situationer, teamarbete, diskussion
Indivuduell online studier samt grupparbete. Läraren med i 4 online möten.
Själv, kamrat och lärarutvärdering
Feedback på alla uppgifter

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Motsvarande kurser på andra högskolor. Alternative kurser måste diskuteras och godkännas av läraren.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kursen ger 5 studiepöänger motsvarar c 133 h arbete
närindervisning börjar 16.4
online möten med läraren 4 h,
självevaluering 2 h
repetition av strukturer och ordförråd c. 33 h
förberedning till online möten/uppgifter 95 h

Sisällön jaksotus

Svenska i arbetslivet ger sammanlagt 5 poänger men i två separarata vitsord: 2 för de muntliga och 3 för de skfriftliga kunskaper. Hela kursen beskrivs undan
Målet är att: studereranden klarar sig i olika muntliga och skrftliga affärslivssituationer. Han/hon kan söka och utnyttja ekonominyheter i media. Han/hon har en realistisk uppfattning om sin språknivå samt en positiv attityd för inlärning. Kursen kräver nivå B1.
Kursen baserar på att bygga ordförråd inom och öva kommunikation.
Kärnet ligger i:
Arbetsansökning och arbetstliv
Arbetsmiljö och omgivande samhälle
Kundkontakter: att bygga och hålla kontakter
Affärslivets terminologi
Kursen öppnas börjar med i den förstea träeffen med en förhandsuppgift den 16.4 och det följande online möte för alla den 5.5. Den sista träffen är den 11.6

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Indivduella online studier samt grupparbete. Läraren med i 4 online möten.
Ständig själv, kamrat och lärarutvärdering ska användas
Feedback på alla uppgifter
portfolio av minst 10 olika affärsdokument som evalueras, andra uppgifter finns för övning

Hylätty (0)

undankänd: Studeranden kan inte klara sig i varken skriftliga eller muntliga situationer på grund av knapp ordförråd, bristfälliga strukturer eller uttal. Kommunikationen är svårt eller omöjligt att förstå. Uppgifterna är inte returnerade.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1-2 (B1-) Studeranden kan framföra sitt meddelande på svenska i arbetslivets enkla och allmänna situationer trots att enstaka fel gör kommunikationen långsamt och delvis störande.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3-4 (B1+) Studenrande kan reagera och uttrycka sig på ett lämpligt sätt i de flesta muntliga arbetslivssituationer. Han/hon kan visa intresse och ställa frågor. Uttalet är inte helt naturlig och det finns brister i strukturer och i ordförråd men studeranden visar motivation och fösöker sitt bästa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

4-5 (B2+) Studeranden klarar sig utmärkt i mångsidiga arbetslivssituationer. Han/hon kan kommunicera i den stil som kontexten kräver och ta hänsyn till andra partiet. Kommunikationen är flytande och naturlig.