Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 (1 op)
Toteutuksen tunnus: 1002355-3152
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.08.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Jaana Uuttu
Ryhmät
-
PSHSS20CSairaanhoitajakoulutus, Salo, S20C
Tavoitteet
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Arviointi
hyväksytty / hylätty
Oppimateriaalit
Artikkelit tiimityöstä ja johtamisesta
Koivukoski, Sirpa, Palomäki Ulla 2009. Hoitotyön tiimikirja. Suomen sairaanhoitajaliitto.
Tilander, Eva, Ranta Iiri, Leine Pertti (toim.) 2014. Työhyvinvoinnin keinot. Suomen sairaanhoitajaliitto. Helsinki: Fioca.
Salminen, Jari 2013. Onnistu tiimityössä: tiimin jäsenen kirja. Helsinki: J-Impact
Salminen, Jari 2015. Työntekijän vastuu ja työelämätaidot. Helsinki: J-Impact
Rigolosi Elaine La Monica 2013 Management and leadership in nursing and health care: an experiental approach. New York: Springer cop.
Armstrong Persily, Cynthia 2013. Team Leadership and Partnering in Nursing and Health Care. New York: Springer cop.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, tiimityöharjoitus tai tiimityön analysointi harjoittelussa (mahdollisuuksia: pbl, peli, kytkentä harjoitteluun tms.)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kytkentä tiimityön osalta kansainvälisyyteen (esim. opiskelijavaihto), harjoitteluun, peliin ym.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h
Lähikontaktia:
noin 6 t yleisiin asioihin perehdytykseen/ lukukausi opettajan infoihin
1 t INFO, työstämiseen 15 t ja 2t purkutuntiin Tiimityö- sisältöön
1t kehityskeskustelua varten opiskelijalle
Sisällön jaksotus
Työelämä- ja opiskelutaitojen syventyminen
• TKI/osuuskunnat osana opintoja
• henkilökohtaiset opiskelutaidot
• sisäinen yrittäjyys
• opinnäytetyö
• työelämätaidot
• kehityskeskustelu
• osaamispolut
• harjoittelu
• yritysyhteistyö
• HOPSin päivittäminen
• kansainvälistyminen (vaihto-opiskelu, harjoittelu ulkomailla, kotikansainvälistyminen)
Ajoitus:
12 t yleisiin asioihin perehdytykseen/ (6t lukukaudessa) opettajan infoihin (opettaja määrittelee viikot ja tuntimäärät)
Tiimityö- sisältö: 1 t INFO, jossa tehtäväksianto, itsenäiseen /ryhmässä työstämiseen 10 t ja 3t purkutuntiin
1t kehityskeskustelua varten opiskelijalle
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Esitys tiimityö – osiosta
Osallistuminen kontaktiopetukseen
Arviointi: hyväksytty/ hylätty