Siirry suoraan sisältöön

Maalauksen menetelmät II (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2021110-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.11.2020 - 01.03.2021

Ajoitus

02.03.2021 - 25.03.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

4 - 8

Koulutus

  • Kuvataiteen koulutus

Opettaja

  • Erika Adamsson

Ryhmät

  • PKUVAS19
    Kuvataiteen koulutus S19

Tavoitteet

Opiskelija osaa                        
- verrata öljyliukoisten- ja vesiohenteisten maalaustekniikoiden ilmaisullisia ja käytännöllisiä eroja.
- soveltaa akryyli- ja akvarellitekniikoita omassa ilmaisussaan.
- hyödyntää väriopin ja sommittelun osaamistaan käytännössä
- rakentaa maalauksen väri-ilmiöitä optisilla sekoituksilla.
- soveltaa oppimaansa eri maalaustekniikoista ja osoittaa se materiaaliopin tentissä.

Sisältö

Opiskelija perehtyy teoriassa ja käytännössä vesiohenteisiin maalaustekniikoihin ja niiden ilmaisullisiin perusteisiin sekä värihavainnointiin. Harjoitustöissä ja itsenäisessä työskentelyssä opiskelija etsii omaa ilmaisuaan maalauksen keinoin.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti ohjaukseen ja palautekeskusteluun. Opinnot suoritetaan harjoitustehtävinä ja osana opintokokonaisuutta suoritetaan hyväksytysti myös materiaaliopin tentti.

Oppimateriaalit

Opettajan ilmoittamat kirjalliset lähteet.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus; tekniikkademonstraatiot, tehtäväperusteiset sisältökeskustelut ja ohjatut harjoitustyöt sekä ryhmäkeskustelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija työskentelee taiteilijaopettajan kanssa, reflektoiden ja keskustellen ateljeekierrolla ja katselmuksissa. Ateljeekierto on kuvataiteen pedagoginen toimintatapa, jossa opettaja kiertää maalaussalissa ja ohjauskeskustelu tapahtuu opiskelijan työpisteellä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija tekee harjoitustyöt, osallistuu viikoittaisiin luentotilaisuuksiin ja osoittaa neljän viikon aikana hallitsevansa ammattimaisen työskentelyn.
Työskentelyä ti-pe klo 9-16. Perjantaisin itsenäistä työskentelyä tai osallistuminen mallipiirustuksen opetukseen.

Sisällön jaksotus

2.3. - 25.3.2021
maalaussalit, Taideakatemia. Opintojaksolla tutustutaan maalauksen vesiliukoisiin menetelmiin. Keskitytään akryyliväritekniikan moniin ilmaisumuotoihin ja tutkitaan eri akryylilisäaineiden mahdollisuuksia nykymaalauksessa sekä tutustutaan akvarellitekniikkaan.

Maalauksen menetelmät II / Adamsson /Immonen


luokka: Iso maalaussali ja projektiluokka(akvarellityöpaja)


Yleistä opetusjärjestelyistä:


Koronan vuoksi kaikki opetus, joka voidaan, järjestään etänä. Tämä tarkoittaa kurssin osalta sitä, että kaikki luennot järjestetään zoomissa käyttäen alla olevaa linkkiä kokoukseen osallistumisessa:


Erityisjärjestelyihin kuuluu myös, että luokassa työskennellään edelleen maskit päässä. Jokaisella on oma työpiste luokassa siten, että turvaetäisyyksiä voidaan pitää. Sairaana ei luonnollisesti tulla kouluun ja kaikista poissaoloista ilmoitetaan opettajalle sähköpostitse: erika.adamsson@turkuamk.fi. Luentokertoja (zoomissa) on vain neljä, joten niissä kaikissa on syytä olla läsnä hyvän teoriapohjan saamiseksi vesiliukoisiin menetelmiin ja nykymaalaukseen. Erityisistä syistä luentopoissaolosta opettajavoi antaa korvaavan tehtävän.


Opettaja (Erika) on luokassa läsnä tiistaisin ja torstaisin klo 9-16 sekä keskiviikkoisin 13-16. Kaikki kontaktiopetus tapahtuu noina aikoina. Luennot ovat perjantai-aamuisin lukuun ottamatta aloitusluentoa. Viikoittain torstaisin on yhteinen katselmus, jossa seurataan töiden edistymistä ja keskustellaan yhdessä opiskelijoiden maalauksista.


Maalauksen ilmaisukeinot II –kurssi painottuu akryylitekniikkaan syventymiseen, maalausilmaisun sisältöihin ja muotoihin sekä erilliseen vesivärityöpajaan. Vesivärissä opettajana on kuvataiteilija Kati Immonen.


Koulu tarjoaa yhteiseen käyttöön akryylivärejä kohtuudella sekä pohjamateriaaleja (kangas ja mdf). Akvarellityöpajaa varten tarjotaan myös muutamaa eri paperilaatua. Sinulla on kuitenkin oltava vesivärit, siveltimiä akryyli- ja akvarellikäyttöön, oma vesipurkki ja paperilautasia paleteiksi sekä gessoa ja liimaa pohjustukseen. Lisäksi voit halutessasi hankkia erilaisia akvarelliarkkeja, mm. voimakasstruktuurista, mikäli haluat kokeilla. Myös erilaisia akryylin paksunninaineita ja pastoja on olemassa sekä neon-tai metalliakryylivärejä, mikäli katsot aiheelliseksi sellaisia hankkia omaan käyttöösi. Koululla on lähinnä perusvärejä akryyleissa tarjota yhteiseen käyttöön. Tutki lisäksi kirppareita tai kolua kaappeja: Hanki joku kuosillinen tai värikäs puuvillakangaspala. Palan ei tarvitse olla iso. Sille tehdään yksi kokeilu akryyleillä valmiskuosille. Enemmän tästä aloitusluennolla.


Ti 2.3. klo 9-10 aloitusluento: tehtävänannot ja akryyli tekniikkana (zoom)


Klo 13 Työskentely alkaa ja materiaaleihin tutustuminen ja kankaan/pohjien jako jne.


Ke 3.3. 9-12 itsenäinen työskentely klo 13-16 ateljeekierto (Erika)


To 4.3. 9- 14 työskentelyä klo 14 yhteinen katselmus maalaussalissa


Pe 5.3. 9-10 (10:30) luento: Matisse ja Karoliina Hellberg (zoom)


Viikonlopun kotiläksy-leffa: Matisse ja valon lumo


https://areena.yle.fi/1-50496936





---------------------------------------------


Ti 9.3. klo 9 viikonavaus: Keskustellaan filmistä.


Työskentelyä+ ateljeekierto


Ke 10.3. 9-12 itsenäistä työskentelyä klo 13-16 ateljeekierto (Erika)


To 11.3. 9-11 työskentelyä klo 14 yhteinen katselmus maalaussalissa


Pe 12.3. 9-10 (10:30) luento: Alice Neelen ja Chantal Joffen feminismin perinne: Suomalaisia figuratiivisia maalareita (zoom)


---------------------------------------------


AKVARELLITYÖPAJA/Immonen projektiluokassa koko pajan ajan


Ti 16.3. klo 10 –16


Yhteinen aloitus klo 10-12 - käydään läpi luonnostelutekniikat ja akvarellitekniikat yhdessä työskennellen - läsnäolo tärkeää.


13-16 Kukkamaalaus – tekniikkana tussin ja vesivärin yhdistelmä ja peitinlakka.


Kotitehtävä: etsi ja valitse valokuva (esim snapshot, lehtikuva, anonyymi kirpparilta löytynyt - mikä vaan jossa jotain sinua kiinnostavaa), jonka pohjalta työskentelyä keskiviikkona.


Ke 17.3.klo 10-16 Maalausta valokuvan pohjalta – kaksi eri versiota.


To 18.3. klo 10-16 10-12 Märkää märälle - testataan ja perehdytään paperin ja värin märkyyden/kuivuuden merkitykseen. Miten hallita märkää väriä?


Klo 14 yhteinen katselmus


Pe 19.3. klo 10-11 luento: Akvarelli nykymaalarin välineenä (zoom)


Viikonlopun leffa: Marika Mäkelä ja Marjatta Tapiola


https://areena.yle.fi/1-4527437


https://areena.yle.fi/1-4527439





----------------------------------


Ti 23.3. klo 9 viikonavaus: Keskustellaan filmeistä. Työskentelyä + atejeekierto


Ke 24.3. 9-12 itsenäistä työskentelyä klo 13-16 ateljeekierto (Erika)


To 25.3. 9-11 työskentelyä klo 12 loppukatselmus projektiluokassa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskelija saa opintojaksolla perusmateriaalit, kuten maalauksen pohjamateriaaleja sekä yhteiskäytössä olevia akryylivärejä. Opiskelijan on kuitenkin varauduttava hankkimaan itse vesivärit, siveltimensä, palettiveitsen, paperilautasia paleteiksi, muovihansikkaita sekä gessoa omaan käyttöön pohjustukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin lopussa käydään yhteinen arviointikeskustelu, jossa osallistujat osoittavat sekä sanallisesti että harjoitustöin perehtyneisyytensä aiheeseen.

Hylätty (0)

Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoa. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 80%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa soveltaa annettuja ohjeita omaan työskentelyynsä
• osaa käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja -välineitä ja soveltaa niitä omaan ilmaisuunsa
• osallistuu dialogisesti yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Edellisten lisäksi opiskelija
• osaa suunnitella omaa työskentelyään ja tunnistaa työskentelyprosessinsa vaiheet
• osaa arvioida ja mitoittaa opiskelun/työn valmistamisen vaatiman ajan
• osoittaa tuntevansa akryyli-ja vesivärimaalauksen perusteet
• työskentelee ja toimii eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelija
• kykenee kehittämään ja syventämään persoonallista ilmaisuaan
• osaa analysoida ja kehittää työskentelyprosessinsa vaiheita
• osaa analysoida kriittisesti erilaisia ratkaisumalleja