Siirry suoraan sisältöön

Videoreportaasi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2081316-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 30.09.2019

Ajoitus

04.09.2019 - 12.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

12 - 32

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio
  • Marko Luukkonen
  • Mika Niinimaa

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS18jour
    PMEDIS18 journalismi

Tavoitteet

Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija osaa:
- ideoida, käsikirjoittaa ja esitellä videoreportaasin
- hankkia videoreportaasiin tarvittavat taustatiedot
- kuvata, valaista, äänittää ja editoida videoreportaasin
- kuljettaa tarinaa kuvakerronnan ja kohtausten rakentamisen avulla
- toimia työryhmän jäsenenä reportaasituotannossa

Sisältö

Opiskelijat analysoivat reportaaseja tai elokuvallisia dokumentteja. He ideoivat ja käsikirjoittavat oman pienen reportaasinsa suunnitelman, jonka he esittelevät myyntitarkoituksessa. Reportaasit toteutetaan työryhmissä julkaisukelpoisiksi. Opiskelijat antavat toisilleen palautetta prosessin aikana ja loppupurussa sekä kirjoittavat analyyttisen työraportin oman tuotantoryhmänsä toiminnasta.

Opetusmenetelmät

Kuvausharjoitukset, oman tuotannon ennakkotutkimus ja valmistelu. Synopsis ja sen pitsaus. Tuotantoprosessi ja palautteenanto.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-menettely: opiskelija osoittaa aikaisemmin toteuttamallaan videoreportaasin tuotannolla osaavansa opintojakson oppimistavoitteet. Osaaminen osoitetaan kirjoittamalla analyyttinen työraportti omasta ja työryhmän toiminnasta ja liittämällä siihen videolinkki, josta käy ilmi, että opiskelija on itse ollut keskeisessä tehtävässä videon suunnittelussa ja toteutuksessa.

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu välille 4.9.-16.2.2019
Opintojakso sisältää muutaman luentokerran, kuvausharjoituksen ja oman tuotannon, jossa opettajat tuutoroivat tarpeen mukaan. Synopsista muokataan yhteisissä toimituspalavereissa ja valmista käiskirjoitusta edeltää myös tapaaminen työryhmän ja opettajan kanssa.
1. KUVAA JA EDITOI SUJUVA PROSESSI: Hyödynnä toteutuksessa laaja-alaisesti kuvakokojen vaihteluita huomioiden sujuva leikkautuvuus. Tee myös ns. liikeleikkauksia eli leikkauksia keskeltä liikettä. Valitse jokin yksinkertainen prosessi (esim. kahvin keitto, urheilusuoritus, käsityö) ja kuvaa se niin, että tuloksena on mahdollisimman havainnollinen ja ytimekäs audiovisuaalinen kokonaisuus. Valmiit harjoitukset katsotaan 22.10.2019
2. OMAN 3-7-MINUUTTISEN DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN SYNOPSIS. Palautetaan Optimaan 30.9.2019 klo 9:00 mennessä
3. OMAN SYNOPSIKSEN PITSAUS 4.10.2019
4. KAKSIPALSTAINEN KÄSIKIRJOITUS TUOTANNOSTA: Palautetaan Optimaan 28.10.2019 klo 9:00 mennessä. Käsikirjoitus on toteuttamisvalmis kokonaisuus, jossa olet varmistanut henkilöiden ja kuvauspaikkojen suostumuksen
5. DOKUMENTAARIN TAI REPORTAASIN TUOTANTO, jossa kukin opiskelija on vastuullisessa työtehtävässä. Tuotanto- ja editpalavereissa on saat tukea opettajilta. Tuotantojen loppupurku on 4.-5.12.2019. Valmiit reportaasit julkaistaan Tutkassa 12.12.2019
6. TYÖRAPORTTI TUOTANNOSTA: Jokainen opiskelija kirjoittaa henkilökohtaisen raportin, jossa esitelee tehtävänsä tuotannossa ja analysoi onnistumisensa niissä. Raporttiin on mahdollista myös kertoa ryhmän muiden jäsenten toiminnasta.Raportti palautetaan optimaan 16.12.2019 klo 9:00 mennessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kuvausharjoitus on oltava suoritettuna.
Synopsis, käsikirjoitus, pitsaus, tuotanto ja työraportti arvioidaan osasuorituksina. Painopiste on valmiin tuotannon arvioinnissa. Siinä arvosana muodostuu oman työtehtävän perusteella.

Hylätty (0)

Osatehtäviä on tekemättä tai tuotanto ei ole julkaisukelpoinen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija suorittaa kuvausharjoituksen. Hän tuottaa toteuttamiskelpoisen synopsiksen, jonka faktat hän on tarkistanut ja sopinut kuvausluvat. Opiskleija osallistuu käsikirjoitusprosessiin. Opiskelija täyttää tehtävänsä kuvausryhmän jäsenenä ja osallistuu suunnittelu- ja palautetilanteisiin rakentavasti. Toteutettu dokumentaarinen juttu on julkaisukelpoinen. Opiskelija palauttaa asiallisen työraportin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa mielekästä tietoa, kiinnostavan tarinan tai esittelee yleisesti merkittävän henkilön, paikan tai tapahtuman. Käsikirjoitus on tarkka ja realistinen. Opiskelija osoittaa tuotannossa ammattimaisuutta ja vastuullisuutta. Hän kykenee suunnitelmalliseen työhön ja noudattaa annettuja aikatauluja. Opiskelijan työskentely tuotannossa on vastuullista ja eettisesti kestävää. Hänen antamansa palaute on erityisen analyyttistä ja samalla rakentavaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu on teknisesti, ilmaisullisesti ja sisällöllisesti hyvä ja se painottuu toimintaan, ei puheeseen. Työraportti on analyyttinen ja oikeakielinen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Lisäksi opiskelijan synopsis tuottaa uutta tietoa, sen dramaturginen suunnitelma on erityisen hyvä tai tarina emotionaalisesti koskettava. Synopsis on kunnianhimoinen ja kuitenkin realistinen. Päähenkilön esittely herättää lukijassa mielenkiinnon ja halun nähdä dokumentaarinen juttu toteutettuna. Käsikirjoitus sisältää kiinnostavia ja luovia ratkaisuja ja se on huolellisesti suunniteltu ja viimeistelty kokonaisuus. Opiskelija osoittaa tuotannossa erityistä vastuullisuutta ja toteuttaa luovia ammattimaisia ratkaisuja hankalissakin tilanteissa. Hän kykenee ohjaamaan ja organisoimaan oman ryhmänsä toimintaa rakentavasti ja analyyttisesti. Hän tekee erityisen ahkerasti työtä vaikeuksista välittämättä. Hänen antamansa palaute vie opetusta eteenpäin ja lisää kaikkien yhteistä osaamispääomaa. Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita Toteutettu dokumentaarinen juttu sisältää erityisen taidokkaita teknisiä, ilmaisullisia tai sisällöllisiä elementtejä ja se on valmis tarjottavaksi televisioon tai elokuvafestivaaleille. Työraportti on tarkka ja asiallisen kriittinen omaa ja kokonaisuutta kohtaan.