Siirry suoraan sisältöön

Osuuskuntatoiminta 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011430-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.05.2020 - 31.10.2021

Ajoitus

17.08.2020 - 17.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Päivi Killström
  • Taru Kankaanpää

Ryhmät

  • PLIISS19
    Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija:kehittää liiketoimintaan liittyviä prosessejaottaa vastuuta verkostonsa rakentamisestatoimii luovasti ja yrittäjämäisesti tiimissäjohtaa itseään sekä tiimiään itsenäisesti ja vastuullisesti myös epävarmoissa ja riskiä sisältävissä tilanteissakehittää asiakaslähtöisiä ongelmanratkaisutapojaratkaisee elinkeinoelämältä tulevia ongelmia / tarpeita tiedonhankinnan, tiimityön, ongelmanratkaisun, viestinnän, ym. keinoin yhteistyössä sidosryhmäverkoston kanssa.

Sisältö

Osuuskuntaopinnoissa opiskelija oppii tekemällä oikeita työelämätoimeksiantoja. Tekemisen lisäksi oppimiseen kytketään tarvittava teoriatieto, keskustelut (dialogi) ja oppimissopimus. Osuuskunta muodostuu eri tiimeistä, jotka ovat tärkeitä oppimisalustoja opiskelijalle.Osuuskuntatoiminta/opintojaksot suoritetaan toisen lukuvuoden ja kolmannen syyskauden aikana.

Oppimateriaalit

Osuuskuntalaki: https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130421 tai https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2013/12/osuuskuntalaki2014.pdf

Täältä löydät luettavia kirjoja, eli Tiimiakatemian parhaat kirjat-materiaali: https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf

Opiskelija valitsee osuuskunnan kehittämiseen sekä omaan rooliin ja tehtäviin liittyvää kirjallisuutta, jota pystyy hyödyntämään omassa osuuskuntatoiminnassaan.

Opetusmenetelmät

Opiskelijat toimivat yrittäjinä osuuskunnassa itsenäisesti valmentajien ohjauksessa. Opiskelijat tekevät projekteja ja asettavat iselleen tavoitteita. Opiskelijat kehittävät osuuskuntansa toimintaa ja luovat itse toimintatavat osuuskuntalain puitteissa ja valmentajien ohjauksessa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksoa toteutetaan tiimioppimisen periaatteilla. Opiskelija on aktiivinen ja omatoiminen oppija, joka asettaa itse toimintansa tavoitteita ja sopii niistä valmentajan kanssa. Toiminta pitää sisällään itsenäistä toimintaa, treenejä ja lukupiirejä sekä palavereja. Opiskelija lukee itsenäisesti sovitut kirjat ja materiaalit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija pitää tuntikirjanpitoa tekemisestään ja kerää työnsä tuotokset portfolioonsa. Yksi opintopiste vastaa noin 27 työtuntia.

5 opintopisteen laajuinen kokonaisuus edellyttää
min. 90 tuntia osuuskuntatyötä (sisältää esim. sisäiset kehittämispalaverit,osuuskunnan viralliset kokoukset, yhteydenotot yrityksiin, dokumentointi)
30 tuntia osuuskuntatoimintaan sekä omaan rooliin ja tehtäviin liittyvää tiedonhankintaa (esim. kirjat, nettilähteet, videot)
10 tuntia portfolion tekeminen ja viimeistely, portfolion esitttely

Portfolio sisältää seuraavat osa-alueet:
-työskentelyn dokumentointi ja konkreettiset tuotokset
- projektiryhmän yhteinen jälkimotorola (mikä meni hyvin, mitä kehitettävää, mitä opittiin, mitä viedään käytäntöön)
- projektin laajuuteen riittävä määrä tiedonhankintaa (kirjallisuutta, artikkeleita, videoita) ja niistä tehdyt reflektiot
- käytetyt projektinhallintatyökalut & työajanseuranta
- oma reflektio oppimisesta

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia osuuskuntamuotoisessa yrityksessä
• suunnitella, kehittää ja seurata osuuskunnan toimintaa sekä omaa toimintaansa ryhmässä
• kuvailla ja hoitaa yrityksen pyörittämisen rutiinit kuten viranomaisvelvoitteet, yrityksen talouden
hoitamisen perusteet ja osuuskuntalain velvoitteet ja toimia niiden mukaisesti
• osaa toimia asiakaskeskeisesti ja tavoitteellisesti


Opintojakson sisältö:
Osuuskuntalakiin perehtyminen ja osuuskuntatoiminnassa vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen. Yritystoiminnan käynnistäminen, toimintatavoista sopiminen ja tiimissä toimiminen.
Tavoitteellinen yritystoiminta ja yrityksen talouden hoitaminen
Asiakashankinta ja projektityöskentely
Ohjattu pienryhmätyöskentely
Ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu opiskelijan toiminnan ja hänen esittämänsä portfolion perusteella. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta toiminnastaan toimeksiantajilta, vertaisilta sekä valmentajilta. Hän esittelee oman portfolionsa ja reflektoi itse omaa toimintaansa

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole esittänyt riittävää näyttöä omasta roolistaan ja toiminnastaan eikä ole osallistunut sovittuihin tapaamisiin ja aktiviteetteihin.

-Puutteellinen portfolio
-Ei riittävästi osuuskuntatyöskentelyä
-Ei osoita riittävästi oppimista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osallistuu osuuskuntatyöskentelyyn hoitaen hänelle sovitut ja roolinsa mukaiset tehtävät
- suunnittelee, toteuttaa ja seuraaa osuuskuntatoimintaa
- kommunikoi asiakkaiden suuntaan ja ottaa huomioon asiakkaan tarpeet
- reflektoi omaa toimintaansa ja kokemuksiaan osana osuuskuntatiimiä
- on valinnut osuuskuntatoimintaa tukevaa tietoperustaa
Portfolio sisältää kaikki vaaditut osa-alueet ja sisältää vähintään 500 sanan reflektion hankitusta tietoperustasta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on edellisten lisäksi
- soveltaa erilaisia työkaluja projektien hallitsemiseen ja seurantaan
- viestii ammatillisesti projektiryhmässä ja asiakkaan kanssa
- löytää uusia ratkaisuja muuttuvissa tilanteissa
- kehittää osuuskunnan toimintaa
- on valinnut osuuskuntatoimintaa tukevaa ja kehittävää tietoperustaa
- on saanut asiakkailtaan hyvää palautetta

Portfolio on tehty huolellisesti ja ammattimaisesti ja osoittaa omaa oppimista ja kehittymistä, sen lisäksi vähintään 700 sanan reflektion hankitusta tietoperustasta (sisältää useampia lähteitä).

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- työskentelee tavoitteellisesti ja sitoutuneesti yhdessä osuuskuntaryhmän kanssa
- kehittää osuuskunnan tietotaitoja jakamalla omaa osaamistaan projektiryhmän kanssa
- kykenee työskennellä paineen alla ja työskentelee ratkaisukeskeisesti vaikeissa tilanteissa
- tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja toimii ammattimaisesti asiakkaan kanssa
- hyödyntää tietoperustaa ja projektinhallintatyökaluja osuuskuntatyöskentelyssä ja portfoliossa
- tunnistaa omat kehittämiskohteensa
- on saanut asiakkailtaan erittäin hyvää palautetta
-on valinnut osuuskuntatoimintaa tukevaa tietoperustaa, jota on myös todistettavasti hyödyntänyt omassa työskentelyssään.

Portfolio on tehty ammattimaisesti, monipuolisesti ja perustellen ja sisältää vähintään 900 sanan refllektion hankitusta tietoperustasta. Reflektio sisältää useita lähteitä, omaa pohdintaa ja esimerkkejä.