Osuuskuntatoiminta 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011430-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.05.2020 - 31.10.2021
Ajoitus
17.08.2020 - 17.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 20
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Päivi Killström
- Taru Kankaanpää
Ryhmät
-
PLIISS19Liiketalous
Tavoitteet
Opiskelija:kehittää liiketoimintaan liittyviä prosessejaottaa vastuuta verkostonsa rakentamisestatoimii luovasti ja yrittäjämäisesti tiimissäjohtaa itseään sekä tiimiään itsenäisesti ja vastuullisesti myös epävarmoissa ja riskiä sisältävissä tilanteissakehittää asiakaslähtöisiä ongelmanratkaisutapojaratkaisee elinkeinoelämältä tulevia ongelmia / tarpeita tiedonhankinnan, tiimityön, ongelmanratkaisun, viestinnän, ym. keinoin yhteistyössä sidosryhmäverkoston kanssa.
Sisältö
Osuuskuntaopinnoissa opiskelija oppii tekemällä oikeita työelämätoimeksiantoja. Tekemisen lisäksi oppimiseen kytketään tarvittava teoriatieto, keskustelut (dialogi) ja oppimissopimus. Osuuskunta muodostuu eri tiimeistä, jotka ovat tärkeitä oppimisalustoja opiskelijalle.Osuuskuntatoiminta/opintojaksot suoritetaan toisen lukuvuoden ja kolmannen syyskauden aikana.
Oppimateriaalit
Osuuskuntalaki: https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20130421 tai https://pellervo.fi/wp-content/uploads/2013/12/osuuskuntalaki2014.pdf
Täältä löydät luettavia kirjoja, eli Tiimiakatemian parhaat kirjat-materiaali: https://tiimiakatemia.com/wp-content/uploads/2017/06/Tiimiyritt%C3%A4j%C3%A4n-ja-tiimivalmentajan-parhaat-kirjat-valintaopas-2019-20.pdf
Opiskelija valitsee osuuskunnan kehittämiseen sekä omaan rooliin ja tehtäviin liittyvää kirjallisuutta, jota pystyy hyödyntämään omassa osuuskuntatoiminnassaan.
Opetusmenetelmät
Opiskelijat toimivat yrittäjinä osuuskunnassa itsenäisesti valmentajien ohjauksessa. Opiskelijat tekevät projekteja ja asettavat iselleen tavoitteita. Opiskelijat kehittävät osuuskuntansa toimintaa ja luovat itse toimintatavat osuuskuntalain puitteissa ja valmentajien ohjauksessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksoa toteutetaan tiimioppimisen periaatteilla. Opiskelija on aktiivinen ja omatoiminen oppija, joka asettaa itse toimintansa tavoitteita ja sopii niistä valmentajan kanssa. Toiminta pitää sisällään itsenäistä toimintaa, treenejä ja lukupiirejä sekä palavereja. Opiskelija lukee itsenäisesti sovitut kirjat ja materiaalit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija pitää tuntikirjanpitoa tekemisestään ja kerää työnsä tuotokset portfolioonsa. Yksi opintopiste vastaa noin 27 työtuntia.
5 opintopisteen laajuinen kokonaisuus edellyttää
min. 90 tuntia osuuskuntatyötä (sisältää esim. sisäiset kehittämispalaverit,osuuskunnan viralliset kokoukset, yhteydenotot yrityksiin, dokumentointi)
30 tuntia osuuskuntatoimintaan sekä omaan rooliin ja tehtäviin liittyvää tiedonhankintaa (esim. kirjat, nettilähteet, videot)
10 tuntia portfolion tekeminen ja viimeistely, portfolion esitttely
Portfolio sisältää seuraavat osa-alueet:
-työskentelyn dokumentointi ja konkreettiset tuotokset
- projektiryhmän yhteinen jälkimotorola (mikä meni hyvin, mitä kehitettävää, mitä opittiin, mitä viedään käytäntöön)
- projektin laajuuteen riittävä määrä tiedonhankintaa (kirjallisuutta, artikkeleita, videoita) ja niistä tehdyt reflektiot
- käytetyt projektinhallintatyökalut & työajanseuranta
- oma reflektio oppimisesta
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• toimia osuuskuntamuotoisessa yrityksessä
• suunnitella, kehittää ja seurata osuuskunnan toimintaa sekä omaa toimintaansa ryhmässä
• kuvailla ja hoitaa yrityksen pyörittämisen rutiinit kuten viranomaisvelvoitteet, yrityksen talouden
hoitamisen perusteet ja osuuskuntalain velvoitteet ja toimia niiden mukaisesti
• osaa toimia asiakaskeskeisesti ja tavoitteellisesti
Opintojakson sisältö:
Osuuskuntalakiin perehtyminen ja osuuskuntatoiminnassa vaadittaviin dokumentteihin perehtyminen. Yritystoiminnan käynnistäminen, toimintatavoista sopiminen ja tiimissä toimiminen.
Tavoitteellinen yritystoiminta ja yrityksen talouden hoitaminen
Asiakashankinta ja projektityöskentely
Ohjattu pienryhmätyöskentely
Ohjauskeskustelut valmentajan kanssa
Henkilökohtaisen oppimisportfolion tekeminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu opiskelijan toiminnan ja hänen esittämänsä portfolion perusteella. Opiskelija saa jatkuvaa palautetta toiminnastaan toimeksiantajilta, vertaisilta sekä valmentajilta. Hän esittelee oman portfolionsa ja reflektoi itse omaa toimintaansa
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole esittänyt riittävää näyttöä omasta roolistaan ja toiminnastaan eikä ole osallistunut sovittuihin tapaamisiin ja aktiviteetteihin.
-Puutteellinen portfolio
-Ei riittävästi osuuskuntatyöskentelyä
-Ei osoita riittävästi oppimista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osallistuu osuuskuntatyöskentelyyn hoitaen hänelle sovitut ja roolinsa mukaiset tehtävät
- suunnittelee, toteuttaa ja seuraaa osuuskuntatoimintaa
- kommunikoi asiakkaiden suuntaan ja ottaa huomioon asiakkaan tarpeet
- reflektoi omaa toimintaansa ja kokemuksiaan osana osuuskuntatiimiä
- on valinnut osuuskuntatoimintaa tukevaa tietoperustaa
Portfolio sisältää kaikki vaaditut osa-alueet ja sisältää vähintään 500 sanan reflektion hankitusta tietoperustasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on edellisten lisäksi
- soveltaa erilaisia työkaluja projektien hallitsemiseen ja seurantaan
- viestii ammatillisesti projektiryhmässä ja asiakkaan kanssa
- löytää uusia ratkaisuja muuttuvissa tilanteissa
- kehittää osuuskunnan toimintaa
- on valinnut osuuskuntatoimintaa tukevaa ja kehittävää tietoperustaa
- on saanut asiakkailtaan hyvää palautetta
Portfolio on tehty huolellisesti ja ammattimaisesti ja osoittaa omaa oppimista ja kehittymistä, sen lisäksi vähintään 700 sanan reflektion hankitusta tietoperustasta (sisältää useampia lähteitä).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- työskentelee tavoitteellisesti ja sitoutuneesti yhdessä osuuskuntaryhmän kanssa
- kehittää osuuskunnan tietotaitoja jakamalla omaa osaamistaan projektiryhmän kanssa
- kykenee työskennellä paineen alla ja työskentelee ratkaisukeskeisesti vaikeissa tilanteissa
- tuottaa lisäarvoa asiakkaalle ja toimii ammattimaisesti asiakkaan kanssa
- hyödyntää tietoperustaa ja projektinhallintatyökaluja osuuskuntatyöskentelyssä ja portfoliossa
- tunnistaa omat kehittämiskohteensa
- on saanut asiakkailtaan erittäin hyvää palautetta
-on valinnut osuuskuntatoimintaa tukevaa tietoperustaa, jota on myös todistettavasti hyödyntänyt omassa työskentelyssään.
Portfolio on tehty ammattimaisesti, monipuolisesti ja perustellen ja sisältää vähintään 900 sanan refllektion hankitusta tietoperustasta. Reflektio sisältää useita lähteitä, omaa pohdintaa ja esimerkkejä.