Siirry suoraan sisältöön

Markkinointi liiketoiminnan osana (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011510-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 12.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Salo IoT Campus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Timo Luukka

Ryhmät

  • MLIISK21
    Liiketalouden monimuotokoulutus Salo

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä asiakaslähtöisen liiketoimintasuunnitelman
- tehdä liiketoimintasuunnitelmaa tukevan markkinointisuunnitelman
- nimetä ja kuvata yrityksen kärkiasiakkaat ja asiakassegmentit
- määritellä ja kuvata asiakaslähtöisesti suunnitellun tuotteen tai palvelun
- tuottaa yrityksen kohderyhmälle kehitetyn tuotteen markkinointimateriaalia.

Sisältö

- Segmentointi
- Markkinointisuunnitelma
- Brändäys
- Marketing mix

Oppimateriaalit

Kurssin varsinainen materiaali:
1. Lähiopetuksessa jaettu materiaali.
2. Tenttikirjana toimii Bergström, S.; Leppänen A. 2013. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 13.-15. painos. Helsinki: Edita Publishing Oy. Kaikki painokset kelpaavat, mahdollisimman uusi toivottava.

Oheismateriaali:
Business Model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. Osterwalder, Alexander; Pigneur, Yves; Clark, Tim. 2010. Kirja löytyy koulun kirjastosta sekä paperi- että sähköisenä versiona.

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöinen, monialainen ja tehtäväperustainen oppiminen, opitun omaksumisen syventämistä ja käyttöönottoa lähiopetuksessa sekä työpaikalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttiaikataulu suunnitellaan opiskelijoiden kanssa yhdessä lähiopetuksessa. Yksi eTentti jonka voi uusia kaksi kertaa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Aloitteelisuuteen perustuva luova ryhmätyöskentely, verkostoituminen sekä kriittistä ajattelua rohkaiseva tehtävien analysointi. Käänteinen opetus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia

Sisällön jaksotus

12.01.2021 klo 13:00 - 17:00 - Markkinointi liiketoiminnan osana
02.02.2021 klo 09:15 - 12:15 - Segmentointi, avainasiakkaat ja tuotteistaminen
02.03.2020 klo 09:15 - 12:15 - Markkinoinnin kilpailukeinot
30.03.2020 klo 09:15 - 12:15 - Tehtävien analysointi, markkinointi liiketoiminnan osana

Luennot, itseopiskelu, tiedonhaku, opiskelu ryhmissä, ryhmätehtävät, omien töiden esittäminen ja niistä keskustelu, e-tentti
4 lähiopetuskertaa, 1 e-tentti ja 3 ryhmätehtävää
5 opintopistettä = 135 työtuntia

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteina ovat osallistuminen lähiopetukseen, ryhmätyöt sekä eTentti. Ryhmätöiden ja läsnäolon painoarvo kokonaisarvosanassa 80%, eTentin painoarvo 20%. Kaikkien tehtävien arvosanat vaikuttava saman suuruisella painoarvollaan tehtävien osuuteen (80%) kurssin arvosanasta.

YLEISVAATIMUS TEHTÄVIEN ARVIOINNILLE

Tehtävänpalautus vastaa annettujen ohjeiden tavoitteita. Työskentely on osoittaa itsenäistä ajattelua ja se on on kehittävää sekä oppimista edistävää.

Tehtävät tulee tehdä yritysmaailman kontekstissa, eli töiden tulee noudattaa työelämässä vaadittavaa tyyliä ja laatua. Tehtävä hyödyntää faktoja jotka esitetään tavalla, mikä tukee yrityksen johdon päätöksentekoa.

Lähiopetukseen osallistuminen ei ole pakollista. Koska lähiopetuksessa kuitenkin tapahtuu oleellista oppimista esillä olevan aihealueen käsittelyä laajentamalla ja syventämällä, vaikuttaa lähiopetuksesta poissaolo lineaarisesti alentavasti arvosanaan siten, että kaikilta lähiopetuskerroilta poissaolo johtaa suorituksen hylkäämiseen.

Suoriutuakseen hyväksytysti kurssista tulee ryhmätehtävien ja eTentin olla hyväksytysti suoritettuja ja lisäksi opiskeija on osallistunut vähintään yhteen opetuskertaan.

Myöhästyminen asetetuista takarajoista alentaa arvosanaa.

Hylätty (0)

Mikäli opiskelija ei ole osallistunut yhteenkään lähiopetuskertaan, kaikki rymättehtävät eivät ole hyväksyrtysti suoritettuja tai eTentti on hylätty, suoritus hylätään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opiskelija hyödyntää faktatietoja puutteellisesti.
Oppimistavoitteet noudattavat ohjeiden ja toimeksiannon tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista ja hyödyllistä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää.
Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja sekä kehittämismenetelmiä ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Tuotos tai sen osat osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan, on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.