Markkinoinnin osa-alueet ja toimintaympäristö (10 op)
Toteutuksen tunnus: 3011512-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 22.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Arto Manninen
- Marianne Renvall
Ryhmät
-
MLIITS20AMLIITS20A
-
MLIITS20Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
-
MLIITS20BMLIITS20B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja käyttää markkinoinnin eri kilpailukeinoja käytännön tilanteissa
- hyödyntää markkinointiviestintää yrityksen toiminnassa
- analysoida ja suunnitella B2B-markkinoinnin rakenteen, tavoitteet ja toimintatavat
- analysoida digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksiakuluttajamarkkinoinnissa
- osaa suunnitella digitaalista markkinointia kuluttajamarkkinoinnissa.
Sisältö
Täsmennetään opintojakson toteutussuunnitelmassa.
Oppimateriaalit
Valinnnainen kirja brändin rakentamisesta.
Osterwalder&Pigneur: Business Model Generation
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt sekä henkilökohtaiset työt
-oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op=270h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektioiden kirjoittaminen sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetus: Opettajan luennot, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen), henkilökohtainen kirjallinen työ.
Sisällön jaksotus
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja käyttää markkinoinnin eri kilpailukeinoja käytännön tilanteissa
- tunnistaa brändin elementit ja hyödyntää niitä brändin rakentamisessa ja johtamisessa
- ymmärtää erilaisia digitaalisia liiketoimintamalleja
- analysoida yritysten asiakassuhdemarkkinointia (digi, CRM)
Sisältö:
15.1: Brändin rakentaminen ja johtaminen (Marianne)
12.2.: Markkinoinnin kilpailukeinot (Marianne)
9.4: Digitaliset liiketoimintamallit (Arto)
7.5: CRM (Arto)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kohteet:
Kirjallisuusreflektioiden kirjoittaminen (yksilötyö) hyväksytty/hylätty
Markkinointisuunnitelman laajentaminen kilpailukeinoilla, kirjallinen työ (yksilötyö) 25 %
Brändin rakentaminen ja johtaminen, ryhmätyö ja sen esittely 25 %
Digitaaliset liiketoimintamallit ja CRM 50 % - esitys ja loppuraportti.
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Hylätty (0)
Mikäli kirjallisuusreflektio tai jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiinimaisia.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on heikko.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja aktiivisuus ovat heikkoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kurssin aikana.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiviivisuutta ja työskentelee itsenäisesti tarvittaessa.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on erinomaisella tasolla.