Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin osa-alueet ja toimintaympäristö (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3011512-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2020 - 22.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Arto Manninen
  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS20A
    MLIITS20A
  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020
  • MLIITS20B
    MLIITS20B

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja käyttää markkinoinnin eri kilpailukeinoja käytännön tilanteissa
- hyödyntää markkinointiviestintää yrityksen toiminnassa
- analysoida ja suunnitella B2B-markkinoinnin rakenteen, tavoitteet ja toimintatavat
- analysoida digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksiakuluttajamarkkinoinnissa
- osaa suunnitella digitaalista markkinointia kuluttajamarkkinoinnissa.

Sisältö

Täsmennetään opintojakson toteutussuunnitelmassa.

Oppimateriaalit

Valinnnainen kirja brändin rakentamisesta.
Osterwalder&Pigneur: Business Model Generation

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen
- työelämälähtöiset (yrityscase) ryhmätyöt ja niiden esittelyt sekä henkilökohtaiset työt
-oppimisen syventämistä ja käyttöönottoa omassa työssä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op=270h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektioiden kirjoittaminen sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetus: Opettajan luennot, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt (tiedon jakaminen ja rakentaminen), henkilökohtainen kirjallinen työ.

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja käyttää markkinoinnin eri kilpailukeinoja käytännön tilanteissa
- tunnistaa brändin elementit ja hyödyntää niitä brändin rakentamisessa ja johtamisessa
- ymmärtää erilaisia digitaalisia liiketoimintamalleja
- analysoida yritysten asiakassuhdemarkkinointia (digi, CRM)

Sisältö:
15.1: Brändin rakentaminen ja johtaminen (Marianne)
12.2.: Markkinoinnin kilpailukeinot (Marianne)
9.4: Digitaliset liiketoimintamallit (Arto)
7.5: CRM (Arto)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjallisuusreflektioiden kirjoittaminen (yksilötyö) hyväksytty/hylätty
Markkinointisuunnitelman laajentaminen kilpailukeinoilla, kirjallinen työ (yksilötyö) 25 %
Brändin rakentaminen ja johtaminen, ryhmätyö ja sen esittely 25 %
Digitaaliset liiketoimintamallit ja CRM 50 % - esitys ja loppuraportti.


Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli kirjallisuusreflektio tai jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiinimaisia.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on heikko.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja aktiivisuus ovat heikkoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta kurssin aikana.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on hyvä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiviivisuutta ja työskentelee itsenäisesti tarvittaessa.
Kirjallisten tehtävien oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on erinomaisella tasolla.