Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: 3011514-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 24.09.2021

Ajoitus

02.09.2021 - 02.12.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Mikko Niskanen

Ryhmät

  • MLIITS20
    Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2020

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- Tuntee organisaatioiden rakenteita, tavoitteita ja toimintatapoja
- Osaa kuvata organisaatiokulttuurin ja -ilmapiirin vaikutusta työyhteisössä
- Tunnistaa työyhteisössä toimivien henkilöiden erilaisuuden voimavarana
- Osaa toimia työyhteisön ja tiimin jäsenenä
- Osaa toimia tavanomaisissa työyhteisön ongelmatilanteissa
- Osaa toimia palavereissa ja kokouksissa erilaisissa rooleissa
- Tuntee tiimin vetäjänä tai lähiesimiehenä toimimisen perusteet
- Tuntee rekrytoinnin ja perehdyttämisen käytäntöjä
- Ymmärtää ihmisten motivoitumisen perusteet ja erilaisuuden
- Tuntee perusteet henkilön palkitsemisessa
- Osaa yhteensovittaa organisaation ja yksilön tavoitteita
- Tuntee työsuhteen päättämiseen liittyviä ongelmia
- Pystyy tukemaan organisaationsa osaamisen kehittämistä.

Sisältö

- Yleisimmät organisaatiorakenteet
- Organisaatiokulttuuri ja –ilmapiiri.
- Arvot, toiminta-ajatus, liikediea ja visio. Strategiaprosessi ja sen merkitys eri organisaatiotasoilla.
- Erilaisuuden tunnistaminen ja hyödyntäminen organisaatiossa ja tiimeissä. Henkilön toimintatavan arviointi
- Tyypillisiä ongelmatilanteita ja niiden ratkaiseminen
- Tiimi ja tiimiytyminen, esim. erilaiset tiimit, kehitysvaiheet, toiminta tiimissä, tiimi- ja ryhmätyön ero
- Virtuaaliympäristössä toimivan organisaation erityishaasteet
- Esimiestyön keskeisiä välineitä (kehityskeskustelut, perehdyttäminen, kehittäminen jne)
- Rekrytointi ja perehdyttäminen
- Motivaatio ja palkitseminen
- Työsuhteen päättäminen
- Osaamisen kehittäminen

Oppimateriaalit

Sovitaan yhdessä opiskelijan kanssa oppimissuunitelmaa tehtäessä (se 1/2h oppimiskeskustelu, ks. aikataulu yllä)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Verkko-opetus
Kontakti-opetus (voi olla verkossa pandemian takia)
Oppiminen oman työn yhteydessä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Sisältö ja arviointiperusteet löytyvät Pepistä.
Käytämme tämän kurssin työskentelytilana Teamsiin perustettavaa tiimiä ja sen OneNote-työtilaa, jotka rakennan kaikille ilmoittautuneille ennen ensimmäistä tapaamista.
Tästä syystä ILMOITTAUDU KURSSILLE MAHDOLLISIMMAN AIKAISIN.
Lisään keskeiset ohjeet myös kurssin Its-tilaan, vaikka sitä ei muuhun käytetäkään.

Työelämälähtöisyys - mahdollisuuksien mukaan opiskelijat voivat hyödyntää omassa työssään tarvitsemiaan asioita suorituksina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Oppimisesta voi antaa näyttöjä esim.
- Raporttien, esseiden tai muiden kirjallisten suoritusten avulla
- Pitämällä ainakin yhden esityksen jostakin omasta aiheesta
- Omaan työhön liittyvien suoritusten avulla (esim. laatimalla perehdyttämiskansio tai suunnittelemalla koulutuksen työpaikalle)
- Hyväksiluvuilla (erillinen ohje )
- Koko opintojakson voi hoitaa etänä sopimalla asiat ohjaajan kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Omat valinnaiset aiheet, jotka sopivat opiskelijan henkilökohtaiseen urasuunitelmaan

Opintojakson laajuus 10 op eli n. 270h työtä.
Kontaktitunnit 12h
Henkilökohtainen ohjaus 1/2-3h
Itsenäinen työskentely 255-258h

Sisällön jaksotus

2.9.2021 Aloitus. Erilaisuus voimavarana. Thomas-analyysi.
24.9.2021 mennessä jokainen:
1) laatii henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman kurssille
2) hakee mahdolliset hyväksiluvut
3) käy ainakin 1/2h henkilökohtaisen ohjauskeskustelun opettajan kanssa joko AMK:lla tai Teamsissa, jossa tarkistetaan kohdat 1 ja 2
4) Halukkaat voivat tehdä Thomas-analyysin ja saada siitä henkilökohtaisen palautteen (1h). Joko henkilökohtaisesti, tai Teamsissä. Voi olla ohjauskeskustelun yhteydessä, mutta voidaan hoitaa myöhemminkin.
22.10.2021 Tunneäly työelämässä + opiskelijoiden esityksiä.
2.12.2021 Opiskelijoiden esitykset

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ei tenttiä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kukin opiskelijan suoritus arvioidaan asteikolla 0, 1-5 tai H
Kukin suoritus saa sille henkilökohtaisessa oipiskelusuunnitelmassa varatun painoarvon sen laajuuden mukaan
Koko kurssin arvosana muodostuu näiden suoritusten em. painolla painotettuna keskiarvona
Jos jokin osuus on arvioitu hyväksytyksi (H), sitä ei sisällytetä keskiarvoon
Kaikkien osasuoritusten on oltava tehtyinä hyväksytysti, ennen kuin koko kurssista saa arvosanan
Kurssin suoritusten takaraja on 2.12.2021.

Hylätty (0)

Työ täysin puutteellinen tai virheellinen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Asiat käsitelty suppeasti, luettelomaisesti eivätkä välity täysin tehtävästä
Ristiriitaisuutta ja epäjohdonmukaisuutta
Perustelut täysin puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tuotu esille keskeinen asiasisältö jokseenkin hyvin
Epäolennaista ainesta vain vähän tai ei ollenkaan
Ei havaittavissa asioiden omakohtaista reflektiota
Esitetty perusteluja vähäisessä määrin
Kirjallinen työ selkeä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tuotu esille keskeisin asiasisältö erittäin kattavasti
Asiaa kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa
Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä erittäin runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti
Kirjallinen työ erittäin selkeä ja looginen