Siirry suoraan sisältöön

Yrityksen hyvinvointimatkailutarjooman kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011587-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 31.01.2020

Ajoitus

07.01.2020 - 06.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Annika Karppelin
  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PLIITS18TWB
    PLIITS18TWB

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa markkinatilanteiden muutoksia
- osaa analysoida yrityksen tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostukseen
- soveltaa palveluiden kehittämisen malleja käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia hyvinvointimatkailuasiakaskohderyhmien tarpeisiin vastaavia palveluita

Sisältö

- markkina-analyysi
- palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen hyvinvointimatkailukontekstissa
- tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona, arvon tuottaminen hyvinvointimatkailuasiakkaalle

Oppimateriaalit

Tentittävä materiaali:
- Optimassa olevat palvelutuotetta, palvelumuotoilua sekä sisältömarkkinointia koskevat diat
- Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu (s. 126 - 244))
- Visit Finland 2019: Matkailuyrityksen kansainvälistymisopas, s. 8 - 37 sekä 67 - 90.

Muu oppimateriaali:
- Majoitus- ja ruokapalveluja koskeva Optimassa oleva oppimateriaali
- Tutoriaalitehtävien ohjeistuksessa mainittu oppimateriaali

Projektin B tavoitteiden saavuttamista palveleva oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, avainluennoilla, projektitiimityössä, tutoriaaleissa, projektiohjauksissa sekä matkamessuilla vahvistaen näin opiskelijan yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista. Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön työelämäkontekstissa uutta luovalla ja toimeksiantajia hyödyttävällä tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Yksilötentti 13.2. klo 10.15 - 11.45.
Tarvittaessa kaksi uusintamahdollisuutta erikseen sovittavina päivinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan Innopedan mukaisesti hyödyntäen työelämäyhteistyötä. Arviointi koostuu itse-, vertais-, opettaja-arvioinnista sekä mahdollisuuksien mukaan toimeksiantaja-arvioinnista. Opintojaksolla hyödynnetään itse- ja vertaisarvioinnissa innovaatiokompetensseja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista toteutustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilötentti
2 projektia pienryhmissä (Matkailuhommiin!2020 sekä myöhemmin ilmoitettava projekti B)
Matkamessutehtävä sekä 2 tutoriaalitehtävää (liittyen majoituspalveluihin sekä ruokapalveluihin)

Lukujärjestyksen mukaista työskentelyä n. 60 h sekä messuosastotyöskentely Helsingissä matkamessuilla sisältäen messujen havainnointitehtävän n. 10 h.
Tutoriaalitehtävät n. 8 h
Tenttiin valmistautuminen n. 16 h
Projektien itsenäinen pienryhmätyöskentely sekä henkilökohtainen projektityö n. 40 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• tunnistaa alan trendejä ja markkinatilanteiden muutoksia
• analysoida yrityksen/organisaation tarjoomaa ja resursseja suhteessa asiakkaiden tarpeisiin ja arvostuksiin
• soveltaa palveluiden kehittämisen malleja ja suosituksia käytäntöön, ts. suunnitella lanseerattavissa olevia asiakaskohderyhmien tarpeisiin vastaavia palveluita
Opintojakson sisältö:
• markkina-analyysi
• palveluiden kehittämisen prosessimallit ja niiden soveltaminen hyvinvointimatkailukontekstissa
• tarjooma ja erilaistuminen kilpailukeinona, arvon tuottaminen asiakkaalle

Ajoitus:
7.1. klo 9 - 12 kontakti/Annika & Telle, iltapäivä itsenäistä ryhmätyöskentelyä (Matkailuhommiin!2020)
9.1. aamupäivä itsenäistä ryhmätyöskentelyä, klo 12 - 15 kontakti/Annika & Telle (Matkailuhommiin!2020)
10.1. klo 9 - 12 kontakti/Annika&Telle (Matkailuhommiin!2020, ICT-talo)
14.1. aamupäivä itsenäistä ryhmätyöskentelyä, klo 12 - 15 kontakti/Annika & Telle (Matkailuhommiin!2020, matkamessuinfo+ tehtävän ohjeistus)
17.-19.1. erillisen aikataulun mukaisesti työskentelypäivä Helsingissä matkamessuilla Suomen saaristo -osastolla (yhteyshenkilöt Maija Pirvola Yrityssalo sekä Maria Suomivirta VisitPori)
20.1. klo 9 - 16 kontakti/Annika, Telle sekä Ana Kupri-Karenmaa (Alussa kv-info, Matkailuhommiin!)
21.1. klo 9 - 16 kontakti/Annika & Telle (Matkailuhommiin! sekä matkamessuihin liittyneen tehtävän suullinen purku)
22.1. klo 7.30 - 17 Matkailuhommiin!-tapahtuma (Annika, Telle, Susanna)
23.1. klo 12 - 14 Matkailuhommiin!-tapahtuman purku, itse- ja vertaisarviointi (Annika, Telle, Susanna)
28.1. klo 9 - 12 kontakti/Telle (palvelutuote, palvelumuotoilu)
30.1. klo 10 - 14 kontakti/Telle (palvelumuotoilu jatkuu, projekti-info), 14 - 16 itsenäistä ryhmätyötä
4.2. klo 9 - 12 kontakti/Telle (sisältömarkkinointi), 12 - 16 itsenäistä ryhmätyötä
6.2. klo 10 - 14 kontakti/Telle (tuotekehitys kv-markkinoille, projektisuunnitelmien esittely+esitutkimuksen tulosten esittely), 14 - 16 itsenäistä ryhmätyötä
11.2. klo 9 - 12 kontakti/Annika (ruokapalvelut), 12 - 16 itsenäistä ryhmätyötä
13.2. klo 10 - 12 yksilötentti/Annika valvojana, klo 12 - 14 kontakti/Annika (tutoriaalitehtävän purku)
25.2. klo 10 - 12 kontakti/Susanna (majoituspalvelut), 12 - 16 itsenäistä ryhmätyötä
27.2. klo 10 - 14 kontakti/Susanna (majoituspalvelut), 14 - 16 itsenäistä ryhmätyötä
3.3. klo 9 - 12 projektiesitykset (Annika, Susanna, Telle)
5.3. klo 9 - 12 itsenäistä ryhmätyötä (projektituotosten viimeistely), klo 12 - 14 itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Yksilötentti, opettaja-arviointi asteikolla 0 - 5, painoarvo 30 %
- Matkailuhommiin!2020 -projekti, opettaja-, vertais- ja itsearviointi asteikolla 0 - 5, painoarvo 25 %
- Projekti B, opettaja-, vertais-, itse- ja mahdollisesti toimeksiantaja-arviointi asteikolla 0 - 5, painoarvo 25 % (Arviointi perustuu projektisuunnitelman ja esitutkimuksen tulosten suulliseen esitykseen sekä projektin loppuraportointiin, tuotokset ja arviointikriteerit määritellään tarkemmin toimeksannon varmistuttua)

- Matkamessutehtävä käsittäen työskentelyn messuosastolla sekä havainnointitehtävän, toimeksiantaja-, itse- ja opettaja-arviointi asteikolla hyväksytty - hylätty

- 2 tutoriaalitehtävää (liittyen majoituspalveluihin sekä ruokapalveluihin): yksilöpalautus Optimaan, arviointi: 0 - 5, painoarvo kummallakin tehtävällä 10 %, ks. dead line Optiman tehtävänannossa.

Kokonaisarvosana asteikolla 1 - 5 ja se edellyttää hyväksyttyä suoritusta jokaisesta yllä mainitusta osiosta. Projektin osalta opiskelijan tulee osallistua ryhmän sisäiseen vertaisarviointiin. Ryhmän eri jäsenet voivat perustellusta syystä saada eri arvosanan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1:
- Tentin sekä tutoriaalitehtävien osalta opiskelija saa noin 50 % maksimipistemäärästä.
- Matkailuhommiin -projektin osalta opiskelija/tiimi hyödyntää ohjaaja- ja vertaispalautetta niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon mukaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Lopputulema perustuu pääosin hajanaiseen tekemiseen, ei suunnitelmalliseen tiimin jäsenten sekä avustavan henkilöstön yhteistyöhön.
- Projektin B osalta opiskelija/tiimi hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai yritysyhteistyötä niukahkosti ja ryhmän työskentely on hajanaista. Ryhmä on määritellyt tavoitteet toimeksiannon sekä opetussuunnitelman mukaisiksi, mutta saavuttaa ne vain osittain. Tuotos perustuu pääosin hajanaiseen, suorittavaan tekemiseen, ei suunnitelmalliseen kehittämistyöhön ja relevantin tietoperustan perusteltuun soveltamiseen. Lopputuotos on sekava ja viimeistelemätön ja sen arvo toimeksiantajalle on vähäinen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:
- Tentin sekä tutoriaalitehtävien osalta opiskelija saa noin 70 % maksimipistemäärästä.
- Matkailuhommiin-projektin osalta opiskelija/tiimi toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti toimeksiannon tavoitteita sekä kykenee varsin hyvin jakamaan tehtäviä ja tietoa ryhmän sisällä sekä hyödyntämään ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä avustavien opiskelijoiden panosta.
- Projektin B osalta opiskelija/tiimi hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja-, vertaispalautetta ja/tai yritysyhteistyötä varsin oma-aloitteisesti. Työskentely on ajoittain systemaattista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Toimeksiantajalle esitettävä lopputuotos on pääosin perusteltu joko tietoperustan tai omien havaintojen avulla. Lopputulos sisältää hyödyntämiskelpoisia osia toimeksiantajalle ja sen kokonaisrakenne ja -ilme on varsin looginen ja ymmärrettävä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Tentin ja tutoriaalitehtävien osalta opiskelija saa 90 % tai yli maksimipistemäärästä.
- Matkailuhommiin-projektin osalta opiskelija/tiimi toimii suunnitelmallisesti, aktiivisesti ja koordinoidusti, dialogisesti toistensa osaamista ja avustavaa henkilöstöä sekä ohjaaja- ja vertaispalautetta hyödyntäen ja saavuttaa kiitettävän lopputuleman.
- Projektin B osalta opiskelija/tiimi hyödyntää tietoperustaa, ohjaaja- ja vertaispalautetta sekä yritysyhteistyötä oma-aloitteisesti ja luovasti. Tietoperusta on laaja, lähteet relevantteja suhteessa tavoitteisiin ja tietoperustaa sekä menetelmiä sovelletaan onnistuneesti ja perustellen koko prosessin aikana. Lopputulos on asiakaslähtöinen, innovatiivinen ja toimeksiantajalle arvokas ja helposti hyödynnettävissä. Tuotokset ovat loogisia sekä viimeisteltyjä.