Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintamallit ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3011665-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 18.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 13.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • PLIITS18mar
    PLIITS18mar

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- hahmottaa yrityksen liiketoimintamallin ja toiminnan kokonaisuuden
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen roolin yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa

Sisältö

- liiketoimintamallin arviointimenetelmät
- markkinoinnin johtamisen osa-alueet
- markkinoinnin suunnitteluprosessi
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa

Oppimateriaalit

Business Model Generation, Alexander Osterwalder &Yves Pigneur
Opettajan materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä, kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
- työelämälähtöiset yrityscaset ja ryhmätyöt ja niiden työstöt, esittelyt ja pitchaukset
-vertaispalautteen antaminen ja itsearvioinnin tekeminen ryhmätöistä

Lisäksi opiskelijat tekevät yksilötehtävän eli kirjareflektion.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopedan mukaista yhteisöllistä ja työelämälähtöistä tiedon rakentamista ja oppimista. Palautteen antamisen kehittäminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka vastaa noin 135 tunnin työmäärää. Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti
Kirjareflektion kirjoittaminen
Lähiopetus: Lukupiiri, opettajan tietoiskut, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt sekä pitchaukset (tiedon jakaminen ja rakentaminen)
Itsenäiset ryhmätyöt: Liiketoimintasuunnitelman ja markkinointisuunnitelman tekeminen, prosessiraportin kirjoittaminen

Sisällön jaksotus

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida yrityksen liiketoimintamallia ja ansaintalogiikkaa ja kehittää näitä uuden kohderyhmän mukaisesti
- tuntee markkinoinnin suunnittelun ja johtamisen yrityksen toiminnassa
- osaa arvioida ja hyödyntää aineettomia ja aineellisia resursseja yrityksen markkinoinnissa
-kuvata koko prosessia ja raportoidan sen kirjallisesti
-esittää ja pitchata tuloksia myyvästi

Sisältö
- liiketoimintamallin analysointi ja kehittäminen
- markkinointisuunnitelman tekeminen
- aineettomien resurssien merkitys markkinoinnissa
-esittely- ja pitchaustaitojen kehittäminen
-prosessin raportointi

Ajoitus: Opintojakso alkaa etätehtävällä. Lähiopetus 15.9. - 9.11.2020.

Viestintäkanava ja lisätietoja

40 ensimmäistä opiskelijaa mahtuu mukaan. Vastaava opintojakso tarjotaan englanniksi 5.11.-11.12.2020, 3011665-3004 Business Models and Marketing.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjareflektion kirjoittaminen 10 %
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen ja esittely 30 %
Markkinointisuunnitelman tekeminen ja pitchaus 30 %
Loppuraportin kirjoittaminen 30 %.

Opiskelijan aktiivisuus (voi nostaa tai laskea arvosanan yhden pykälän verran)
Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin arvioitavista kohteista eli kirjareflektio, liiketoimintasuunnitelman esittely, markkinointisuunnitelman pitchaus tai loppuraportti hylätään, opintojakson suoritus on hylätty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esittely ja pitchaus ovat rutiinimaisia.
Loppuraportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikututelma on heikko.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja ryhmässä ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Liiketoimintasuunnitelma ja markkinointisuunnitelma ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja hyödyllisiä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Esittely ja pitchaus ovat selkeitä ja myyviä.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta tunnilla.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma on sujuvalla tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja liiketoimintasuunnitelma sekä markkinointisuunnitelma ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esittely ja pitchaus ovat myyviä, inspiroivia ja luovia.
Ryhmätyöskentely on dialogista, innovatiivista ja aktiivista.
Opiskeljan tuntiaktiviteetti on erinomainen.
Raportin oikeakielisyys ja taiteellinen vaikutelma ovat erinomaisella tasolla.