Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen osaaminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: 3011675-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.09.2020 - 25.10.2020

Ajoitus

26.10.2020 - 04.03.2021

Opintopistemäärä

10 - 15

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Riikka Kulmala
  • Ritva Hyttinen

Ryhmät

  • PLIITS18kiti
    PLIITS18kiti

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- edistää sosiaalista osallisuutta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen.

Sisältö

Monilukutaidot ja mediakasvatus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaidot
yhteisöllinen oppiminen
Oppimiskäsitykset ja oppimismenetelmät

Oppimateriaalit

Ohjeistetaan itslearning-kurssialustalla.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten oppimispäiväkirja, ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet jaetaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Lähitunneilla työskentely on pääasiassa työpajamaista, jossa viedään eteenpäin TKI-hankkeeseen liittyvää kehittämistehtävää.

.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojaksoon on integroitu Lukemattomat-hankkeesta lukemaan innostamisen toiminnallinen osuus. Myös verkkopedagogiikan osuudessa on mukana kirjastoalan työelämän edustaja. Opiskelijat työskentelevät opintojakson aikana Varsinais- Suomen alueen kirjastoammatillisten sidosryhmien kanssa, tarkemmin Turun kaupungin kirjastoverkoston että Salon ja Porin kirjastojen kanssa sekä lukukeskuksen kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientoiva tehtävä 1 op (27h)
Pedagogiset teoriat ja oppimiskäsitykset 3 op (81 h)
Verkkopedagogiikka 2 op (54 h)
Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisöllinen oppiminen, moni- ja medialukutaito ja sen edistäminen 4 op (108 h)
Sosiaalipedagoginen lähestymistapa lukemaan innostamisessa, toiminnallinen osuus 5 op (135 h)

Sisällön jaksotus

Opintojakso on suunnattu kirjastoalan polkuopiskelijoille. Opintojakson ajoitus:
Orientoiva tehtävä julkaistaan viikolla 42 (syyslomaviikko)
Pedagogiset teoriat ja oppimiskäsitykset viikot 44-47
Verkkopedagogiikka, moni- ja medialukutaito, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisöllinen oppiminen viikot 44-51
Kaikille pakollinen työpajat (joko verkossa tai etänä):
27.11, Loimaan kirjasto
3.12 Porin kirjasto
10.12 Työpaja kirjastoammattilaisille, toteutetaan etänä.
Viikot 2-9: Sosiaalipedagogiikka, yksilöiden integrointi osaksi yhteisöjä, aikuisten lukemaan innostaminen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutor-opettaja arvioi oppimistehtävät.s