Pedagoginen osaaminen (15 op)
Toteutuksen tunnus: 3011675-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.09.2020 - 25.10.2020
Ajoitus
26.10.2020 - 04.03.2021
Opintopistemäärä
10 - 15
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Riikka Kulmala
- Ritva Hyttinen
Ryhmät
-
PLIITS18kitiPLIITS18kiti
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata pedagogisia teorioita
- tunnistaa käyttämänsä pedagogiset menetelmät
- edistää sosiaalista osallisuutta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida yhteisöllisen ohjaustilanteen.
Sisältö
Monilukutaidot ja mediakasvatus
Lukemisen edistäminen ja innostaminen
Ohjaustaidot
yhteisöllinen oppiminen
Oppimiskäsitykset ja oppimismenetelmät
Oppimateriaalit
Ohjeistetaan itslearning-kurssialustalla.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnalisia oppimismenetelmiä, kuten oppimispäiväkirja, ryhmätyöt sekä verkossa että lähitunneilla. Oppimisessa hyödynnetään myös itsenäistä oppimista, mutta itsenäisesti suoritetut osuudet jaetaan yhteistoiminnallisesti Itslearning verkkoalustan keskustelualueella tai muulla ohjaajan opastamalla tavalla.
Lähitunneilla työskentely on pääasiassa työpajamaista, jossa viedään eteenpäin TKI-hankkeeseen liittyvää kehittämistehtävää.
.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakson pedagogiikka noudattaa innovaatiopedagogiikan viitekehystä. Opintojaksoon on integroitu Lukemattomat-hankkeesta lukemaan innostamisen toiminnallinen osuus. Myös verkkopedagogiikan osuudessa on mukana kirjastoalan työelämän edustaja. Opiskelijat työskentelevät opintojakson aikana Varsinais- Suomen alueen kirjastoammatillisten sidosryhmien kanssa, tarkemmin Turun kaupungin kirjastoverkoston että Salon ja Porin kirjastojen kanssa sekä lukukeskuksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoiva tehtävä 1 op (27h)
Pedagogiset teoriat ja oppimiskäsitykset 3 op (81 h)
Verkkopedagogiikka 2 op (54 h)
Sosiokulttuurinen innostaminen, yhteisöllinen oppiminen, moni- ja medialukutaito ja sen edistäminen 4 op (108 h)
Sosiaalipedagoginen lähestymistapa lukemaan innostamisessa, toiminnallinen osuus 5 op (135 h)
Sisällön jaksotus
Opintojakso on suunnattu kirjastoalan polkuopiskelijoille. Opintojakson ajoitus:
Orientoiva tehtävä julkaistaan viikolla 42 (syyslomaviikko)
Pedagogiset teoriat ja oppimiskäsitykset viikot 44-47
Verkkopedagogiikka, moni- ja medialukutaito, sosiokulttuurinen innostaminen ja yhteisöllinen oppiminen viikot 44-51
Kaikille pakollinen työpajat (joko verkossa tai etänä):
27.11, Loimaan kirjasto
3.12 Porin kirjasto
10.12 Työpaja kirjastoammattilaisille, toteutetaan etänä.
Viikot 2-9: Sosiaalipedagogiikka, yksilöiden integrointi osaksi yhteisöjä, aikuisten lukemaan innostaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen lähipäivien työskentelyyn.
Tutor-opettaja arvioi oppimistehtävät.s